Усе менше днів залишається до завершення виставки «Кола Сільваші» в Українському домі в Києві – 27 жовтня.
Загалом велика музейна ретроспектива одного зі знакових сучасних українських художників — практика і теоретика, учня Тетяни Яблонської — представляє на п’яти поверхах роботи 99 авторів.
Цей вернісаж, який працює з 13 вересня, вже засвідчив, що не варто відкладати щось на пізніше.
Чаруючий синій об’єкт-«озеро» у вхідній зоні, який відсилає до інсталяції Тіберія Сільваші та Леона Тарасевича у проєкті «Малярство» 2000 року і вразив відвідувачів виставки на відкритті, через кілька тижнів зневоднився у прямому значенні. І це наближає виставку до життєвих реалій: все тече, все міняється.
Кругла форма тепер водоймища без води в Українському домі відрізняється від початкової квадратної, яку представляли у Центрі сучасного мистецтва при Києво-Могилянській академії.
Наскрізне нашарування кіл поверхів Українського дому теж додає філософських підтекстів і дає можливість споглядати роботи та загалом творчість Тіберія Сільваші у різних ракурсах.
Однак глибокий синій колір залишається одним з найупізнаваніших у роботах 77-рiчного метра-художника. Віднедавна існує такий авторський — Szilvashi Blue.
А журналісти називають Тіберія Сільваші імператором синього кольору.
Художник народився в Мукачевому. Його роботи зберігаються в музеях Мюнхена, Відня, Нью-Джерсі, Запоріжжя, Харкова, Ужгорода, Києва, а також у приватних колекціях по всій Європі й США.
Тіберій Сільваші є ключовою фігурою української абстрактної школи та представником мистецького руху «Нова хвиля». Живе та працює в Києві. Заглянути в його майстерні різних років можна у «Колах Сільваші».
Простір виставкового проєкту «Кола Сільваші».
Фото Українського дому.
Перша музейна ретроспектива Тіберія Сільваші представляє його практики у розвитку: в різних контекстах, медіа та з проєктами, що змінювалися або не були реалізовані.
Кураторами та кураторками цього проєкту Українського музею сучасного мистецтва (UMCA) стали Лідія Аполлонова, Ольга Балашова, Анна-Марія Кучеренко, Борис Філоненко та Ярослав Футимський.
На запитання, чому він займається саме живописом, Тіберій Сільваші відповідає, що це його спосіб мислити і відчувати, створювати гармонію зі світом, у якому людина приречена на екзистенційну самотність.
Значна частина творчості художника — нефігуративне мистецтво, хронореалізм, практики від монохромів до просторових об’єктів.
Тіберій Сільваші працює в напрямі нового абстрактного мистецтва. Одним з останніх його фігуративних творів став портрет Тетяни Яблонської, створений 1987 року. Ця робота представлена у виставці поряд з портретом Тіберія Сільваші, який написала трохи раніше його наставниця.
Лауреатом Шевченківської премії художник став у 2022 році за інсталяцію «Крила», що з’явились у просторі храму — Музею Пінзеля у Львові — у межах кураторського проєкту Павла Гудімова кількома роками раніше (після першого звертання до символічного образу в 2008-му).
Для ґрунтовнішого ознайомлення з текстами художника у «Колах Сільваші» є простір для читання з вибраними виданнями.
А ще представлені у вітринах архівні світлини, слайди, газетні публікації, ескізи, які наближають до практик лицаря українського синього кольору Тіберія Сільваші, що доповнює його золотавими «Крилами». І в період повномасштабної російсько-української війни це виразний збірний символ.