1 травня набуде чинності норма про обов’язковий продаж бензину з біоетанолом

16.04.2025
1 травня набуде чинності норма про обов’язковий продаж бензину з біоетанолом

Ці нововведення передбачені Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо обов’язковості використання рідкого біопалива (біокомпонентів) у галузі транспорту» від 04.06.2024 №3769-IX.
 
Чи доречно це робити саме зараз? Перша українська революція з біоетанолу відбулася у 1999 році за ініціативи Леоніда Кучми.
 
Але гостро питання постало після 24.02.2022 р., коли експорт української агропродукції став проблематичним, логістика — довгою й дорогою, тож переробляти в країні ту ж таки кукурудзу на спирт замість експорту виявилося частковим розв’язанням проблеми.
 
Поляки до рішення Е5 ішли 10 років, нам депутати дали тільки рік. Для європейців наріжним каменем у цьому питанні була екологія: при згоранні спирту викиди менші, адже спирт — це відновлювана енергія.
 
Україна як кандидат на членство в ЄС має впроваджувати європейські норми. Але ж не тоді, коли країна в стані війни і в повітря злітають АЗС, наполягають скептики. У нас недостатньо своєї нафти й нафтопродуктів.
 
Заміщення бодай частини імпортних моторних палив на спирт, який можна виробляти, — це зниження енергозалежності, апелюють оптимісти.
 
Час якраз дуже слушний! Зменшити імпорт нафтопродуктів на 5% — уже немало, хоч потрібно 10%, а можливо, і 30%, як робить Бразилія. Китай іще два роки тому запровадив Е5 із нашої кукурудзи. Навіть мільярдна Індія перейшла на Е18 і цього року досягне E20.
 
В Європі обов’язкове додавання біоетанолу діє вже понад 15 років. У нас же законом встановлена лише мінімальна частка біокомпоненту — менше 5%.
 
Зазначена вимога не поширюється на бензини з октановим числом 98 і вище та бензини, що постачаються для потреб: Міністерства оборони України, Державного агентства з управління резервами України та створення мінімальних запасів нафти та нафтопродуктів.
 
Бензини з біоетанолом — що воно таке і як воно горить? Змішування бензину з етанолом є корисним для згорання, бо етанол підвищує октанове число палива і потенційно покращує продуктивність двигуна.
 
Тобто А95 у реалі буде А96,5. По-друге, етанол має високу теплоту випаровування, що забезпечує ефект охолодження двигуна, а це підвищує ефективність заповнення циліндрів, частково компенсуючи менший вміст енергії в етанолі на літр.
 
Етанол як пальне для транспорту має й певні недоліки. У нього менша питома теплота згорання, через що витрата, залежно від концентрації, може збільшуватися до 25%, його використання створює нові виклики насамперед для споживачів.
 
Здатність окислюватися до оцтової кислоти може спричиняти корозію деяких матеріалів у двигунах, зокрема певних металів і полімерів. Крім того, у складі етанолу можуть бути металеві іони та домішки, які посилюють його агресивний вплив на матеріали.
 
Ще одна проблема: є автомобілі з бензиновими двигунами внутрішнього згоряння, де від виробника зазначено: не використовувати пальне зі спиртовими добавками. Як бути власникам таких авто?
 
З мінусів також те, що термін придатності Е5 у баку — максимум 2 місяці, саме тому для армійських потреб зробили виняток. Тож якщо вам потрібно купити якісний бензин для тримера чи бензопили, купуйте стільки, щоб повністю спалити і не зберігати. 
 
Головна проблема біоетанолу — він гігроскопічний, тобто абсорбує воду. Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості.
 
Постачальник може закупити якісний Е5, але якщо у нього у бензовозі, резервуарі на нафтобазі або АЗС є підтоварна вода — будуть проблеми. Тобто особливості переходу на біобензини — це принципово нова технологічна культура.
 
«Спілкувався сьогодні з ОККО, Amic, «Укрнафтою» — всі почали зачистку ємностей. Розробляють сценарії реагування. Думаю, перші два місяці — травень і червень — будуть сповнені сюрпризів. Що рекомендую? Рекомендую не економити як мінімум ці два місяці й не шукати мінімальних цін на бензин. Той, хто дбає про якість, дешево продавати не може. Та й у разі чого нормальна мережа з іменем завжди піде назустріч», — радить директор Консалтингової групи А-95 Сергій Куюн. 
 
Ціна на бензин з біоетанолом — це питання із зірочкою. Зараз у закупівлі він реально дорожчий за бензин, але це не означає, що треба бігти наповнювати всі шість каністр ретропальним, щоб вистачило хоч на рік для генератора, пилки і на перший місяць заправитись. Традиційний бензин також має термін зберігання, тому ця ідея точно позбавлена сенсу.
 
За даними інформаційного порталу «НафтоРинок», суміш бензину з біоетанолом з Німеччини коштуватиме мінімум на €5/т дорожче, ніж за звичайний бензин А-95.
 
Деякі виробники оголошують для українських імпортерів +€20/т і навіть +€40/т та наводять аргументи щодо окремих ліній для приготування спецзамовлення для України з 5% біоетанолу. Везти суміші з-за кордону — це стимулювати іноземних, а не вітчизняних виробників спирту.
 
Провідні українські нафтотрейдери давно продають бензини з українським біоетанолом та знають усі технічні й економічні тонкощі. Частина з них уклали контракти з іноземними НПЗ на імпорт готової суміші бензину з біоетанолом до кінця 2025 р.
 
Інші активно готуються змішувати бензини різних виробників з українським біоетанолом, ОККО взагалі будує свій біоетанольний завод. Є зиск, адже в 2024 році в Україні собівартість біоетанолу коливалась у діапазоні 24-28 грн.
 
Окрім кукурудзи та зерна, є ще рапс, якого багато вирощують в Україні для експорту в Китай. Перевагою біоетанолу є те, що його виробляють переважно з відходів агросировини, тобто з меляси, битої/пророщеної/поїденої мишами кукурудзи, як з умовно «дармової». Ми щороку втрачаємо/формуємо до 8 млн т некондиційного зерна, яке просто викидають.
 
За даними асоціації «Укр­біо­ета­нол», у нашій країні сьо­годні працюють 17 біоетанольних заводів, і, крім внутрішнього ринку, виробники біоетанолу орієнтуються на експорт.
 
Так, за підрахунками «НафтоРинку», в 2024 р. експорт становив 99,3 тис. т. Основну частку експорту (87,6%) становив неденатурований біоетанол.
 
Україна імпортує бензин, але наші виробники біоетанолу везуть продукцію в Європу, потім ця суміш разом із бензинами потрапляє назад в Україну — типова економічна дурість.
 
Вітчизняний біоетанол декілька років експортується в ЄС, і його якість ретельно досліджують європейці. Виробники кажуть, що прискіпливість покупців доходить до того, що вони очікувано не довіряють нашим сертифікатам, а приїжджають на виробництво та досліджують технологію.
 
Наскільки вдало і швидко переорієнтуються вітчизняні виробники біоетанолу на внутрішній ринок, сьогодні не береться вгадати жоден експерт. Бо що таке зараз нафтобаза, де змішують базовий бензин зі спиртом? Мішень для шахеда/ракети.
 
«Отже, всі, хто тільки може, везтимуть готовий бензин з 5% біо з Європи, і таким чином надії останніх на збут їхнього біоетанолу будуть марними. Хоча трошки, звісно, продадуть», — вважає пан Куюн.
 
Нафтотрейдери з числа невеликих регіональних гравців не поспішали змінювати бізнес-модель та й узагалі дізнались про вимогу Е5 із новини про штрафи: за відсутність біоетанолу в бензинах доведеться заплатити 21,2 грн/л.
 
І все ж, якою буде ціна на пальне з 1 травня? Більшість експертів вважають, що споживачі взагалі не помітять підвищення цін через світовий тренд здешевлення бензину.
 
«Через світову ціну на нафту якраз на травень очікуємо здешевлення цього нового бензину. В травні отримаємо -3 грн/л, і ніхто нічого не помітить», — вважає Олег Гетьман, координатор експертних груп Економічної експертної платформи.