Модернізм, контрасти та гра кольорів. До 150-ліття від дня народження київського живописця Олександра Мурашка

22.10.2025
Модернізм, контрасти та гра кольорів. До 150-ліття від дня народження київського живописця Олександра Мурашка

Ювілейний рік Олександра Мурашка. (Фото з Національного художнього музею України.)

Цього року відзначаємо150-ліття від дня народження Олександра Мурашка — киянина, одного з найяскравіших українських живописців початку ХХ століття.
 
Його дитинство пройшло у Борзні на Чернігівщині. Пленери художник проводив на території сучасних Черкащини, Київщини та Полтавщини. Удосконалював свою майстерність у Мюнхені та Парижі.
 
«Україна молода» розповідає про художника, чий ювілей внесено до списку важливих дат ЮНЕСКО, та дві ювілейні виставки, які відбуваються у Києві. Обидві триватимуть майже до кінця січня наступного року.

Участь у десяти виставках за кордоном 

Особливі життєво-творчі події Олександра Мурашка відбувалися у кількох європейських країнах: Італії, Німеччині, Франції. Упродовж п’яти років до Першої світової війни його найкращі роботи були представлені за кордоном у десяти виставках, одна з них була персональною.
 
Майже до 18 років Олександр Мурашко мав офіційно прізвище матері — був Крачковським. І донині достеменно невідомо, хто батько митця. Донька сільського священника його народила поза шлюбом у Києві.
 
Спочатку дитину виховувала бабуся. Далі деякий період ним опікувався дядько — брат по матері. Усиновив чоловік матері уже після її смерті.
 
Хоч би як поверталася доля, Олександр Мурашко став художником з неповторною мистецькою пластикою і світлоносним колоритом. У 1917 році він був одним із чотирьох достойників, яких пропонували обрати на посаду ректора Української академії мистецтва — поряд із Василем і Федором Кричевськими та Михайлом Жуком. Став одним із фундаторів цього навчального закладу.
 
Найбільше робіт художника зберігає Національний художній музеї України. У фондах 100 творів: 80 живописних та 20 графічних. Проте дві з графічних робіт  — це два альбоми з начерками, які нараховують 55 аркушів та 35 аркушів.
 
Тобто де-факто робіт помітно більше, частину альбомних можна експонувати. Однією з перших, за записами, сто років тому музейному закладу передали відому багатьом «Дівчину в червоному капелюсі».

Кольорові модуляції, Національний художній музей України

До 150-ї річниці від дня народження художника Національний художній музей України 17 жовтня презентував виставку «Олександр Мурашко. Кольорові модуляції», що об’єднує близько 50 живописних і графічних творів митця зі збірки музею.
 
Це перша персональна виставка Олександра Мурашка в НХМУ за останні 25 років. Проєкт повертає увагу до постаті художника як одного з найяскравіших представників українського модернізму.
 
У першій залі виставки представлена перша відома олійна картина Олександра Мурашка — «Натюрморт» 1892 року. До експозиції увійшли роботи, що охоплюють усі етапи творчості художника — від ранніх до експресивної «Жінки з квітами» (1918), яка стала останнім великим твором митця і свідченням нового періоду його художніх пошуків.
 
Виставковий проєкт демонструє еволюцію колористичних рішень, які розкривають зміну поглядів Олександра Мурашка на відтворення світу, каже співкураторка Леся Толстова.
 
Відвідувачі йдуть в експозиції спочатку від стриманої сірої гами раннього періоду («На ковзанці», «Портрет дівчини з собакою») до імпресіоністичних рожевих і золотаво-блакитних відтінків («Портрет Віри Миколаївни Єпанчиної», матері барона Едуарда Фальц-Фейна). 
 
А далі художник у свої роботи часто додає глибокі бузково-фіолетові тони («Портрет Маргарити Мурашко»). Завершальним акордом творчості митця, розповіла мистецтвознавиця, є інтенсивний синій — його улюблений колір («Квіткарки», «Автопортрет»), який відображає наближення художника Олександра Мурашка до світовідчуття доби модернізму.
 
Художня мова митця, яку відвідувачі бачать у виставці «Олександр Мурашко. Кольорові модуляції», — це силуетність зображених постатей, виразна пластика облич, кольорові контрасти та гра світла контражуру.
 
Організатори проєкту спеціально приготували своєрідний довідник персонажів представлених картин. Ось кілька: Олександра Мурашко — дружина двоюрідного брата художника, викладала німецьку мову у двох навчальних закладах Києва; Людмила Куксіна — одна з найближчих подруг Маргарити Мурашко, яка померла від тифу напередодні її весілля з Олександром у 1909 році; Фріда Меєрсон — учениця приватної студії Олександра Мурашка.
 
Співкураторка проєкту Марина Дроботюк розповідає, що знакові роботи Олександра Мурашка є частиною виставкового проєкту «В епіцентрі бурі», який представляє Україну в світі після початку повномасштабної російсько-української війни 24 лютого 2022 року. Їх експонували у віденському Бельведері й інших найвідоміших музеях. 

Київські вібрації, Київська національна картинна галерея

У Національному музеї «Київська картинна галерея» 22 жовтня розпочинає роботу виставка «Олександр Мурашко. Київські вібрації». Експозиція зосереджується на місті, де він народився, жив, творив, викладав і, на жаль, загинув. 
 
У Києві відвідував Рисувальну школу Миколи Мурашка, заснував власну студію, співпрацював із відомими меценатами та колекціонерами, серед яких родина Терещенків, Семен Могилевцев, Фрідріх Міхельсон, Оскар Гансен. 
 
У залі «Київ Олександра Мурашка» за допомогою мапи та історичних відеоматеріалів відвідувачі можуть здійснити віртуальну прогулянку містом, пов’язаним із життям і творчістю митця. 
 
Одне з найперших місць — де тепер цирк, а раніше був Євбаз (єврейський базар). Там стояла Златоустівська церква, яку радянська влада зруйнувала у 1930-х. А церковний запис про народження хлопчика у метричній книзі лишився. Його знайшли кілька років тому, до повномасштабної війни. 
 
19 квітня 1909-го 33-річний художник вінчався з Маргаритою Крюгер — 28-річною другою донькою київського нотаріуса, який мешкав на Хрещатику. Духовне укладення шлюбу відбувалося у відбудованій Десятинній церкві, яку радянська влада зруйнувала у 1928-му (тепер це територія Національного музею історії України з фундаментами історичного храму). Тоді молодята зробили відомі фотографії в українському вбранні.
 
Навчальна студія Олександра Мурашка працювала на горищі в 11-поверховому будинку Гінзбурга — тепер це вулиця Інститутська, 16. Окрім малюнку і живопису, там читали лекції з історії та філософії мистецтва. Це місце користувалося неабиякою популярністю серед тогочасної молоді.
 
На виставці представлені роботи з провідних музейних колекцій України, а також твори з приватних зібрань. Серед них — сирецький краєвид і натюрморт, створені на київській дачі родини Дитятіних.
 
Відвідувачі мають змогу уважно роздивитися портрети сучасників художника — рідних, друзів і відомих особистостей, серед яких оперні співаки Павло та Любов Андреєви, Катерина Крюгер, Анна Крюгер-Прахова. Куратори показують зв’язки митця з німецькою спільнотою Києва, зокрема через родину дружини Маргарити Крюгер.
 
Одним із центральних творів експозиції став портрет дружини німецького консула Еріха Ґерінґа «Дама в білій перуці».
 
Окремий розділ міжмузейного історико-мистецького проєкту — «Мурашкіана». Там представлені цікавинки з архіву художника: листи, фотографії, унікальні особисті матеріали, а також репродукції втрачених творів. 
 
Партнерами проєкту «Олександр Мурашко. Київські вібрації», який триватиме до 25 січня 2026 року, є Національний художній музей України, Музей історії міста Києва, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури, Центральний державний аудіовізуальний та електронний архів.