У протистоянні навколо використання нафтопроводу «Одеса—Броди» новий виток: про свою готовність транспортувати до Європи сировину з Тенгізького родовища (Казахстан) заявила друга в США найбільша компанія «Шеврон-Техасо». Про це позавчора заявила секретар американського посольства Мішель Дастін-ван Райн. Компанія, про яку йдеться, володіє 50 відсотками спільного підприємства «Тенгізшевойл», і має досить вагомий капітал, аби не кидати слів на вітер: її доход у минулому році сягнув майже ста мільярдів доларів. «Шеврон» має намір відразу поставити від 7 до 10 мільйонів тонн каспійської нафти. Як зазначила пані Дастін-ван Райн, Німеччина та Чехія вже висловили свою зацікавленість в імпорті 7 мільйонів тонн цієї нафти нафтопроводом «Одеса—Броди», причому без будь-яких додаткових інвестицій. Крім того, компанія береться постачити на польські нафтопереробні заводи та інші підприємства в Західній Європі ще 4 тисячі тонн нафти протягом найближчих шести-семи місяців.
«УМ» вже повідомляла про те, що ВАТ «Укртранснафта» готує контракт із «Шеврон». На відміну від контракту, запропонованого Тюменською нафтовою компанією, яка наполягає на реверсному використанні нафтопроводу, «Шеврон» робить розрахунок на його використання за прямим призначенням. Проте український уряд досі не визначився, в якому напрямі працюватиме «труба», і оголосив перерву в цьому питанні до того часу, поки не отримає техніко-економічне обгрунтування (ТЕО) реверсу. І ось саме тоді, коли Міністерство палива та енергетики визначило, якій саме компанії належить розробляти ТЕО, чаша терезів похитнулася на користь «антиреверсу». Похитнула цю чашу рука західного дипломата, і це вже сприймається не як випадковість, а як закономірність (нагадаємо, що кілька місяців посли США, Німеччини і Польщі виступили зі спільною заявою щодо європейського напрямку «труби»). А крім того, міністр палива та енергетики Сергій Єрмілов не раз заявляв, що саме цьому напрямку слід віддати перевагу при рівних економічних зисках для України.
Пані Райн не стала чекати «в унісон» з українським урядом, поки підготують ТЕО щодо реверсу, і оголосила умови, на яких «Шеврон» береться транспортувати каспійську нафту до Європи. Після чого всі зрозуміли, що, яким би не було згадане ТЕО, воно вже навряд чи когось зацікавить із практичною метою . Справа в тім, що в «Укртранснафти» є сумнів, чи зможе ТНК виконати запропонований нею контракт. «Вони не зможуть забезпечити поставки інших нафтових компаній Росії, — зауважує секретар американського посольства, маючи на увазі ТНК. — Вони хочуть заблокувати використання «Одеса—Броди» для транспортування каспійської нафти, яка є конкурентом російської». Так-от, умови американців виглядають привабливішими: ця компанія гарантує оплату законтрактованих обсягів поставок нафти. «Вони, — стверджує секретар посольства, маючи на увазі «Шеврон», — обіцяють, що поставлять нафту, а якщо ні — то все одно заплатять». Мішель Дастін-ван Райн зазначила, що російські компанії такого не практикують. Крім того, «Шеврон» пропонує довгострокову співпрацю, а ТНК — контракт на три роки. За такого розкладу не залишається сумнівів, що Кабінет Міністрів України, який відтермінував розгляд реверсного питання до 15 січня наступного року, тепер буде вимушений швидше прийняти рішення, до якого берега йому прибитися — до російського чи європейського.
Контракт із «Шеврон», як стверджують у посольстві США, може бути підписаний найближчим часом, після врегулювання питання тарифів. Утім поки що не зрозуміло, хто мав би підписувати цей документ, оскільки після реорганізації менеджменту ВАТ «Укртранснафти» посаду його генерального директора зайняв Станіслав Василенко, який підтримує інтереси російської компанії ТНК і, за даними посольства, чинив перешкоди переговорам із «Шеврон-Техасо» в Лондоні. Відтак позавчорашня заява американського дипломата вносить додатковий мазок у тло, на якому розвивається протистояння. Можливо, американці, говорячи про Василенка, натякають на якісь кадрові зміни?
ТОЧКА ЗОРУ
Експерти і аналітики досить обережно коментують заяву секретаря посольства США. На прохання «УМ» свій прогноз виклав експерт «Квартальних передбачень» Міжнародного центру перспективних досліджень Віталій Бігдай. Він вважає, що, з точки зору конкуренції, пропозиція «Шеврона» — безумовно, позитивна подія. «Досі, — стверджує експерт, — ВАТ «Укртранснафта» мала лише одну ділову пропозицію щодо використання «труби» — з боку ТНК» (це неточні дані, тому що, згідно з повідомленням Спецуповноваженого з питань ЄАНТК Олександра Тодійчука, було укладено два контракти на постачання каспійської нафти обсягом 9 і 3,5 мільйона тонн. — Авт.). Тобто, на думку експерта, до контракту, пропонованого ТНК, усе сказане на адресу «Одеса-Броди» було декларацією, і лише тепер сталося реальне зрушення на користь транспортування легкої нафти до Європи. Експерт не вбачає будь-яких перепон на шляху до укладання контракту з «Шеврон» і підкреслює: «Для цього потрібна лише політична воля». Рух американців назустріч цьому проекту ЄАНТК, зазначає пан Бігдай, — це наслідок візиту Прем'єр-міністра України Віктора Януковича до Вашингтона, де ситуація навколо нафтомагістралі «Одеса-Броди» обговорювалася окремим питанням, після чого було створено робочу групу з активізації розвитку проекту.