Будь-яка гра, де ведеться рахунок і визначається переможець, — це спорт за визначенням. Щоправда, завжди присутній скепсис у ставленнi до тих видів змагань, де спортсмени мало схожі на атлетів у звичному уявленні. Тому не варто дивуватися, що багато людей з усмішкою ставляться до «спортсменів» із зайвою вагою, які грають у гольф чи шахи, більярд чи спортивний бридж. А чи не найбільш упереджене ставлення у «традиційних» прихильників спорту викликають комп'ютерні ігри.
Негативне ставлення до кіберспорту базується передусім на уявленні про шкоду, яку завдає це захоплення підростаючому поколінню. Широкий загал цю схему уявляє приблизно так: 12—14-річний хлопчак цілими днями й вечорами пропадає в комп'ютерному клубі, прогулюючи школу й витрачаючи батьківські гроші. Та ще й очі псує. Явище, без сумніву, нерадісне, якщо не спробувати подивитися на наступні стадії можливого прогресу геймера (саме так називають гравців у комп'ютерні ігри). Наполегливі тренування можуть призвести до того, що хлопчина потрапить у команду, яка з часом візьме участь у комерційних змаганнях, і заробить гроші (призовий фонд, скажімо, найскромніших турнірів може становити від 50 грн. до 50 доларів). Результат тут домінує над процесом, тобто справжні кіберспортсмени грають, щоб перемагати. Мабуть, це таки краще, ніж вештатися без діла?
Чимало геймерів доростають до рівня професіоналів, вінцем успішності в цій царині стає справжній чемпіонат світу. World Cyber Games — саме так називається світова першість із кіберспорту. Ініціатором комп'ютерного «мундіалю» п'ять років тому виступила Південна Корея, де відбулися перші змагання за участю геймерів із десятків країн. Наступний чемпіонат, який пройде у листопаді в Сінгапурі, обіцяє бути ще більш представницьким і зібрати представників понад 70 країн. Досить сказати, що в 27 країнах відбір на WCG-2005 було підтримано на державному рівні.
Більшої «спортивності» програмі WCG-2005 додало те, що до традиційних «стрілялок» і «стратегій» — Counter Strike, War Craft, Star Craft — приєдналися нові ігрові дисципліни — улюблений багатьма футбольний симулятор FIFA та автоперегони Need for Speed.
Триває національна кваліфікація з початку липня до середини серпня. Київ, Харків і Донецьк уже визначили своїх кращих геймерів на першому етапі, на черзі ще Дніпропетровськ, Львів, Сімферополь та Одеса. Всеукраїнський фінал відбудеться 27—28 серпня у столиці, в Українському домі. Захищати честь синьо-жовтого прапора й боротися за призовий фонд, який сягає майже півмільйона доларів, у Сінгапур поїдуть одинадцятеро українців.
Особливість нинішнього світового фестивалю — зниження вікового цензу з 18 до 14 років, що виявилося досить доречним для київського школяра Андрія Морозова, який виступає під ніком Neonion і тренується по п'ять годин щодня. Він — геймер уже з 9-річним стажем і практикується передусім у Need for Speed. Після презентаційної прес-конференції він легко обігнав кількох бажаючих, у тому числі — директора Центру вищої водійської майстерності Сергія Лук'янчука, на комп'ютері, а потім уже на трасі «Чайка» так само вміло долав перешкоди за кермом справжнього спортивного «Міцубісі».
ЗНАЙ НАШИХ!
В українських геймерів уже є трохи здобутків на міжнародній арені. Зокрема, у 2002 році Роман Веренько разом із Юрієм Сікорським здобули «бронзу» на світовому чемпіонаті у номінації «Нація проти нації», а у 2004-му Веренько став третім у грі Unreal Tournament на Гранд-фіналі у Сан-Франциско. Загалом, вважається, що минулого року Україна входила до десятки найсильніших у кіберспорті.