Крилами кольору розтовчених каштанів махнула в небі над майданом Незалежності сьома «Чайка». На осінь чайки мають звичку відлітати в теплі краї. Але у травні, коли досi зазвичай київські птахи несли яйця до цього часу, трапилося «Євробачення», і разом усіх було так багато, що наша, фестивальна, на свій черговий виліт чекала чотири місяці. Виснажена черговим перенесенням місця гніздування з Палацу спорту чи Національного експоцентру України на центральну площу країни та дощовою погодою 17—18 вересня «Чайка» літала нетутешня та охляла.
Увесь перший виступ — гурт «Причаман» — птаха, причаївшись, просиділа десь там майже за лаштунками. Публіки було вкрай мало, а ті, хто прийшов, так скучненько переминались із ноги на ногу, що згадались аргументи колег, які на прес-конференції голосували за інші гурти. Зате під час другого суботнього виступу — вірменсько-російського гурту «Діти Пікассо» — чайка вистрибнула на сцену. Вона роздивлялася еклектичне вбрання солістки гурту Гаї Арутюнян та безрезультатно вслухалася в слова її етно-пісень. Пряний вітер із гірських аулів під час виступу «Дітей» не подув, але чайці вдалося, як мінімум, уявити дерево з абрикосами (від назви однієї з пісень «Цірані Цар» — «Дерево з абрикосами»), які вона колись бачила в Криму. Група нещодавно повернулася з Угорщини, де мала кілька виступів, а перед приїздом до нас на своєму стильному сайті написала: «16.09 «Діти Пікассо» вирушають у чудове місто Київ на міжнародний фестиваль «Чайка». До побаченія у Кієвє!». Київ нащадкам великого художника сподобався, солістка Гая сказала: «Це просто чудово, що фестиваль відбувається на відкритому повітрі» і, натягнувши капюшона зеленої бейсболки, пішла під сцену слухати «Машу і ведмедів». «Я не знаю, чи сподобалося публіці, бо не була на інших «Чайках», тому порівнювати мені важко, але особисто мене перло...», — додала вона потім, зазначивши, що сподобався підбір виконавців. Гая була єдиною з іноземних гостей, яку чайка помітила під своєю сценою на обох днях фестивалю.
А от з українських виконавців-учасників «Чайки», мабуть, що всі виступи суботи і неділі чемно передивилася солістка гурту «Бажана» Оля Животкова. «Сьогодні я прийшла послухати наших зірок, — розповіла вона «УМ», — особливо цікаво було подивитися, як працювали на відкритті «Причаман», адже завтрашній день відкриваємо ми. На жаль, як це завжди буває на початку, публіка ще не була підготованою. Крім того, українських слухачів потрібно якось розторможувати, не грати на таких майданчиках повільні композиції. Сподобались «Діти Пікассо», але вони теж не для нашої публіки, особливо фірмовою мені видається вокалістка, на відміну від «Маші і ведмедів». «Отож, завтра, врахувавши всі помилки, ти покажеш нам клас!» «Насправді ми теж будемо використовувати повільні мелодії: справа в тім, що саме взяли в команду віолончеліста, і коли почули, як це звучить, не змогли відмовитись».
Весь виступ НеДілі в суботу чайка простояла на одному місці. Я бачила, як вона напружено згадувала, кого ж їй нагадує Діля, який саме постригся: виявилось, Віктора Павліка. Під час всім відомих «Любочки» та «Рейк'явіка» від щойно зібраних після розпаду докупи Маші Макарової і її ведмедів чайка уже пострибувала по всій сцені. Щоправда, вона знову здивовано роздивлялася прикид Макарової, особливо рожевий ліфчик поверх чорної кофти. «Десь я таке уже бачила», — подумала чайка і згадала розповіді однієї заокеанської колеги про Гвен Стефані, яка славиться такими фішками, мовляв, «я так роблю, щоб візуально збільшити... ну, ти сама розумієш що». Але якщо на смак і, особливо, колір не всяк товариш, то виступ «упівноги» не заохочується за будь-яких умов. Що Маша Макарова, яку чайці хотілось побачити, що її улюблена Юля Чичеріна працювали в півсили. Чичеріна взагалі не презентувала нову обіцяну програму, а виконала старі пісні («Жара», «Пожарные», «Поезда» та інші), до Києва прилетіла на кілька годин — виступала на Майдані та в клубі, не дала жодного автографа (навіть чайці) та жодного інтерв'ю (навіть «УМ»). Чайка вже примостилася на площі перед сценою і згадувала, коли востаннє до неї в гості заїжджали такі самовпевнені «звйозди»...
«Ми к вам заехали на час, а ну скорей любите нас...», — співала Олена Вінницька стару пісеньку з мультика «Бременські музиканти», чим вивела птаху з роздумів. Співачка виконала декілька композицій з альбомів «007» та «Рассвет», а також одну нову пісню. «Але цей жахливий білий костюм «в облипку» — що з ними всіма сьогодні?», — чайка зрозуміла, що так далі тривати не може, і пострибала за сцену, де підслухала розмову Вінницької та «УМ»: «Я була на «Чайці» два роки тому, — говорила Олена. — Тепер все змінилося. Не змінився тільки живий звук — цього, здається, ні за які гроші не забереш. А так, із майже закритої вечірки в Палаці спорту фестиваль перейшов на відкритий простір. Такі фести несуть передовсім культуру. Ну, і це зайвий привід створити непогану солянку, погодьтесь, такі нагоди трапляються нечасто. Наприклад, «Пісня року», але це переважно поп-тусовка». Цікаво, що на виступ Олени чекала найбільша кількість відвідувачів офіційного фестивалю, які взяли участь в опитуванні, — аж 44, 3 відсотка. Для порівняння: заморські гості «Парадайс Лост» набрали лише 13, 9.
Словом, перший день фестивалю видався чайці таким невдалим, що лише наприкінці, під час виступу очікуваних «Парадайс Лост» вона злетіла на хвильку, але навіть не від творчої свободи, як завжди, а, як сказав ведучий фестивалю Ігор Пелих, тому що «нарешті прозріла і зрозуміла, навіщо цю «бабу» збудували». Йдеться про монумент Незалежності на Майдані: коли від готелю «Україна» його вдало підсвітили прожекторами, то в небі над площею виникло одразу штук п'ять «бабів із крилами», які навіть пасували до пташиної теми. З тієї висоти серед слухачів чайка помітила Сашу Кольцову з «Крихітки Цахес», яка щойно приїхала з концерту в Запоріжжі, і поцікавилася її думкою про виступ британців: «Дуже прикольно, що приїхали «Парадайс Лост»! Я дуже люблю їхні три пісні». Кольцова говорить, що продажем свого дебютного альбому задоволені, а днями на екрани вийде другий кліп на його підтримку — «На першому місці». Натомість на «Чайці» «Крихітки» презентують дві нові пісні — «Авто» та «Прима».
«Крихітки» взагалі тримались молодцями. Як і інші українські виконавці: «Бажана», яка відкривала другий день, і Катя Chylli, яка виконала кілька пісень із нового альбому «Я молодая» (буде презентовано через місяць). Співачка розповідає «УМ», що саме ведуться переговори, щоб сингл «Півні» вийшов у Німеччині з відповідним промо-туром. А з «чайкою» Катя уже знайома, каже, що «справа не в тому, де відбувається концерт — на відкритому майданчику чи в підвалі — а на якій події це відбувається, вона ж має окремий індивідуальний характер. «Чайка» — це сучасна альтернативна музика для музикантів, яким є що сказати». «І я хочу показати велику дулю тому, хто скаже, що українська музика немодна, — ділиться з нами своїми планами войовничо налаштований Пелих, — і що молодь, яка її слухає, не модна!»
Ще один український проект — «Стереоліза» — був розчаруванням другого дня. Співачка виконала нові пісні, а під час виступу відомої «X.Y.Z» для підтанцьовки на сцену вийшли чоловіки у формі гравців американського футболу. Особливо образило чайку те, що Стереоліза галопом втекла зі сцени, навіть не подивившись у бік пам'ятного диплома від «Чайки». Жартує, начебто поспішала до журналістів, яким розповіла таке: «Я співаю англійською, тому що стиль хіп-хоп не може гарно звучати українською чи російською мовами. От намагались щось таке французи змікшувати зі своїми національними текстами, наче вдалося, але, як на мене, мовою цього музичного напряму є англійська. Саме тому ми записали англомовний альбом, плюс це дозволяє розширити географію продажів та концертів».
Руді «Брати Грімм» співали «на цьому глобальному місці» в помаранчевих сорочках, а барабанщик — у оранжевій бандані. Вони чудово тримали публіку, час від часу примушуючи казитись дівчат за допомогою двох акордів із «Ресниц». Виконали «Літо», «Барабан», а серед інших ще й нову пісню «Лоліта», яка була написана після перебування «у цій прекрасній країні». Чайка била крилами в такт дівочим «ресницам» і зітхала з полегшенням — нарешті і людей побільшало, і злива припинилася, і рівень виконавців став достойним. «Цього року ми плануємо писати новий альбом і його добру половину зробимо iз західним продюсером, далеко від Росії, України і Англії. Зараз, між іншим, готуємо виступ для Британії — на Трафальгарській площі в Лондоні», — розповіли нам свої плани всі «брати».
Ну і нарешті: розім'яти свої, чайчині, крила, а нам — зігріти душу (з Бутусовим) і ноги (з «Тартаком») вдалося лише наприкiнцi другого фестивального дня. В'ячеслава і «Ю Пітер» чекали, мабуть, усі: один чайчин знайомий із сусіднього даху два дні перепитував її, чи справді вдасться почути живого Бутусова, чи, може, він раптом передумав? Навіть директор фестивалю Ярослав Биструшкін сказав, що «Парадайс Лост» — це, звісно, класика, але Бутусов — це молодість і особлива, щемлива ностальгія у серці. В'ячеслав пішов правильним шляхом і для майданного натовпу виконав відомі хіти: «Настасья» (з дуету з «Deadушками»), «Крылья», «Тутанхамон», «Дыхание» (з часів «Наутілуса»), а також пісню Цоя «Я хочу быть с тобой». Чайка примостилася в Бутусова на плечі й тужливо заквилила, не потрапляючи в ноти...
Ну а хедлайнерами другого дня стали «Тартаки» з «Гуляйгородом». Положинському пропонували вести ще минулу «Чайку». Подейкують, Сашко тоді відмовився у притаманній йому манері — «До фіга москалів», тому «Тартаку» заодно відмовили у виступі, а значок «заводіли» в результаті прикріпили на груди Кузьмі. Цього року Положик красувався на «Чайці» у всій своїй хрестиком вишитій красі. Кілька днів тому «Тартаки» повернулися з Варшави, а кілька годин перед виступом Положинський бігав «заради життя»: три кілометри — з Майдану до площі Льва Толстого і назад. Сашко хвалиться футболкою Race for live 2005 і жартує, що на сцені, мабуть, доведеться посидіти — востаннє такі кілометражі мотав ще коли «дівкою був». Але під «Тартак» «важко всидіти на місці» навіть його автору, тому він активно вистрибує під наново заспівані з «Гуляйгородом» «дуети» «Ні, я не ту кохав» та «Понад хмарами», традиційно «інтерактивить» із публікою, а наприкінці навіть розмахує українським прапором, який позичив з-під сцени.
«Чесно кажучи, мені більше подобалася «Чайка», коли вона не була на Майдані, — говорить Положинський «УМ». — Зараз вона схожа на інші концерти, але ж цей фестиваль завжди був чимось специфічним. Коли робили на стадіоні, на Виставці, народ міг полежати на травичці, тусувалося вільніше». Чайка подумала, що вона з ним погоджується, і полетіла в народ — «ві-ай-пі» хай собі говорять, а от найважливішою для неї є думка безпосередніх споживачів чайчиного продукту.
Артем із міста Рівне на концерт потрапив випадково — розповіли друзі, до яких приїхав в гості: «Я нещодавно приїхав із Португалії додому, у відпустку. Хоча я живу там в одному з найбільших міст, жодних концертів у них не відбувається. Тому, приїхавши до Києва саме в ці дні, я одразу зацікавився пропозицією піти на «Чайку». Мене дуже здивував підбір виконавців, тобто фестиваль не мав напрямку, наче не було ідеї. Я так і не зрозумів, для яких людей це робилося. У результаті — прийшли «дєвочкі» по 15—16 років (для них немає різниці, на кого дивитись, — усі кумири) і, в основному, п'яна молодь, розбещена кількістю концертів на Майдані. Я взагалі не вважаю себе вибагливим меломаном, та не можу погодитись зі словами ведучого, який безперестанку називав цей фестиваль популярним і крутим, — у мене склалося зовсім інше враження, зауважу, навіть при повній відсутності концертів у Португалії. Не сподобалась віддача артистів — вони співали у півноти. Мені здалося, що деяким людям платили, щоб там виступити, а дехто доплачував за вихід на сцену. Ну от «Брати Грімм» більш-менш відпрацювали, по-справжньому завів публіку «Тартак». Ну і Бутусов, звичайно. В'ячеслав під час жодної зі своїх пісень не відкрив очі, тобто переживав її заново...»
Чайка чистила своє намокле пір'я. Вона тепер знає, як зробити нашу з нею восьму зустріч яскравішою!