За межами творчого неврозу

03.06.2005
За межами творчого неврозу

«Касарпани».

      Тибет уже не такий далекий і загадковий: у Музеї мистецтв імені Ханенків відкрилася виставка «Буддійський живопис танка — жива традиція». Усі секрети, звісно, Тибетський буддизм для її відвідувачів не відкриє, але багато чого цікавого вони дізнаються обов'язково. Наприклад, що танка — це  особливе релігійне мистецтво буддизму, повністю канонічне, засноване на відшліфованому століттями духовному вченні тибетців. Як правило, на танка зображають Будду, використовують сюжети з життя святих і великих учителів.

      Техніка цього живопису складна і трудомiстка, процес може розтягнутися на місяці, а то й роки.  Для основи використовують бавовняну або ж лляну тканину,  а іноді малюнок лягає на шовк. Фарби також не звичайні — танка пишуть змеленими в порошок дорогоцінними та напівдорогоцінними мінералами та металами. А ще — рослинними речовинами, які змішують iз тваринним клеєм та жовчю. Завершальною фазою танка є розпис сусальним золотом, яке для розпису очей Будди привозять аж з Індії. А після того як готову ікону обрамляють парчею, її освячує сам Далай-Лама.

      Автор представленої експозиції — художник Микола Дудко, який для відкриття виставки у Києві приїхав аж iз Бурятії. «Дванадцять, тринадцять, чотирнадцять годин малюючи, — каже пан Микола, — я отримую велику насолоду від спокою і безтурботності, що мені дарує це мистецтво. Воно за межами творчого неврозу, який може бути у художника пов'язаний із натхненням чи відсутністю натхнення. Це, як я визначаю для себе , стан постійного натхнення».

      Техніку танка масовою і популярною серед митців не назвеш, швидше, доводиться говорити про виняток, складовими якого є цілеспрямованість і наполегливість. Микола Дудко, наприклад, після закінчення Київського художнього інституту вже понад 20 років вивчає буддійський живопис, філософію цієї релігії тощо. Він неодноразово бував у Монголії, Непалі, Індії, навчався і стажувався у всесвітньо відомому центрі тибетської культури — Бібліотеці тибетських рукописів та архівів, у резиденції  Далай-Лами у Північній Індії, де спілкувався з тамтешніми майстрами танка.

      Цієї техніки, за словами пана Миколи, неможливо просто навчитися — її потрібно осмислити, пропустити через душу і серце. За нову роботу можна братися лише після тривалого посту, адже зовнішній  малюнок «фонить» внутрішнім змістом, традиціями і канонами, які зберігаються віками.