«Президент США Джордж Буш закликав Сенат заборонити всі форми клонування людини на території Сполучених Штатів. Він заявив, що «клонування вже перестало бути науковою фантастикою і стало реальним. Тому американський президент наполягає на забороні клонування як людини цілком, так і окремих людських органів для пересадки».
З випуску новин «Репортер»
на «Новому каналі» (11.04.2002)
11 серпня в український прокат вийшов черговий фантастичний екшн «Острів». Ідейне наповнення фільму створювалося за принципом «старі пісні про головне», чи, радше, про актуальне — клонування людини. Але кожен наступний із цих відомих ще з уроків зарубіжної літератури сюжетів про відтворення собі подібних, чи, як сказали б віруючі люди, про бажання бути Богом і створювати людей, усе реальніший: цього разу складається враження, що бути клоном — природно, політкоректно й у майбутньому буде навіть узаконено.
Сюжетна лінія «Острова» (через що деяким прихильникам жанру екшен-стрічка і не сподобалася) передбачувана до неможливості: продукт Лінкольн Ехо-Шість (Еван Макгрегор) щоранку прокидається від одного і того ж жаху, вдягає одні й ті ж білі штани, шкарпетки, кросівки та футболку, в одній і тій же їдальні снідає одноманітною баландою без улюбленого бекону — у Лінкольна Ехо-Шість дієта. Протягом дня продукт Лінкольн працює, монотонно вживлюючи в трубки з червоною рідиною вітаміни, а впродовж усього життя — мріє потрапити на Острів.
Острів — це сенс буття не тільки Лінкольна, а й тисяч його «братів по розуму»: після глобальної екологічної катастрофи, в якій вижили всі вони, цей шмат землі, «весь покрытый зеленью, абсолютно весь», залишився єдиним незабрудненим місцем на планеті. Цей колоритний персонаж ще не знає, що він — клон, «який у будь-якому разі не вважатимуть людиною», продукт із розвитком п'ятнадцятирічної дитини, в якого, власне кажучи, і дитинства не було. Тільки потім до не в міру допитливого Лінкольна дійде, що єдиним реальним островом є сама фабрика з виробництва запчастин для людей, а всіх, хто туди нібито їздив, насправді членували для своїх власників. Як розповідає своїм клієнтам з екрана головний лікар (Шон Бін) і головне уособлення зла в «Острові», «організм людини ідеальний у всьому, крім одного — він зношується. Тому ми створили замінники людського тіла: клони можуть дати вам нові легені чи виносити вашу дитину. На сьогодні це «найрозумніше капіталовкладення». Перший вклад уже зробило міністерство оборони США, профінансувавши побудову фабрики з виготовлення клонів 120 мільярдами доларів.
...Одного разу Лінкольн Ехо-Шість у підземеллях, куди потай пробрався до свого друга-програміста, зловив метелика. І Лінкольн починає розуміти, що метелик вижив після екологічної катастрофи тільки тому, що її не було, що існує інший світ, де живуть, наприклад, футболісти, які рекламують «Рібок», і що мила дівчина Джордано Два-Дельта (Скарлет Йохансон), яка потай ділилася з ним беконом у їдальні, його подруга (і не більше — у клонів нібито відсутній статевий потяг, а на руках у них висять передавачі, які попереджають про небезпеку близькості) з постійно відкритим ротом, яка щойно «виграла» поїздку на острів, насправді нікуди не їде. Словом, «послушание — это не мое... нет ничего лучше, чем несовпаденье, нет ничего хуже, чем быть, как все». З цього моменту прихильники стрілялок усіх видів вдоволено витягаються в кріслах і смакують спецефектами, які склали левову частку бюджету в 100 тисяч доларів і сюжетну половину фільму.
І хоча акторська гра у блокбастерах, зазвичай, значення не має, тандем усе одно вийшов непоганим. Подейкують, що Йохансон сама попросила режисера Майкла Бея («Армагедон», «Перл Харбор», «Погані хлопці») зніматися оголеною в еротичній сцені з Макгрегором. Мовляв, смішно думати, що нормальна жінка спатиме в білизні. Хоча, мабуть, все залежить від партнера...
Але два клони, які полюбили одне одного не можуть жити в мирі та злагоді, знаючи, що десь під землею утопічним островом марять такі ж, як вони. Тому «Чіп і Дейл» поспішають на допомогу. Закінчується фільм, звичайно, атакою клонів, які вибралися зі своєї фабрики — багато білих костюмів на рудій землі якоїсь Аризони, «вони ідуть ладом, як солдати, вони ідуть, напівфабрикати», але куди? Відповіді на це запитання, а також як же бути з правами самих замовників дублікатів, політкоректні американські сценаристи — Алекс Курцман, Роберто Орчі, Каспейн Т'юден-Оуен — не дають. Є два гіпотетичних продовження, які мають спільну мораль. Перше: клони все одно загинуть, а це або некрасиве закінчення, або викличе жаль у глядачів — вони ж такі, як і ми, теж закохуються, теж не люблять баланду без бекону на сніданок, теж мають мрії про острови, відтак це сприятиме поширенню думок, що виробництво клонованих людей — це норма. Друге: клони отримують паспорти чи схожу легалізацію і живуть серед людей, натяки на такий варіант подій з'являються ще на початку фільму, коли двоє з «напівфабрикатів» втікають і вирішують розповісти своїм власникам, яку помилку ті роблять — мовляв, клони теж люди, теж закохуються і далі по тексту.
«Нові медико-біологічні досягнення у сфері відтворення людських організмів також спричинятимуть дедалі складніші проблеми в галузі прав людини. Потребують нормативного розв'язання численні колізії, породжувані можливістю клонування людини.. Скажімо, чи буде копія мати права людини і громадянина при живому «оригіналі»? Чи має право клонована людина на репродукцію природним шляхом? Хто в цьому випадку вважатиметься батьком дитини?»
Зі статті Т. Короткого
«Правові аспекти клонування людини»,
«Вісник Національної академії наук України N 3» за 2002 рік.
Безумовно, торгівля людськими органами, а врешті і людьми, повертає нас в епоху рабовласницьких стосунків. Поки що законодавчі акти можуть стримувати заборону на клонування, але, схоже, це ненадовго. «Пам'ятай, — говорить Лінкольну Шість-Ехо його друг-програміст (Стів Бушемі), — у всіх людей є спільна особливість: вони зроблять усе, щоб вижити». І пройде ще 10—20 років, коли одному президентові (між іншим, на фабриці клонів є також двійник президента США) чи ще там якомусь «перцю» будь-що треба буде вижити, і його існування вирішить багато проблем світового масштабу одразу, клонування узаконять. Утім, пригадуючи ті сюжети з уроків світової літератури, я згадую також про їхнє незмінне закінчення: про булгаковських професора Преображенського та асистента Борменталя, про овечку Доллі, доктора Франкенштейна чи доктора Моро, а також про реальні факти, які незмінно вказують на одне закінчення для тих, хто втручатиметься у Божі, чи, якщо хочете, природні справи... Навіщо продукуються такі фільми, невже американцям мало було падіння веж-близнюків на Манхеттені?