СПРАВА НА МАЗутІ

25.10.2003
СПРАВА НА МАЗутІ

      Споконвічна проблема української нафтово-бензинової залежності потроху «розсмоктується» — поки у столичних «кулуарах» тривають політичні дебати, «на місцях» шукають конкретні відповіді на паливне питання. Окрім нарощування вже існуючих потужностей для перевалки нафтопродуктів із суші на море, в Україні активно будують нові нафтотермінали. Один із таких найближчим часом запрацює в Іллічівську, на Одещині.

      Великий шматок території в Іллічівському морському порту, на якому розміщався пісковий склад, досі вважався абсолютно безперспективним. «Коли постало питання про будівництво комплексу з перевалки нафтових ресурсів, — згадує мер міста Валерій Хмельнюк, — тих, хто сприйняв цю ідею серйозно, виявилося небагато. Занадто низькі глибини цієї частини порту, як, утім, і традиції господарювання, навряд чи відповідали вимогам менеджменту такого високотехнологічного бізнесу».

      Власне, проект будівництва нафтового терміналу з'явився уже давно. Однак для його реалізації не вистачало інвестора, здатного не лише вкласти у справу близько 25 млн. доларів, а й забезпечити стабільну роботу комплексу надалі. Інвесторів залучив відомий вітчизняний нафтотрейдер — компанія «Інфокс». Свою безпосередню зацікавленість у проекті виявила і місцева влада. Інвестори запропонували мерії новий для України вид співробітництва — стати власником пакета акцій нового підприємства, а отже, отримувати у подальшому додаткові бюджетні відрахування. Якщо до цього додати ще й можливість облаштувати раніше безнадійні території і відкрити нові робочі місця, то плюси від такого співробітництва цілком очевидні.

      Обопільна зацікавленість сторін позначилася на темпах реалізації проекту. Будівництво, розпочате тільки у квітні нинішнього року, вже перебуває у стадії завершення, що є рекордним терміном для подібних споруд.

      Унікальним Іллічівський паливний термінал буде і в іншому плані: на відміну від багатьох аналогічних об'єктів, він будувався з урахуванням фактора «сезонності» українських нафтопереробних заводів. Відомо, що з закінченням опалювального сезону в Україні різко падає споживання мазуту. Вже зараз експерти вказують, що виробництво й споживання цього виду пального в Україні істотно розрізняється, і єдиним способом «розвантажити» НПЗ від надлишків, що накопичилися, стає його перевалка на експорт. Подібна ситуація виникає і з дизельним паливом, потреби в якому у різні пори року різні. Тому новий комплекс може транспортувати широку гаму продуктів — кілька марок бензину, мазут і дизельне паливо.

      На користь універсальності комплексу служать і географічні особливості Іллічівського порту — він з'єднаний з морем підхідним каналом. Завдяки цьому тут практично не буває сильних штормів, і танкери можна приймати круглий рік.

      «Сьогодні Іллічівський нафтотермінал — це найпотужніший сучасний комплекс, що має власні під'їзні колії, естакаду, розраховану на одночасний прийом до 30 вагоноцистерн, три автономних джерела електроживлення», — каже голова правління ЗАТ «Iллiчiвський паливний термiнал» Анатолій Сомиков.

      Новий комплекс здатний забезпечити навантаження на рівні 3 тис. тонн щогодини (цього цілком достатньо, аби за день завантажити 40-тисячний танкер). Загалом потужності Іллічівського паливного терміналу розраховані на перевалку 4,8 млн. тонн нафтопродуктів щорічно.

      Незважаючи на те, що будівництво ще не завершилося, керівництво комплексу замислюється про його майбутнє, а саме — про завантаження виробничих потужностей. Очевидно, головним постачальником продуктів на перевалку буде сама компанія «Інфокс», яка й започатковувала проект. Утім інтерес до нього демонструють як мінімум ще кілька відомих українських і російських структур. За словами Анатолія Сомикова, вже обговорювалися можливості співробітництва терміналу з Кременчуцьким НПЗ, також ведуть переговори з російськими ТНК і «Роснефтью».