Засвідчивши свою законослухняність записом у журналі прикордонного поста на виході з Вилкового, ми з директором Дунайського біосферного заповідника Олександром Волошкевичем моторним човном проминули розлив Кілійського гирла на два рукави — і вийшли на фарватер Старостамбульського гирла.
Широке, достатньої глибини Старостамбульське русло транспортники одразу примітили як готовий судновий хід, який залишилося з'єднати через ліворучний рукав з морем. Та обставина, що цей водний рукав проходить через абсолютно заповідну зону, не збентежило чільників Міністерства транспорту.
Через півгодини плавби тендітна біла чапля, наш добровільний лоцман, вгадавши наш намір, спрямовує свій політ уліво у зеленохрамові ворота, що пропускають дунайську воду між островами Піщаний та Кубанський у море. Це — Новостамбульське гирло, яке нині відоме всьому екологічному світові під іменем гирла Бистрого. Сьогодні назва «гирло Бистре» — це тест на розуміння недоторканності законодавчої заповідності українського Придунав'я. «По Бистрому в Європу!» — цей девіз транспортників піддається серйозному сумніву в українському парламенті, не сприймається в міжнародних екологічних організаціях, мобілізує на священну війну «зелену армію» України, країн СНД. Фракція «Наша Україна» горою стоїть за недоторканність заповідника.
Але зараз це десь там, за горизонтом, за межами Вилкового, за живою зеленою огорожею Дунайського біосферного заповідника. А тут... Тут досить двох слів, щоб намалювати величну картину: тиша і спокій... Над Бистрим лише пролетить азбукою Морзе качиний виводок... Або прошумить лебедина пара, що вирішила переселитися в інший кут-озеро... Сплеснеться загулялий сазан... Тиша і спокій.
Чим доповнить будівництво каналу через Бистре цю картину? Струменонаправляючою дамбою на вході зі Старостамбульського гирла довжиною 380 метрів, яка відсіче частину вод з підпертого морем Бистрого. Та поки що ми пливемо по незайманому руслу, серед рухливих очеретяних стін, пасльонових та обліпихових смуг — і десь на четвертій версті виловлюємо очима великий щит із написом: «Дунайський біосферний заповідник. Охороняється законом».
Приглушимо двигун, адже входимо в нерукотворний храм природи, в ядро заповідника, в абсолютно заповідну зону, де Закон України встановив цілковите панування птахів, звірів і риб, а людину наділив єдиним правом: бути захисником живої природи. І в яке б чарівне дзеркало я не дивився, не можу побачити морські судна, що перерізають мирні хвилі гирла, сріблясті не стільки від сонця, як від дунайського оселедця, що щільно йде по весні Бистрим на нерест у Дунай.
Та попереду нас чекають нові винаходи каналобудівництва. Вхід у Бистре з моря може забезпечити лише трикілометровий канал судноосадкою в 7 метрів, прокопаний, вірніше вичерпаний, у барі — морському мілководді. Звісно, такий канал існуватиме лише до першого шторму, який вирівняє його з морським дном. Нічого іншого не залишається, як обгородити морський канал гранітними дамбами...
Попереду роботи, які можна порівняти зі спорудженням єгипетських пірамід. З однією різницею: піраміди стоять вічно, а укріплення на піску могутній Дунай, жива, рухлива дельта знесуть як картковий будиночок. Закони могутньому Дунаю, його рукавам і протокам неписані. Галілей одного разу сказав: «Я осягнув рух тіл небесних, але й досі не розгадав, за якими законами рухається струмок біля ніг моїх». Щороку Дунай виносить у море 65 мільйонів тонн грунту. Стримувані морською хвилею, ці наноси витягуються багатокілометровими піщаними косами. На карті заповідника вони позначаються як Нові землі.
Вітер швидко засіває Нові землі травами, ще швидше їх обживають птахи: лебеді, гуси, пелікани, качки. Це могутні інкубатори живої природи, які працюють без відходів, адже сюди не можуть дістатися ні лисиці, ні кабани. Якщо вам пощастить ступити на Нову землю в травневі дні, то станете очевидцем зародження нового життя. Під кожним кущиком, на переплетінні кількох гілочок ви вирізните пухнасті грудочки — і це беззахисне життя лона Дунаю може бути порушене, загублене каналобудівництвом в абсолютно заповідній зоні.
Сама природа протестує, щоб її розрізали каналом, як на манежі цирку Девід Копперфільд ріже жінку, — з однією лише різницею, що це буде не трюк ілюзіоніста, а геройський вчинок транспортників, які так полюбляють слово «проріз». Невже Указу Президента України не вистачить сили,щоб зберегти екосистемну цілісність Дунайського заповідника?
Екосистемна цілісність — це новий біоекологічний термін, який породжений нашим часом, коли інтереси природи усе більше ігноруються і розгортається наступ на залишки первісної краси. Цей термін як найвагоміший аргумент подарували мені в заповіднику вчені з Києва: доктори наук, гідробіолог Тарас Харченко і ботанік Дмитро Дубина, які проводять у дельті багаторічні дослідження.
Збереження екосистемної цілісності заповіданих «клаптиків» української природи — для нас надзвичайно актуальна й гостра проблема. Слово «клаптик» я вжив не випадково — свідомо. Судіть самі, порівнюйте. Навіть дельта Дунаю заповідана нерівним чином: заповідна територія румунської дельти Дунаю складає 580 тисяч квадратних кілометрів, українська, навколо Вилкового, в 12 разів менша. Світове порівняння ще більше вражає: у Євразії Україна розташована на передостанньому місці: у нас заповідано 4,2 відсотка території, після України — тільки розтерзаний Афганістан. Територія заповідників у середньому в європейських країнах становить 10 відсотків. Є до чого тягнутись, на що рівнятись.
Лобісти каналу по гирлу Бистре запевняють, що вони уважно, навіть ніжно, ставитимуться до екологічної чистоти приканальної смуги, встановлять моніторингові пости, буде задіяно громадський контроль. Може, руками збиратимуть нафтові плями, заглушать пароплавні гудки, металевий скрегіт якірних стоянок? Але ж сьогодні, скажімо, на кордоні Східний екологічну заповідність забезпечує одна людина — єгер Євген Лесик.
Кордон Східний, що на острові Кубану, справді взірець і приклад екосистемної цілісності. Єгерює тут людина з ласкавим прізвищем — Лесик Євген. Скоро вже тридцять років на кордоні, як приїхав зі Львова погостювати до товариша у Вилково та й залишився у заповіднику — серед очеретів і птахів. У ядрі заповідника острів із загадковою назвою Кубану — найдорогоцінніше зернятко. Тут сформувався найпотужніший біоінкубатор відновлення вільної природи — від мишки-малятка до красеня орлана-білохвоста. Мені видалося, що птахи тут літають так близько, що готові сісти на плече єгеря Євгена Лесика. І сам єгер готовий підставити плече, простягти руку. Коли біля нас низько пролетіла велика сіра чапля, вітаючи єгеря помахом крила, я спитав у Євгена Лесика, чи знає він, як по-румунськи зветься велика сіра чапля (я недавно повернувся із румунського заповідника «Дельта Дунаю», і мені запам'яталася назва цього поважного птаха — «чапура»).
— По-румунськи не знаю, а по-латині Ardea cinerea, — здивував мене своєю відповіддю Євген Лесик.
Ламались старі уявлення, що єгер — це просто обхідник, служка при начальстві. Ні, він представник вільної природи, еколог, філософ і поет. Птахи вітають Лесика співом. Він, їх захисник, відповідає їм віршами:
Натхнення на мене якось найшло,
І друзів згадав я, і маму, й село.
Й додому в дитинство в думках потягло,
Недавно неначе, та давно це було.
Я згадую маки червоні у полі,
Їх мати-природа зростила на волі.
В них бачив красу я і ніжність дівочу,
І трепет душі цей відчути я хочу...
Євген Лесик впевнено говорить: «Наші транспортники повинні мати судохідний канал, але й птахи, звірі, рослини мають священне право на свою незайману оазу, де б вони почувалися вільно, були повними господарями. Провести тут канал — значить убити душу природи. Гадаю, що вистачить розуму і в господарників, і в економістів, і в екологів, щоб знайти той правильний маршрут, яким без шкоди для природи проляже стрічка каналу...»
Назад ми поверталися з вилковськими човнярами, які допливали з прируслових дач і везли гори яблук і винограду. Більш мирної й затишної картини мені не доводилося бачити ніде, а я помандрував доволі.