Хто блищатиме?
Якщо тричі з душею поплювати через ліве плече і щиро постукати по дереву, то можна, зрештою, й сказати, що 25 жовтня ХХХІІІ Київський міжнародний фестиваль «Молодість» відкриватимуть дві зірки — італійська актриса Софі Лорен, або, як кажуть самі італійці, Софія Лорен, та польський режисер Єжи Гофман. Яким би прогресивним не був кінофестиваль, ігнорувати інститут зірок не може собі дозволити жоден, отож хоч «Молодість» — це фестиваль молодих режисерів, дебютів, а не традиційний ярмарок марнославства, все одно громадськість вважає його невдалим, коли немає бодай локальної зірки. До честі організаторів, вони завжди намагаються запросити кінодіяча, слава якого не є відносною, але абсолютною. Цього року за допомогою Італійського культурного центру в Україні вдалося здійснити приїзд Софі Лорен із ретроспективою фільмів з її участю, в тому числі й ювілейної, сотої, картини актриси «Тільки між нами», знятої її сином Едуардо Понті. Зірками «працюватимуть» на кінофестивалі і члени знімальної групи Єжи Гофмана у картині «Стара легенда» — сам Гофман, актори Богдан Ступка, Михайло Жебровські, Малгожата Форемняк, Катаржина Буякевич, Марина Олександрова, цю картину обрали на почесну «посаду» — відкривача фестивалю. На фестиваль також приїздить відомий польський режисер Кшиштоф Зануссі. Така «зоряна карта» 33-ї «Молодості» проходить під знаком «Пегаса» Марії Приймаченко — виставка геніальної примітивістки пройде в рамках фестивалю.
Бал дебютантів
Сіль фестивалю — конкурсна програма — цікавить більшу частину фестивальної публіки якнайменше. Про це свідчать напівпорожні зали на ранкових і денних показах, тільки члени журі, окремі журналісти, окремі критики й окремі божевільні, навіки уражені бацилою сінемафілії, з маніакальною педантичністю відслідковують перші самостійні кроки початкуючих режисерів. У надії віднайти в потоці молодих амбіцій свіжу істину, кінематографічні неологізми, оригінальну форму чи геніальне одкровення. Тому інформацію з цього «розділу» рекомендую читати тільки вищеперерахованим категоріям. Цього року конкурс складається із трьох категорій: студентські фільми (26—27 жовтня), перші професійні короткометражні фільми (27—28 жовтня) і перші професійні повнометражні ігрові картини (28 жовтня — 1 листопада), і подивитися його можна традиційно в Будинку кіно. Серед 32 студентських фільмів Україна представляє пять — «Мама» Максима Мехеда, «Viva Vita, або Доктор Рижик» Олени Бойко, «Хто захистить жінку» Марії Халпахчі, «Видовище» Віталія Потруха і «Сезон у пеклі» Євгена Тимохіна. Як каже директор програми Людмила Новікова, цьогорічний студентський конкурс дуже високого рівня. Короткометражками (а їх у програмі 27) молоді українські кінематографісти не захоплюються, зате нарешті маємо вітчизняний повнометражний дебют — усе той самий «Мамай» Олеся Саніна, який оскарівський комітет офіційно затвердив у списках претендентів на премію в категорії «Кращий іноземний фільм». З ним змагатиметься ще 15 стрічок із усього світу, зокрема лауреат «Кінотавра» — російський фільм «Старухи» і російська ж картина Олексія Германа-молодшого «Останній поїзд», що здобула спеціальну відзнаку у Венеції, афганський фільм «Осама» та ісландський «Ной — біла ворона» (теж претенденти на «Оскара»), французький «З тих пір, як Отар поїхав», голландський «Рука Ісуса», італійський «Острів» тощо. Взагалі в усіх програмах кінофестивалю «Молодість» буде представлено 52 українські режисери.
Конкурсну програму оцінюватиме аж п'ять різних журі — починаючи з головного фестивального і закінчуючи глядацьким і журі «Sunny Bunny», яке визначатиме переможців серед картин з нетрадиційною сексуальною орієнтацією. Основне журі очолить іранський режисер Джафар Панахі, разом із ним продивляться всі очі в Будинку кіно видатний російський композитор Едуард Артем’єв, прекрасна театральна художниця з України Марія Левитська, класний польський режисер Славомир Фабіцький (гран-прі «Молодості-2001» за стрічку «Чоловіча справа») і не менш видатний (довіра до оргкомітету) від того, що я його не знаю, аргентинський режисер Мартін Райтман. Три призи по 2500 доларів і гран-прі в еквіваленті 10000 доларів мають принести приємність дебютантам.
Обережно!
Є небезпека передозування
Те, що поза конкурсом, завжди в центрі уваги будь-якого фестивалю, бо вже не потребує додаткових запевнень авторитетів і є вибраним із вибраного. Ці вершки, які Андрій Халпахчі цілий рік збивав на міжнародних фестивалях, логічно привертають найбільшу увагу любителів кіно. Наприклад, ретроспектива Софі Лорен, яку кінодіва власною персоною відкриє 25 жовтня — після церемонії відкриття фестивалю — в кінотеатрі «Київ». Тут є і «Весілля по-італійськи», «Дві жінки», «Соняшники» Вітторіо де Сіки, і «Хліб, кохання та...» Діно Різі, і «Жили-були» Франческо Розі тощо. Для тих, кому не пощастить під час фестивалю купити квитки на лоренівську ретроспективу, є заспокійливий приз: по закінченні «Молодості» цей же набір картин покажуть ще раз у «Кінопанорамі», і тоді можна спокійно насолодитися відреставрованими та переведеними у формат Dolby Digital новими копіями старих картин. Ще одна ретроспектива з кінодівою — фільми з участю Віри Холодної, але, поки назв на сайті кінофестивалю немає, можна припустити, що програма тільки утрясається. «Найсмачнішою» позаконкурсною програмою є «Фестиваль фестивалів», що складається із титулованих світових кінохітів — 6 із 20 уже підтверджені стовідсотково: «Повернення» Андрія Звягінцева (Росія), «Ляльки» Такеши Кітано (Японія), «Ранок понеділка» Отара Іоселіані (Грузія—Франція), «Іспанка» Седріка Клапіша, «Читай по губах» Жака Одіара (Франція), «Сімейка Роуз» Франсіса Паллоу (Франція). Німецьке кіно представлене на фестивалі двома програмами — «Німецький бульвар», сучасні картини, що панорамно представляють кінематографічні тенденції, та ретроспектива Райнера Фасбіндера — проект у рамках Днів німецької культури в Україні. Тепер тільки назви: ретроспектива модного шведського режисера Лукаса Мудісона, ретроспективи Жоржа Мельєса, римської кіношколи, Iнституту кіно і телебачення при КНУКМ, програма «Світ російського кіно», «Туреччина: нова хвиля», «У фокусі Аргентина», «Панорама українського кіно 2002—2003 роки», «Еротичні історії», дві виставки — робіт Марії Приймаченко та фотовиставка Фасбіндера. Окремо стоїть і обіцяє чимало сюрпризів програма «Особливі події», в якій будуть представлені картини членів журі, гостей, вирвані з неймовірними труднощами топові фільми сучасності. Але найголовніше в позаконкурсній програмі те, що вона буде доступною для всіх, хто купить квитки в кінотеатри «Київська Русь», «Київ», «Жовтень», «Кінопанорама», «Зоряний», «Україна», от тільки квитки в ці дні стануть найбільшим дефіцитом у Києві, тому подбати про них варто заздалегідь.
Кампус талантів
Ця інформація вже зовсім для вибраних, тобто безпосередньо причетних до кіно. Вперше на «Молодості» відбудеться майстерня для молодих режисерів, майстер-класи проведуть «провідні старші колеги» — польські режисери Кшиштоф Зануссі та Єжи Гофман, режисер монтажа Михал Лещеловський (Швеція), який працював із Тарковським, Бергманом, Мудісоном, директор продюсерської компанії «Слово»(Росія) Олена Яцура, директор дистриб'юторської компанії Beta Distribution (Німеччина) Андреас Ротбауер та інші. Цей проект здійснюється спільно із Berlinale Talant Campus, всі заходи майстерні проходитимуть у приміщенні Британської ради у Києві. В рамках кампусу відбувся конкурс сценаріїв короткометражок, які будуть зняті під час фестивалю і показані на закритті — із чотирьох переможців двоє українців — Сергій Наталушко і Марія Халпахчі.
І найостанніші новини...
У Будинку кіно поциклювали паркет і включили опалення. Київська міськдержадміністрація, яка щороку «маячить» на «шапці» фестивальних плакатів, не зробила для «Молодості» ще нічого — ні в організаційному, ні в рекламному, ні в адмінiстративному плані, не кажучи вже про гроші. Вперше на фестивалі конкурсні фільми та картини, закриття і відкриття супроводжуватимуться електронними субтитрами. Вперше на фестивалі буде своя газета — «Кіно-коло».
Насувається традиційна безсонна декада жовтня. Тримайтеся,товариші.