Запорізький автозавод скорочує випуск автомобілів на 21 відсоток. Це приголомшливе повідомлення прес-служби ЗАТ «ЗАЗ», яке з'явилося тиждень тому, поза сумнівом, потребує додаткового роз'яснення. У прес-службі запорізького підприємства зазначили, що основна причина падіння обсягів виробництва — те, що підприємство було позбавлено пільг через внесення змін до бюджету-2005. Мовляв, дирекція дуже розраховувала на кошти, що мали б накопичитися завдяки преференціям, наданим підприємству Законом «Про стимулювання виробництва автомобілів в Україні». Планувалося, що в період до січня 2008 року виробництво модернізують і освоять випуск нових конкурентоспроможних моделей автомобілів. Відразу після скасування пільг на продукцію «АвтоЗАЗу» був ажіотажний попит. Експерти справедливо пов'язували його з очікуваннями щодо підвищення цін на автомобілі, але потім відбулося зниження обсягів продажу. А це, відповідно, викликало скорочення виробництва, констатують у прес-службі. Такою є офіційна позиція керівництва заводу. Що насправді стоїть за падінням виробництва на «АвтоЗАЗі», намагався розібратися власний кореспондент «УМ» у Запоріжжі.
Останні новини із Запорізького автозаводу доцільно аналізувати на тлі нештатної ситуації, яка виникла на ЗАЗі кількома місяцями раніше — у зв'язку із «загрозою» скасування низки пільг. Не секрет, що потужне підприємство не лихоманило хіба що в часи складання позаконкурентного «Запорожця» і зведення на кордонах надто високих митних бар'єрів перед імпортом легковиків. Відміна бодай частини звичних для ЗАЗівців преференцій спричинювала аритмію заводського конвеєра. Обриси чергової аритмії керівник корпорації «Укравто» Тарієль Васадзе і тодішній голова правління ЗАТ «ЗАЗ» Олег Папашев барвисто змалювали на прес-конференції у переддень запланованого візиту Віктора Ющенка до Запоріжжя. Основна їхня думка була така: якщо Президент України підпише ухвалений парламентом закон, і податкові пільги запорізькому автозаводу буде скасовано, то в лещата кризи потрапить як підприємство (не уникнути, мовляв, скорочення виробництва, виставлення за прохідну не однієї тисячі працюючих), так і відроджуване автомобілебудування держави. Про це йшлося також у відповідному зверненні Запорізької обласної ради до Президента, Кабміну і парламенту. Тоді ЗАЗівський «сегмент» депутатського корпусу скористався тим, що в роботі сесії облради брав участь спікер парламенту Володимир Литвин. Запоріжці, за великим рахунком, у другому кварталі погрожували Києву своїм майданом.
З низки об'єктивних причин візит Президента України до Запоріжжя було відкладено. Столиця ж не залишила поза увагою застереження ЗАЗівців, де-факто «упаковане» в обгортку ультиматуму. Прем'єр-міністр Юлія Тимошенко дала зрозуміти, що уряд не має наміру відступати від курсу на скасування преференцій, від яких потерпає державна скарбниця: «Що потрібно АвтоЗАЗу, який отримав з бюджету два мільярди при чистих прибутках 600 мільйонів? Майте совість!».
Зустрічне застереження на прес-конференції висловив також міністр фінансів України Віктор Пинзеник: у нас, мовляв, уже готові проекти листів до Антимонопольного комітету з приводу зловживання ЗАЗівців монопольним становищем на авторинку; запорука стабільності підприємства, включно з цінами на легковики, після скасування преференцій — минулорічні прибутки, які перевищили 600 мільйонів гривень. Отже, як резюмував пан Пинзеник, за будь-якого податкового режиму АвтоЗАЗ повинен жити і процвітати.
Доки регіон і столиця обмінювалися аргументами, споживач на порозі прогнозованого подорожчання легковиків почав штурмувати автосалони ділерської мережі «АвтоЗАЗсервіс». Попит на автомобілі з нового модельного ряду «Шевроле» й «Опель-Астра» зріс у чотири — п'ять разів. Тоді ж пан Папашев намагався згладити роздратування урядовців: Київ нас, мовляв, не так зрозумів — у наказі керівництва заводу йдеться не про звільнення, а про перерозподіл робочої сили відповідно до плану виробництва. Олег Папашев запевняв, що випуск легковиків відповідає графікам, отже, дефіциту продукції ділерська мережа не відчуває. Ускладнення стосунків зі столицею він назвав «штучним нагнітанням пристрастей». Київ, до того ж, зробив крок назустріч інтересам ЗАЗівців: підписаний Президентом України закон № 7354 підняв митну планку на імпортовані легковики до 25 відсотків, а також запровадив нульову ставку на ввезення комплектуючих і запчастин, які не виробляють на вітчизняних підприємствах.
Ця поступка додала настрою ЗАЗівцям, і вони впритул зайнялися реалізацією свого давнього наміру — придбанням бодай 20-відсоткового держпакета акцій польського автовиробника FSO (підприємство належало DAEWOO Motor, а після банкрутства корейської компанії її діловий партнер General Motors corp не включив FSO у програму оздоровлення). 30 червня у Варшаві відповідний документ між ЗАТ «ЗАЗ» і міністерством держмайна Польщі було підписано.
Після схвалення договору урядом й антимонопольним відомством Польщі підприємство мав очолити, за неофіційними даними, Микола Євдокименко, один із заступників пана Папашева. Однак невдовзі стало відомо про дещо непрогнозовану кадрову пертурбацію на Запорізькому автозаводі: 44-річний пан Євдокименко став головою правління ЗАТ «ЗАЗ», а пана Папашева «пішли» на посаду віце-президента корпорації «Укравто». П'ятирічний досвід кермування ЗАЗом він використовуватиме задля « стратегічного планування і управління виробничими потужностями корпорації», повідомила прес-служба автозаводу.
За неофіційними «розвідданими», пан Папашев начебто не досить наполягав на лобіюванні інтересів запорізьких автовиробників, і саме тому його було замінено менш компромісним керівником із тієї ж, ЗАЗівської, «обойми». Відповідало це інтересам і швейцарського інвестора, який викупив у корейської корпорації 50-відсотковий пакет акцій підприємства.
Прикметно, що кадрова зміна відбулася 23 липня — за чотири дні до візиту на підприємство секретаря РНБО Петра Порошенка. Різкіша за попередню тональність нарікань запоріжців тоді змусила київського гостя заявити: «Ми опрацюємо, яким чином мінімізувати наслідки ліквідації податкових пільг... Ми маємо зробити все можливе, аби зберегти робочі місця, обсяги продукції, стабільний всеукраїнський валовий продукт».
На певні законодавчі поступки держава, як ми зауважували, вже пішла. Попри деяке підвищення вартості легковиків запорізького автозаводу, попит на них різко підвищився.
На тлі такого ажіотажу громовицею пролунала звістка про масові скорочення на підприємстві: за прохідною опинилося від трьохсот до п'ятисот працівників. Як стверджують різні джерела, ще «крутішу» цифру можна почути безпосередньо біля прохідної підприємства від тих, хто в липні—серпні отримав статус безробітного. Джерела ті різні, тому що упродовж місяця, після призначення головою правління пана Євдокименка, ЗАТ стало дійсно закритим, принаймні для журналістів. Керівник секретаріату Ольга Тесленко запевняла, що ситуацію наразі ніхто не коментуватиме, сама вона також відмовилася це робити, що ж до нового голови правління, то «Микола Михайлович просив його поки що не турбувати, інтерв'ю він не дає».
Днями прес-служба ЗАЗу змушена була розрядити інформаційний вакуум. Вона повідомила, що за перше півріччя з конвеєра знято 72 тисячі авто — на 18 тисяч більше, ніж за відповідний період 2004 року. У липні—серпні ж обсяги виробництва різко впали, тому багато заводських підрозділів змушенi були перейти на чотириденний робочий тиждень. Мовляв, нинішнього персоналу в 20 тисяч працівників підприємству забагато, тож пенсіонерам запропонували звільнитися, причому їм буде забезпечено солідну компенсацію.
За неофіційними даними, по два-три оклади, залежно від стажу роботи, повинні одержати щонайменше дві тисячі пенсіонерів, занесених до списку кандидатів у екс-працівники. І «процес пішов» саме після призначення Миколи Євдокименка.
Навесні Віктор Пинзеник таку прогнозовану реалію називав шантажем уряду і парламенту. Чи ж згадає головний фінансист країни про заготовлені клопотання до Антимонопольного комітету? У Запоріжжі очікують абсолютно іншої реакції на офіційне повідомлення про 21-відсоткове скорочення ЗАЗом обсягів виробництва легковиків. Дирекція підприємства вустами своєї прес-служби висловлюється на користь реалізації пропозицій, які підготувала спеціальна урядова міжвідомча комісія. Пропозиції стосуються компенсаційного механізму. Без цього, мовляв, не вижити ні АвтоЗАЗу, ні галузі в цілому. Хотілося б, аби відповідь Києву підказала ситуація, що склалася на авторинку.