Залізниця зазнає шалених збитків через те, що безкоштовно обслуговує пільговиків. Держава не повертає їй цих витрат. Минулого року сума таких збитків сягнула 1 мільярда 800 мільйонів гривень. При цьому перевезення пільговиків компенсовано лише на 23 відсотки. Такі невтішні висновки оприлюднило це відомство під час недавньої прес-конференції з нагоди Дня залізничника.Водночас витрати галузі зростають через подорожчання пального. А намагання підняти ціни на квитки у вагонах класу СВ проблеми не вирішило. У наступному році, як повідомив заступник гендиректора Укрзалізниці Микола Снітко, пасажирські квитки суттєво не подорожчають. Що ж до вантажних перевезень, то, як випливає з його слів, можливість тарифного маневрування у цьому секторі є обмеженою: у зв'язку із входженням до СОТ ці тарифи приведено у відповідність зі світовими на 90 відсотків.
Отож збитковість, ця хронічна хвороба залізниці, переходить у стадію, коли або приймають принципово інші рішення, або свідомо йдуть на очевидний ризик, здійснюючи перевезення. Керівництво залізниці обрало перше. Оскільки галузь практично не отримує коштів із бюджету, то задля більшої прозорості її фінансового менеджменту пропонується розмежувати функції державного управління і господарської діяльності. Концепцію реформування галузі розроблено, зазначив пан Снітко.Найближчим часом проект цього документа подадуть на розгляд уряду. Йдеться про створення державної акціонерної компанії «Укрзалізниця». Щоправда, про намір керівництва галузі провести акціонування говорять давно, й щодо цього висловлювалися контраргументи, зокрема, з боку народних депутатів.
Утім поки Кабмін не прийняв принципового рішення, про яке йдеться, Міністерство транспорту і зв'язку дозволило залізниці самостійно зробити крок уперед, а саме — скласти фінансовий план на п'ять років, залучаючи кошти інвесторів на тендерній основі. Проте, ясна річ, таке планування має свої вади, адже невідомо, скільки коштів із державного бюджету буде виділено на потреби залізниці. Принаймні, як уже відомо, у 2006 році на розвиток галузі казна не виділить ні копійки. Тому планувати вирішили, виходячи з того, що вже відомо, тобто з огляду на ресурси, які достеменно надійдуть у наступному році. За словами пана Снітка, є всі підстави розраховувати на те, що в галузь прийдуть інвестиції обсягом 2, 5 мільярда гривень.За цих умов керівництво залізниці обрало єдино правильне рішення — спрямувати всі свої оборотні й залучені від інвесторів кошти винятково на оновлення рухомого складу. Тобто на закупівлю пасажирських і вантажних вагонів, дизельних і електропоїздів.
На прохання «УМ» ситуацію щодо залучення інвестиційних коштів прокоментував заступник гендиректора Укрзалізниці Олександр Таран. Він зазначив, що в цьому році Укрзалізниця відчуває підвищений інтерес з боку іноземних інвесторів. За його словами, майже щотижня керівництво галузі зустрічається із представниками західних фінансових установ. «Вони вірять у наш розвиток, — підкреслив заступник гендиректора. — Сьогодні нашими партнерами бажають стати і Світовий банк, і ЄБРР, і абсолютно всі найбільші європейські банки. Є інтерес до Укрзалізниці й з боку фінансово-кредитних установ Японії та Китаю.Ми вже мали зустрічі з їхніми представниками, причому на урядовому рівні». Заступник гендиректора звернув увагу на те, що тепер практично кожен другий інвестор стверджує, що його не цікавить гарантія уряду. Просять лише, щоб у них була можливість «ознайомитися з балансом» підприємства. Отож є з чого вибирати, головне — довести цю роботу до кінця. «Сьогодні інтерес до інвестування в Україну справді настільки великий, що тепер ми ставимо умови. Одна з них — це участь іноземних компаній у наших проектах на тендерній основі», — підсумував Олександр Таран.
Найголовніше, щоб залучені кошти було освоєно, підкреслив він. «Що таке 5 тисяч вантажних вагонів, 156 пасажирських та ще й 25 електровозів, 220 дизель- і електропоїздів? Це виробниче завдання на 2006 рік не просто масштабне, а й технічно складне, адже йдеться про складні машини, — зазначив Олександр Таран. — Увесь обсяг замовлення щодо оновлення рухомого складу сьогодні розміщується на вітчизняних заводах. За технічними характеристиками це будуть здебільшого принципово нові зразки техніки». Для залучення «довгих грошей» Укрзалізниця має намір використовувати різні інструменти залучення інвестицій — кредити, випуск цінних паперів, зокрема, на зовнішніх ринках планується розмістити євробонди і застосувати лізинг. Йдеться не лише про гроші, додав пан Таран, а й про товарні технології.
Укрзалізниця готує пасажирам деякі ноу-хау в обслуговуванні. У наступному році буде закуплено 6 пасажирських вагонів, пристосованих для перевезення людей з обмеженими можливостями. А ще у відомстві розробляють програму, яка б стимулювала попередній продаж квитків — йдеться про застосування гнучкої системи бонусів тощо. Крім того, спільно з польськими колегами опрацьовують проект iз будівництва так званого рейкового автобуса. Потрібно 150 таких «міні-поїздів», кожен із яких коштує приблизно 1 мільйон 200 тисяч гривень. Рейковим автобусом буде два зчеплених вагони, які рухатимуться з більшою маневреністю, аніж звичайний поїзд. Це, звичайно, цікаво. Сюрпризи в обслуговуванні — річ бажана, але добре, коли завдяки їм пасажирам стає краще, а не як завжди...