Покров ради ангелів

12.07.2005

      Запитання читача: Чому кажуть, що жінці треба покривати голову в церкві, а також при молитві?

      Аби дати повну відповідь на це запитання, необхідно для початку з'ясувати значення деяких символів Святого Письма, а саме що є «чоловік», «жінка» та «покров» (саме це слово використане в Посланні апостольському, що на нього посилається церковна традиція) у біблійній мові. Бо насправді Богові абсолютно однаково, чи в хустці молиться людина, чи в шапці, а чи й взагалі з непокритою головою, — за влучним висловом Григорія Сковороди: «Наче Бог — варвар, щоб за дрібницю ворогувати...» Мова тут про речі духовні, які увійшли в церковний звичай у вигляді певних емблем та ритуалів.

      Жінка мовою символів — це життя, чуття, церква. Чоловік, відповідно — віра, розуміння, Господь. Жінка «покривається» чоловіком (життя — вірою, чуття — розумом, Церква — Христом). Чоловік же «покривати» голови не повинен (віра і розуміння мусять бути відкритими). Саме так і належить нам розуміти 11-й розділ Першого послання святого апостола Павла до коринфян: «Хочу ж я, щоб ви знали, що всякому чоловікові голова — Христос, а жінці голова — чоловік, голова ж Христові — Бог (вірі, розумінню голова — Христос; життю — віра; почуттю — розум. — Авт.). Кожен чоловік, що молиться чи пророкує з головою покритою, — осоромлює він свою голову. І кожна жінка, що молиться чи пророкує з головою відкритою, осоромлює тим свою голову (не про жіночі капелюшки або хустки уболіває тут «апостол народів» Павло! А про правдиве розуміння істин Господніх, про віру смиренну турбується. — Авт.)... Тому жінка повинна мати на голові знака влади над нею, ради ангелів (духовного знака віри ради небесної ієрархії — церкви Божої торжествуючої, яка є незримо присутньою серед нас, у церкві земній, воюючій, і яка опікується нашим духовним розвитком)».

      Те саме стосується й 15-го вірша цього розділу: «Коли ж жінка косу запускає, — це слава для неї, бо замість покривала дана коса їй». Не про зачіску тут іде мова. Мова — про праведність та цнотливість. Мова про чистоту! Як дівоча коса є ознакою недоторканості й невинності, так і «коса» смиренномудрості та любові — навіть без розуміння догматів і обрядів церкви, без знання символу віри та узвичаєних молитов, — є незаперечною ознакою праведності людини! (Бо є прості й щирі люди, інколи малограмотні, або й зовсім неписемні, які не мають знань про Бога, але знають Бога! І коли запитуєш у них: в чому суть Заповіді? — вони просто відповідають: нікому не робити зла, жити по-доброму, по-совісті; чинити ближньому своєму так, як би хотів, щоб і тобі чинили... Це і є те, що Отці називали смиренномудрістю). Любов покриває багато гріхів; любов — над усе. Бог є любов! І кожен, хто має її, — той родився від Бога та відає Бога, а отже й несе на собі «знака ангельського» — печать дару Духа Святого. Бо «Господь знає своїх, і свої Його знають...»

      Що ж до буквальних хусток та шапок — то тут маємо усталений чин, який заховує в собі високий духовний зміст, і став певним символом спасіння. Тому, за словом апостольським, у церкві «все хай буде добропристойно і статечно (чинно, згідно із певним дійством)». Про моління ж удома чи в іншому місці так скажу. Коли читаємо канон ранішньої або вечірньої молитви — то тут для жінки є обов'язковим покрити голову хустиною (як і чоловікові неодмінно молитися без головного убору). Коли ж ми в дорозі творимо молитву Ісусову або вдома молимося короткими повсякчасними молитвами (після сну, перед і після їди, перед початком та по завершенню кожної справи, перед сном та уже в ліжку — на сон грядущий), то тут  хустку зодягати не обов'язково.

Протодиякон Олег ВЕДМЕДЕНКО.
  • Повернення церкви

    До останнього — не вірилося. Не сподівалося, що люди, які десятиліття не ходили до старої церкви, прийдуть до нової. Але сталося. У день першої служби Божої (цьогоріч на Трійцю) в новозбудованій Свято-Покровській церкві в селі Літки, що на Київщині, ледь умістилися всі охочі. А церква велика, ошатна. >>

  • Пристрасті навколо храмів

    На День Конституції їхав у своє рідне село Куликів, аби у тамтешньому храмі на сороковий день віддати належне пам’яті свого родича Василя. По дорозі з Кременця згадував дні нашого спілкування... Водночас не міг позбутися невдоволення, що мушу переступити поріг церкви Московського патріархату. >>

  • Речники кривавого «миру»

    Інцидент 8 травня («УМ» про нього вже писала), коли три найвищі чини УПЦ Московського патріархату«вшанували сидінням» захисників своєї і їхньої Батьківщини (серед яких половина загиблі) — спричинив хвилю шокового здивування і обурення. >>

  • Таємний фронт

    Щодня ми бачимо реальні воєнні дії, які здійснює Росія проти України — обстріли «Градами», артилерійську зачистку мирних населених пунктів. Ми знаємо про «гуманітарну допомогу» з Росії, неспростовні факти постачання Кремлем на Донбас військової техніки та боєприпасів. Як даність уже сприймається інформація про регулярні російські війська на окупованих територіях. >>

  • Скарбниця мощей

    Якби не повість Івана Франка «Борислав сміється», включена до шкільної програми, навряд чи багато пересічних українців дізналися б про невелике місто нафтовиків на Львівщині, де нині мешкає 35 тисяч осіб. Хоча насправді це — особливий населений пункт, єдиний у світі, побудований на промисловому нафтогазовому та озокеритному родовищах із численними джерелами мінеральних і лікувальних вод. >>

  • Після Пасхи — до єднання

    Цього року Великдень відзначали в один день усі християни. А всі православні церкви України, судячи з усього, ще й ідейно «майже разом». Адже Україна стоїть на порозі очікуваного, вимріяного і такого потрібного акту — об’єднання православних церков у єдину помісну Українську церкву. >>