До 60-річчя визволення Києва від нацистської окупаціїї, мабуть, відбудеться багато заходів, переважно офіційних. На жаль, усієї правди про страшні роки окупації з них дізнатися буде важко. Саме тому тим, хто не байдужий до історії нашого міста, було б цікаво відвідати виставку творів заслуженого художника України Георгія Васильовича Малакова (1928—1979) «Київ у грізний час», що відкрилася 22 жовтня в Музеї історії Києва.
Потрапивши на виставку, заглядаю до книги відгуків. Окрім теплих слів про експозицiю та чудові ліногравюри художника, натрапив на таку версію від 11-А класу N-ської школи: «Що за дивна тема для картин? Краще б він малював квіточки». Завжди тішить доброзичливість нового покоління. І дуже тривожить той факт, що теперішня генерація молодих киян не знає і знати не хоче нічого про трагічну історію нашої країни, нашого міста. Однією з причин такого небажання є недовіра дітей до прикрашеної та відредагованої дбайливою радянською рукою історії. Але той, хто шукає, знайде правду завжди. Адже живі ще ті, хто пережив жахливі часи окупації та війни. І від кого, як не від цих свідків драматичних подій, дізнатись нам правду? Саме з унікальних циклів ліногравюр Георгія Малакова «Київ. 1941—1945» та «Київ у грізний час», з циклу акварельних етюдів «Букринський плацдарм» та з книжки його брата Дмитра Малакова «Оті два роки... У Києві при німцях» може скластися правдиве враження про історію Києва протягом 778 днів окупації.
Ще в перші дні війни батько художника пішов на фронт. Тож коли до Києва підступили німці, сім'я не змогла покинути місто: на руках матері, окрім 13-річного Георгія, були ще чотирирічний Дмитро та хвора бабуся. Георгій, або, як його називали рідні та друзі, Гога почав малювати ще з дитинства. Відомий український дитячий письменник Всеволод Нестайко, що дружив з Георгієм ще зі школи, згадує: «Познайомились ми з Гогою в 11-й школі у шостому класі. Гога сидів позаду мене. Я весь час обертався і дивився, як він малює гумористичну серію про пригоди Акулкіна». Серію про Акулкіна, кумедного чоловічка з носом-кулею, заокругленим підборіддям та трьома волосинками-вусиками сторчма, Георгій Малаков почав малювати у школі і продовжував створювати пригоди цього чоловічка усе життя. Теми серій були різноманітні: Акулкін у середньовіччі, Акулкін на війні та інші. До шаржової манери малювання художник звертався неодноразово: у зображенні німців та простих людей.
Народний художник України Олександр Губарєв, що також був присутній на відкритті виставки, зазначив, що «на кожній ліногравюрі Георгія Малакова вміщено 30—40 сюжетів, і кожен з них гідний написання окремої книжки». В мистецтві він сповідував реалізм і приділяв увагу найменшим деталям. Якщо це була військова техніка, то зображував її Георгій з найдрібнішими деталями. Якщо солдат у формі, то вона була абсолютно достовірною, до найменшого гудзика. А з циклу акварельних етюдів «Букринський плацдарм» ми можемо довідатись, скажімо, що радянська армія воювала не тільки на вітчизняних танках Т-34 , а використовувала й американські «Шермани», які постачали Сполучені Штати за ленд-лізом. Взагалі, за циклами ліногравюр «Київ у грізний час» та «Київ. 1941—1945» можна вивчати історію Києва у воєнні роки. Майже всі періоди окупаціїї міста знайшли відображення на гравюрах художника. Починаючи від картини «Ранок 22 червня 1941 року», де Георгій Малаков зображує ще мирне та спляче місто, рожеве небо, вкрите літаками. Вони летять не на парад фізкультурників з приводу відкриття Республіканського стадіону, а на війну. За ескадрою спостерігає іграшковий ведмедик з підвіконня — перший свідок війни. Отаким побачив початок війни 13-річний Гога. А потім до Києва прийшли німці, і почалося зовсім інше життя. Картина «Ворог у місті» вмістила в собі найстрашніші події початку окупації: колони військовополонених, людей заганяють у вагони (тих, хто не знайшов роботи в Києві, називали саботажниками і відправляли до Німеччини), численні накази коменданта міста, генерал-майора Ебергардта, з єдиною мірою покарання — розстрілом — за всі провини. Далі — картина «Хрещатик палає», все населення міста знало, що міни заклали радянські партизани, а німці знімали пожежу для кінохроніки. Гравюра «Розквіт» торгівлі» показує тогочасний базар, відомий київський євбаз,— єдине місце, де людина могла здобути їжу або гроші, щоб потім ту ж саму їжу купити. Торгували тоді хто чим міг. Гравюра «6 листопада 1943 року» присвячена визволенню Києва. Настрій водночас і радісний (нарешті вільні!), і сумний (міста та мешканців не впізнати — суцільна руїна). На відміну від інших творів, присвячених подіям Великої Вітчизняної війни, картини Георгія Малакова не викликають страху. Вони пронизані сумом та любов'ю до рідного міста, понівеченого та зруйнованого, але від того не менш дорогого серцю киянина.
Центральне місце в гравюрах художника займають діти («Відгриміло», «Трофейна команда 1943 року», «Тепер він не страшний», «Дитинство» та багато інших). Про життя дітей в окупованому Києві розповідає Дмитро Малаков, організатор виставки: «По-перше, перебуваючи в окупації, ми, малі діти, навчилися любити життя. Всі два роки діти страшенно хотіли їсти. Це було головне. По-друге, діти навчилися оптимізму. У нас була віра, що все то було скороминуче, що скоро повернеться батько. Кожна дитина мріяла, щоб повернувся батько з війни. Коли визволили Київ, діти змогли дізнатись про долю батьків. Дехто отримав похоронку. Інколи матері, навіть знаючи, що чоловік загинув, казали дітям, що батько зник безвісти. Таке формулювання давало надію, що батько живий, він десь є. По-третє, діти навчилися бути шляхетними та триматися з гідністю, особливо перед окупантами. Ставлення німців до дітей було різним. Все залежало від окремої ситуації і від окремого німця. Дехто убивав дітей просто заради розваги. Брав за ноги, кидав об стіну — і все... Дехто гладив дітей по голові, давав цукерку, «Бон-Бон» називалася. З власного досвіду можу пригадати, як у 1943 році німець пригощав мене цукерками, а вже через тиждень частував мене червоноармієць. З освітою було погано. Спочатку працювали школи. Було лише чотири класи. Але потім не стало чим їх опалювати, не стало грошей на платню вчителям, і всі школи було зачинено. Працював Медичний інститут, але потім всіх студентів відправили до Німеччини, і навчальні заклади припинили своє існування».
Жити було важко, жити було нестерпно. Але діти змогли вистояти і реалізувати себе у повоєнному житті. Наприклад, Георгій Малаков став відомим художником, а його брат, Дмитро Малаков, — заступником директора Музею історії Києва. І тепер вони можуть донести до нас правду про страшні події у Києві з 19 вересня 1941 року до 6 листопада 1943 року.