Протягом останніх двох місяців у 11 загальноосвітніх київських школах відбулося анкетування на тему «Молодіжне лідерство. Учнівське самоврядування». Проанкетовано 547 підлітків.
Лідерство старшокласники сприймають по-різному. У цьому питанні їхні думки розділилися чи не найбільше. 27,7% опитаних вважає, що лідер має бути впевненим у собі, для 20,1% — він мусить мати організаторські здібності, для 19,8% — бути наполегливим, 17,3% вважають, що лідер повинен мати розвинений інтелект, а 12,5% — володіти ораторським хистом. На думку школярів, лідерські якості можливо проявити в школі — 33,5%, на роботі — 24,7%, серед друзів — 24,2%, де завгодно — 11%, в сім'ї — 6,6%.
Для 46,7% підлітків лідерство дає переваги в знайомстві з новими людьми, 34,7% — допомагає самоствердитись, 12,7% сприймають лідерство як нагоду більше подорожувати. 2,7% не мають конкретного ставлення, мовляв, «ну лідер, то й лідер, тю!».
Київське опитування доводить, що, ймовірно, невдовзі Україну вже не вважатимуть за найпоетичнішу державу світу. Адже в майбутньому переважна більшість опитаних хотіла б стати економістами, юристами чи менеджерами. Хоча до самого поняття «учнівське самоврядування» старшокласники ставляться таки трохи по-дитячому, щоб не сказати — інфантильно. Тобто сприймають його винятково як організацію дозвілля, а навчальний процес та фінансові справи школи воліють залишити на плечах батьків та педагогічного колективу. З огляду на таке ставлення 81,4% учнів помітили існування в своєму навчальному закладі учнівського самоврядування, зате решта або ж не знає про це явище взагалі, або ж просто впритул не бачать такого у своїй школі.
Учні вважають, що залучити їх до активної роботи у структурах учнівського самоврядування можливо шляхом зацікавлення в громадській роботі (75,0%) чи матеріально заохотивши (19,2%). Один відсоток школярів свою участь у самоврядуванні бачить лише з примусу. Переважна частина київських тінейджерів (61,6%) «жодним боком» не причетні до цього широко обговорюваного нині явища.
38,6% опитаних переконані, що рішення учнівського самоврядування реалізуються не завжди, 31,7% вірять, що самоврядування реалізує всі важливі рішення. 17,8% школярів своїм ставленням, начебто ілюструють старий піонерський «прикол»: «ми — електрики, нам все — до лампочки». Песимістів (чи реалістів?), які вважають учнівське самоврядування формальною структурою, яка створена і функціонує за вказівкою «згори», виявилося 11,9%.
За матеріалами дитячої громадської організації «Парламент дітей м. Києва»
підготувала Вікторія СТАХ.