Повномасштабна «Енеїда». 16 акторів та акторок з бойовим досвідом і ранами грають на сцені

10.12.2025
Повномасштабна «Енеїда». 16 акторів та акторок з бойовим досвідом і ранами грають на сцені

Актори Іван «Банкір» Войнов та Анастасія Нечитайло. (Фото Романа МАЛКА, ТРО Медіа.)

Через знайомі зі школи сюжет і слова, музику і тілесну пластику в Києві виставою «Енеїда» показали шлях до внутрішнього зцілення і самовираження через мистецтво театру чинні військовослужбовці та ветерани російсько-української війни з ампутаціями та важкими ураженнями.
 
На сцені Молодого театру вони продемонстрували високохудожнє перформансне дійство і дивовижну силу — в першу чергу для того, щоб показати та сказати кожному і кожній у будь-якому куточку країни: таку постановку ви можете створити у себе за допомогою мінімального реквізиту, бажання й натхнення, скориставшись безкоштовно уже розписаними алгоритмами дій підготовки і кожного репетиційного дня.
 
Нещодавня прем’єра «Енеїди» від Театру ветеранів нагадує очевидне уже 3 роки і понад 9 місяців, а загалом понад 11 років: російсько-українська війна виснажує й калічить.
 
Проте цей період випробувань гартує, сталить дух і вчить не здаватися, а цілеспрямовано рухатися до мети — жити: натхненно, долаючи всі перешкоди.
 
По-особливому виразною є основа постановки — окрім жвавої бурлескної історії про козацьке життя, це перша масштабна пам’ятка українського письменства, укладена Іваном Котляревським розмовною українською мовою, що започаткувала становлення нової української літературної мови та нової української літератури.
 
На першоджерело вистави у ветеранському проєкті нанизані вкраплення сучасності, як-то слова: «Нехай наші вороги//Покопають ями!//Хотіли нас повкидать,//Попадали самі!».
 
А ще органічно вплетені монологи у жанрі докутеатру, в яких розповідаються волонтерські та військові історії...
 
За основу пластично-музичного дійства із 16 виконавцями взяли твір вітчизняної класики, який Іван Котляревський написав після того, як російській імперії не вдалося приструнити український дух, але силою, маніпуляціями й підлістю в 1775—1786 роках було дотиснуто ліквідацію незалежної Козацької держави.
 
Тож текст — як нагадування й переосмислення досвіду за понад 200 літ: не можна вірити будь-яким обіцянкам одвічного нападника й колонізатора; треба стійко повсякчас стояти за свою державу і землю: зі зброєю та без, із чітким усвідомленням правоти того, хто обороняється від жорстокого агресора і потужною культурою та традиціями.
 
Загалом, робота над ветеранською виставою «Енеїда» тривала понад рік. Організатори проєкту вирішили: коли зранені душі і тіла — треба поєднати методи фізичного та перформативного театру.
Театр ветеранів, який поєднує психологічну реабілітацію і творчу реалізацію для захисників, котрі пережили травматичний досвід, засновано в Києві у 2024 році відділом комунікацій командування Сил ТрО ЗСУ і Театром драматургів.
 
Основна мета — допомогти ветеранам інтегруватися в цивільне життя після повернення з фронту, загалом військовим, котрі в строю і демобілізованим, та тиловим мешканцям порозумітися. 
Театр ветеранів навчає тих, хто нещодавно тримав зброю і воював в окопах, професійно писати п’єси, вкладаючи в них власні історії, а також ставить вистави.
 
За рік існування автори-початківці створили понад 35 п’єс. Буквально днями міжнародне журі VII Всеукраїнського театрального фестивалю-премії GRA (Great Real Art) найкращою виставою-рефлексією на події російсько-української війни обрало «Військову маму» Аліни Сарнацької Театру ветеранів у постановці Олександра Ткачука.
 
Амбітна мета Театру ветеранів — масштабуватися в межах країни. У постановочних та фестивальних театральних форматах уже дійшли у Харків, Львів, Запоріжжя, Херсон.
 
Кістяком Театру ветеранів стали дієвці, які в 2022-му пішли добровольцями на фронт. Найвідоміший з них — нині 29-річний Максим Девізоров, чия акторська зірка яскраво засяяла у серіалі про підлітків «Перші ластівки», перший сезон якого вийшов у 2019-му. Драматургічну лабораторію очолює Максим Курочкін — відомий автор п’єс і сценарист.
 
Об’єднавчим центром є полковник з досвідом із 2014 року Олексій Дмитрашківський, який зібрав у своєму підрозділі ТРО Медіа багатопрофільну команду, в яку входить, зокрема, актор і режисер, військовослужбовець Ахтем Сеітаблаєв — нині художній керівник Театру ветеранів.
 
Пошук сили в «Енеїді» Івана Котляревського — це спільна ідея Ахтема Сеітаблаєва та Максима Курочкіна, який починав працювати в Театрі ветеранів художнім керівником, а зараз відповідає за його освітню програму. 
 
Хореографка-постановниця — Ольга Семьошкіна, головна балетмейстерка Національного драматичного театру імені Івана Франка. Композитор і хормейстер — Шевченківський лауреат Ілля Разумейко. Художник-постановник — Віктор Донцов, продюсер — Андрій Різоль, художниця з костюмів — Олена Гресь.
 
Ольга Семьошкіна постановку «Енеїда» називає виставою, яка поєднує силу, ніжність, іронію та пам’ять. Хореографка переконана, що кожна репетиція і покази — це справжнє диво: створення людьми, що пройшли крізь війну, мистецтва, що лікує.
 
«Для мене цей проєкт — більше, ніж робота, — каже мисткиня. — Я вкладаю в кожну мізансцену, в кожну пластику частинку себе. Бо цей колектив став родиною. Тією, з якою можна мовчати, сміятись і творити справжнє».
У виставі всього два персонажі — Еней і Дідона, ролі яких на сцені грають 16 акторів. Це ветерани і ветеранки, бойові медикині і волонтерки, які самі прийшли в цей проєкт, що допоміг їм перебороти свою неготовність виходити в люди та прийняти себе іншим чи іншою, зокрема зовнішньо, після пережитих травм, ментальних і фізичних.
 
Одна з акторок — ветеранка Інна Короленко, позивний «Корольок». Протягом трьох років служила бойовою медикинею на Донеччині та забирала поранених із позицій. Тож зрозуміло, чому відчувала себе, «наче знесений і обгорілий будинок».
 
До повномасштабної війни волонтерила, встигла попрацювати продюсеркою на каналі, керівницею SMM-агенції, а також у Львівській облдержадміністрації.
 
Інна отримала поранення в шию і голову. Зажило. Виразних візуальних ознак цього немає. Проте через пів року медикині стало дуже зле, після чого змушена була лікуватися два місяці.
 
Через судомні напади довелося залишити службу, хоча лікарі не знайшли підстав для призначення інвалідності. Всі ці обставини змусили ветеранку «закапсулюватися» в собі. Участь у постановці «Енеїда» показала світло взаєморозуміння і сенсів.
 
Серед виконавців також Роман Трохименко — учасник Революції на граніті, Помаранчевої революції та Революції гідності. Батько п’ятьох дітей воювати почав з 2017-го, відслужив три роки контракту в морській піхоті.
 
Перед початком повномасштабної війни ковід забрав дружину, тож знову йшов обороняти Україну з думкою, щоб швидше бути разом зі своєю Оксаною.
 
Проте в Бога — свої плани. Після 24 лютого 2022 року Роман Трохименко тричі отримував поранення. Після влучання поряд дрона не вдалося врятувати ногу. Однак це не завадило чоловіку стати актором в «Енеїді» Театру ветеранів.
 
Андрій Онопрієнко з позивним «Циркуль» на війні втратив зір, його бойовий шлях теж розпочався ще після 2014 року. Зізнається, що на репетиціях у театрі спочатку було складно, психував. Але згодом звикся і став наполегливо-цілеспрямованим.
 
Актор-аматор із бойовим досвідом тепер точно знає: щось не виходить із першого разу — вийде з десятого; не вийде з десятого — вийде із сотого. Головне — не здаватися на півшляху, який допомагають долати побратими і посестри, дбайливі і чуйні люди поряд.