Музика чуттів. У Києві та Львові концертуватимуть і говоритимуть про інклюзію, емпатію та подолання бар’єрів

10.09.2025
Музика чуттів. У Києві та Львові концертуватимуть і говоритимуть про інклюзію, емпатію та подолання бар’єрів

Польський диригент Вінсент Козловський. (Фото надане організаторами.)

Уперше на одній сцені й на рівних умовах творитимуть митці з інвалідністю та без неї у проєкті «Музика чуттів»: у Києві, в Національній філармонії України, — 21 вересня та у Львівській національній філармонії 27 вересня.
 
Після початку повномасштабної війни все більше українців повертаються додому з пораненнями, і це не лише військові, а й цивільні, діти, музиканти, молодь. Для багатьох з них повернення до звичного життя — складний шлях, і музика тут справді допомагає.
 
«Музика чуттів» — проєкт про прийняття, довіру і силу бути собою. Він об’єднує музикантів з України, Німеччини та Польщі, зокрема тих, що мають інвалідність. Через музику та спілкування говоритимуть про речі, які справді важливі, — інклюзію, емпатію, подолання бар’єрів, як фізичних, так і внутрішніх.
 
Автор та композитор проєкту Євген Петриченко задається питанням і відповідає на нього: «Чи можуть люди з особливими освітніми потребами та інтелектуальними порушеннями бути творцями/співтворцями музичного мистецтва? Історія класичної музики доводить, що так. Композиторам — Баху, Бетховену або Шуману — фізичні чи ментальні порушення не завадили створити музичні шедеври; італієць Андреа Бочеллі, який мав порушення зору, зміг досягти професійного визнання у всьому світі; австрійський піаніст Пауль Вітгенштайн, який втратив праву руку під час Першої світової війни, не пішов з професії, а, навпаки, став першим активним виконавцем численних творів для лівої руки, які спеціально для нього писали Р. Штраус, М. Равель, Б. Бріттен, С. Борткевич та інші».
 
Один із солістів «Музики чуттів» — Фелікс Клізер, всесвітньо відомий валторніст із Німеччини, який грає на інструменті ногами, бо народився без рук. Його приїзд до Києва і Львова для участі у проєкті відбудеться за підтримки Goethe-Institut Ukraine та Українського культурного фонду. Це буде перший візит музиканта в Україну.
 
Ще одним хедлайнером проєкту є запрошений польський диригент Вінсент Козловський, який активно співпрацює з Львівською національною оперою, Львівською національною філармонією тощо. У проєкті маестро диригуватиме Liatoshynskyi Capella Національного будинку музики та INSO-Lviv Orchestra.
 
Програма «Музики чуттів» складається з двох відділів. У першому прозвучать твори Вольфґанґа Амадея Моцарта за участю соліста Фелікса Клізера, всесвітньо відомого завдяки своїй винятковій музичній майстерності та особистому шляху, що надихає.
 
У другому відділі відбудеться світова прем’єра «Музики чуттів» — твору для солістів, хору та оркестру композитора Євгена Петриченка на тексти поета Олександра Козинця (2025). Цей унікальний твір звертається до досвіду дітей з довгостроковими або тимчасовими потребами в підтримці, висвітлюючи питання інклюзії, догляду та залучення громади. Окремі частини цього твору розповідатимуть про дітей: з порушеннями зору, слуху; з порушеннями інтелекту та мовлення; з розладами аутистичного спектра та дефіциту уваги й гіперактивністю; з синдромом Дауна; з порушеннями опорно-рухового апарата. 
Також у проєкті візьмуть участь учні Дитячої музичної школи №39 міста Києва.
Валторніст із Німеччини Фелікс Клізер грає на інструменті ногами, бо народився без рук.
 
 
Важливо зазначити, що до сих пір український досвід інклюзивного формату обмежувався інтерактивними концертами у лікарнях та реабілітаційних центрах, де музиканти без інвалідності виступали для дітей з особливими освітніми потребами (соціально-музичний проєкт Symphony of Ukrainian Fairy Tales для дітей з інвалідністю та тих, хто постраждав фізично чи психологічно через війну від Kyiv Classic Orchestra), або концертами музичної терапії піаніста Євгена Хмари для дітей з аутизмом, церебральним паралічем та іншими порушеннями.
 
Тим часом у Західній Європі досвід демонстрації рівних можливостей і визнання музичної майстерності давно осмислений та успішно впроваджений. Наприклад, у британському проєкті Paraorchestra, що об’єднує професійних музикантів з інвалідностю і без, учасники якого виступали разом із Coldplay на закритті літніх Паралімпійських ігор 2012 року.
 
Або музичні майстер-класи Mosaic Sounds для людей з інтелектуальними порушеннями з подальшим виконанням новостворених симфоній у концертах Music project for Social Inclusion від Plena Inclusion, іспанської асоціації симфонічних оркестрів (AEOS) та BBVA Foundation. 
 
Також існує німецька онлайн-платформа Pinc Music, яка просуває музикантів з інвалідністю, пропонуючи їм концерти та букінг. На 2024 рік в ній представлено вже понад 97 виконавців zeroproject.org. В Італії працює Symphonic Taxi Orchestra (Валле-д’Аоста) — інклюзивний оркестр, який з 2018 року об’єднує людей з інвалідністю, студентів, викладачів і професіоналів на рівних засадах. 
 
У Франції було здійснено серію проєктів Le Concert de la Loge, які залучають підлітків з інтелектуальними порушеннями до музичних виступів, де вони виступають нарівні з іншими учасниками. У Великій Британії ансамбль музикантів з інвалідністю Resound ensemble&Proms виступав на BBC Proms, оперований як рівноправна частина оркестру BSO. 
 
У межах проєкту, що реалізується у співпраці з Goethe-Institut в Україні та Українським культурним фондом, 22 вересня відбудеться еко-мистецька акція за участю Фелікса Клізера та Вінсента Козловського в Дитячій музичній школі № 39 міста Києва (це у Пущі-Водиці, вул. Федора Максименка), а 23 вересня Фелікс Клізер у Музичному салоні Національної філармонії України дасть майстер-клас гри на валторні українським студентам.
 
Проєкт «Музика чуттів» — про підтримку, розуміння і про те, як ми всі можемо бути поруч, навіть просто слухаючи. Він вписує Україну у світову карту інклюзивних музичних практик: подібні формати вже стали частиною культурного життя у Британії, Італії, Франції, Німеччині, а для України це перший масштабний приклад.