Профспілки Іллічівського морського торговельного порту (ІМТП) готуються до блокування усіх автомобiльних і залізничних магістралей, що ведуть до 65-тисячного Іллічівська. За словами голови профкому Сергія Бризгалова, це блокування силами портовиків та жителів міста, що може розпочатися найближчими днями, триватиме доти, поки влада не врегулює конфлікт навколо контейнерного терміналу порту, — не буде розірвано договір ІМРП iз приватним підприємством «Укртрансконтейнер». «Протягом трьох місяців профспілки, що діють у морпорту, стримували портовиків від активних методів протесту, — каже пан Бризгалов, — але тепер очолимо рух непокори. Хоч усвідомлюємо, що проти нас буде виставлено правоохоронців для розгону демонстрантів. На жаль, протягом останніх місяців ми пересвідчилися, що законними методами неможливо покінчити зі спробами спритних ділків заволодіти частиною майна державного підприємства, яким є морський порт. Нас вимушують до акцій громадянської непокори...»
Минулого тижня, нагадує пан Бризгалов, до cекретаріату Президента України передано понад 13 тис. пiдписів працівникiв порту і жителів Іллічівська, що вимагають розірвання договору між адміністрацією порту і ПП «Укртрансконтейнер». Iз 21 жовтня у центрі міста, поряд iз розгорнутим наметовим містечком, триває акція збору підписів під назвою «Майдан», відбулося кілька багатотисячних мітингів протесту, учасники яких вимагали розірвання договору між портом і «Укртрансконтейнером», що передбачає передачу контейнерного терміналу у 30-річне управління приватному підприємству «Укртрансконтейнер» . Вимоги протестантів елементарні — зберегти цілісність державного підприємства «Іллічівський морський торговельний порт», не допустити його організаційно-управлінського розчленування та розграбування шляхом передачі контейнерного терміналу в управління приватної структури «Укртрансконтейнер».
Портовий клондайк
Ця позиція незалежної профспілки щодо неприпустимості передачі в управління значної частини потужностей порту свіжоствореній приватній структурі з російським капіталом невідомого походження цілком збігається з рішенням портового комітету Профспілки робітників морського транспорту України (ПРМТУ). Лідер профкому ПРМТУ Сергій Бризгалов наголошує: «В угоді начальника порту з приватним підприємством «Укртрансконтейнер» закладено механізм банкрутства підприємства і передача прибутків від його виробничої діяльності у приватні руки. А в подальшому, вважають докери, постає небезпека втратити і сам порт...»
Зовсім невипадково — переконані лідери профспілок, які провели низку загальних зборів для обговорення ситуації, — дії інвестора так стривожили бригади докерів-механізаторів та колективи інженерно-технічних служб. Ще в серпні минулого року тут розробили програму розвитку Іллічівського контейнерного терміналу «4М», якою передбачалося наростити його потужності більш як у десять разів і довести перевалку вантажів до 4 мільйонів ТЕU (прийняте у світі позначення двадцятифутового контейнера) на рік. Адже Іллічівський порт має вигідніше географічне розташування в північно-західному Причорномор'ї, ніж румунська Констанца, яка стрімко нарощує свій контейнерний потенціал. І багато перевізників із країн СНД та Центральної Азії надають перевагу співпраці саме з іллічівськими портовиками.
Доречно зауважити: великий інтерес до нарощування портових потужностей виявила й потужна французька компанія СМА СGМ, яка відкрила в травні цього року представництво в Одесі і вважається одним із найбільших у світі морських контейнерних перевізників. Керівництво компанії прямо заявило, що готове вкласти до 500 мільйонів євро в розвиток терміналу. Однак ця пропозиція чомусь не викликала інтересу ні в адміністрації порту, ні в тодішнього міністра транспорту.
«Проте компанія СМА СGМ уже більше десяти років успішно працює в Україні, — зазначає голова профспілки докерів-механізаторів порту Віктор Степанов. — Із 182 суден-контейнеровозів, якими ця компанія оперує, 43 теплоходи є її власністю. На різних верф'ях світу розміщено замовлення на будівництво ще 67 контейнеровозів. Щотижня судна цієї компанії заходять у 216 портів світу. Уже сьогодні СМА СGМ оперує сімома контейнерними терміналами в різних країнах. Ми цікавилися також економічними показниками її діяльності: чистий прибуток СМА СGМ торік становив 414 мільйонів євро».
Враховуючи зазначені обставини, 9-тисячний колектив портовиків, від імені яких виступають профспілки, вважає, що в даному випадку доцільніше мати справу з інвестором, який володіє не тільки прозорим, солідним капіталом, а й знає і спроможний залучити значні вантажопотоки на портові потужності. А от який фінансовий і професійний потенціал свіжоствореного ПП «Укртрансконтейнер», що обіцяє інвестувати значні кошти у розвиток порту за рахунок російської та англійської фірм-компаньйонів, докерам залишається невідомим. Тому й побоюються, що через переданий в управління контейнерний термінал «можуть почати відмивати чиїсь нечесні гроші».
Загадковий інвестор
Сумніви виникли кілька місяців тому, коли без проведення будь-якого конкурсу перевагу було надано саме «Укртрансконтейнеру». А потім несподівано виникли проблеми з організацією зустрічі портовиків iз російським інвестором, який чомусь уникав прямих і відвертих контактів. Анатолій Бойчук нагадує, що 9 липня адміністрація морпорту заявила через газету «Ильичевец»: «Основним інвестором-учасником даної програми виступає «Національна контейнерна компанія» (НКК) — лідер російського контейнерного бізнесу. А виробничі потужності терміналу передаються в експлуатацію й управління дочірній структурі інвесторів — українському підприємству «Укртрансконтейнер». А згодом випливла дивна подробиця: у той же самий період прес-секретар російської НКК Наталя Летньова заявила представникам ЗМІ: НКК не має ніяких офіційних відносин iз приватним підприємством «Укртрансконтейнер». І лише 5 вересня на прес-конференції в Іллічевську було повідомлено, що насправді «договір про стратегічне партнерство між НКК і ПП «Укртрансконтейнер» укладено 17 серпня 2005 року».
Ясна річ, коли портовики прочитали звіт про цю прес-конференцію в місцевому «Ильичевце», у багатьох відразу ж виникли питання: «А чи володіло ПП «Укртрансконтейнер» законними повноваженнями станом на 22 червня, на момент підписання договору про спільне управління терміналом і подальше інвестування розвитку виробничих потужностей? Заради чого так поспішали оформляти документи, які можуть покласти початок фактичному переходу управління багатомільйонним портовим господарством у чужі руки і негласним приватизаційним процесам?»
Ще більше насторожили докерів одкровення директора ПП «Укртрансконтейнер» Анастаса Коккіна: «Укртрансконтейнер» — це українська компанія, спеціально створена для реалізації даного проекту англійською компанією «Транс Карго Європа Лімітед», яка, у свою чергу, є підконтрольною структурою російської «Національної контейнерної компанії» — її партнерською структурою». Усе це, як випливає з контексту договору між портом і ПП «Укртрансконтейнер», може мати плачевні наслідки для державного транспортного підприємства і колективу портовиків. «Зокрема, ми звернули увагу на те, що в пункті 5.11 договору, — зазначає Сергій Бризгалов, — передбачені виплати на користь засновників. А чому, власне, відтепер мусимо ділитися ще з кількома маловідомими компаньйонами-засновниками? Відверто кажучи, ми хочемо мати справу з конкретним підприємством-інвестором. Навіщо ж за рахунок створених державою потужностей підгодовувати невідомо кого? Портовики прямо заявили на загальних зборах: ми хочемо мати справу з чистою, прозорою, фінансово забезпеченою компанією».
Кому це вигідно?
В іллічівських портовиків та лідерів їхніх профспілок є чимало інших претензій. Скажімо, не задовольняють трудовий колектив формулювання пунктів соціального пакета договору, який укладено з ПП «Укртрансконтейнер» та його російськими фінансистами. До речі, ці претензії збігаються з висновками спеціалістів Головного контрольно-ревізійного управління України, які здійснювали перевірку обопільних договірних зобов'язань порту і «Укртрансконтейнера». На думку фахівців, умови договору не вигідні для порту і держави. Згідно з пунктами договору про спільну діяльність порту і «Укртрансконтейнера», зазначається в документі: «розмір частин сторін у спільному майні визначено в обсязі 25,6 відсотка для Іллічівського порту і 74,4 — для ПП «Укртрансконтейнер». У договорі про передачу державного майна у спільну діяльність, зазначають фахівці, у 20 випадках вартість його нижча за остаточну, що так само може свідчити про невигідність умов договору для держави.
Акції протесту 9-тисячного колективу портовиків, які тривають, змушують журналістів звертатися по роз'яснення й до екс-міністра транспорту Євгена Червоненка. Адже керівництво СБУ звинуватило його у безкоштовній передачі надзвичайно прибуткового контейнерного терміналу в руки спеціально створеної філії російської компанії. Однак пан Червоненко відкидає звинувачення, мотивуючи передачу терміналу в руки директора «Укртрансконтейнера» пана Коккіна тим, що «партнерська структура російської «Національної контейнерної компанії» запропонувала найприйнятніші умови ділового співробітництва. І далі пояснив: «Вони відповідають інтересам як інвестора, так і держави і узгоджуються з вимогами українського законодавства». Пан Червоненко також вважає, що «ніякого лобіювання тут нема і близько», він просто «не міг допустити посягань на державну власність і протистояв будь-яким спробам «розмивання» державного майна».
Що ж це за приватне підприємство «Укртрансконтейнер» і яку позицію займає Одеська облдержадміністрація щодо причин і шляхів розв’язання конфлікту багатотисячного колективу докерів з адміністрацією порту і транспортним відомством? Дещо про нього можна дізнатися з акта КРУ, що недавно здійснювало перевірку роботи Іллічівського порту за 2004 р. Зокрема, що статут підприємства затверджено рішенням засновника — компанією «Фінертон Лімітед», Британські Віргінські острови 18 лютого 2005 р. Згідно з пп. 1.1 i 1.2 статуту, ПП «Укртрансконтейнер» створено на базі ПП «Лобан», підприємство є правонаступником останнього. Водночас ПП «Укртрансконтейнер» є підприємством, заснованим повністю на приватній власності засновника, що мало початковий капітал обсягом у 500 грн. Щоправда, протягом 2005 року до статуту вносили зміни і доповнення, поповнили засновники і капітал — до 2500 дол. США (13201 грн). І за цих обставин «Укртрансконтейнер» готується вкласти в українську економіку 500 млн. дол.! Звідки, якого походження капітал? Зрештою, чому серед відомих і надійних компаній, що давно працюють на ринку вантажоперевезень країн середземноморського басейну, керівництво Іллічівського морпорту і Мінтрансзв’язку України обирає як стратегічного інвестора саме цю новостворену фірму, що зараз увійшла в партнерські взаємини з російськими та англійськими компаніями?
Начальник управління морегосподарського комплексу, транспорту і зв’язку Одеської облдержадміністрації Олександр Голокоз також не знає чіткої і вмотивованої відповіді на це питання. «Не знаю, тому що не проводився тендер, — пояснює він, — хоча вибір серйозних компаній-претендентів на модернізацію і нарощування потужностей контейнерного терміналу порту був чималий. На жаль, процес підписання договору і залучення іноземного інвестора був непрозорим...».
«Хочу заявити, — додав заступник глави ОДА Микола Сердюк, — ми поділяємо стурбованість трудового колективу Іллічівського морпорту з приводу низки положень, закладених у договорі про спільну діяльність між державним підприємством і недавно створеною приватною структурою. — Ці положення можуть мати негативні наслідки для подальшої долі одного з провідних портів України. Очевидно, треба врахувати думки фахівців-економістів ГоловКРУ, які проаналізували, кому вигідний і кому не вигідний договір про передачу державного майна в приватні руки. І захистити інтереси держави та трудового колективу».
В Іллічівському морпорту триває напружене протистояння. Тисячі докерів, згідно з рішеннями спільної конференції профспілок, перебувають у стані проголошеного «трудового спору» з адміністрацією і готуються до безстрокового страйку, щоб відстояти, як то мовиться в одній iз поширюваних листівок, «не свої шкурні, а державні інтереси».
Юрій КУРГАН.
P.S. Договір про спільну діяльність між Іллічівським морським торговим портом та ПП «Укртрансконтейнер», яке представляє в Україні НКК, запропоновано розірвати, повідомила «УМ» прес-служба Мінтрансзв'язку. Контейнерний термінал Іллічівського порту розвиватиме інвестор, визначений на відкритому конкурсі.Такої домовленості досягнуто під час зустрічі керівництва Мінтрансзв'язку з представниками російської «Національної контейнерної компанії» (НКК) — інвестора у розвиток контейнерного терміналу Іллічівського морського торгового порту. У повідомленні прес-служби також зазначається, що буде чітко виписано прозорі умови залучення інвестицій у цей проект. Зокрема, буде зазначено точні обсяги фінансування та доходів, які отримає держава в особі Іллічівського порту, терміни залучення інвестицій, умови використання майна порту, яке має обов'язково залишитися у державній власності. Після цього на відкритому конкурсі визначиться переможець — компанія, з якою буде укладено інвестиційний договір. НКК було також запропоновано надати документи, які підтверджують факт внесення першого траншу інвестицій у рамках реалізації договору про спільну діяльність з Іллічівським портом. Ці документи будуть враховані під час розгляду інвестиційних пропозицій та визначення переможця відкритого конкурсу. Про досягнуту домовленість міністр транспорту та зв'язку Віктор Бондар поінформував делегацію міністерства транспорту Російської Федерації, яка перебувала в Києві. За словами Бондаря, він дав доручення юридичним службам підготувати проект рішення, яке дозволить обом сторонам — НКК та Іллічівському порту — вийти з цієї ситуації без втрат.