«Перевернутий клас»

04.09.2024
«Перевернутий клас»

Війна є причиною освітніх втрат для українських дітей. (Фото Асоціації інноваційної та цифрової освіти.)

Наразі — коли 2,5 року триває повномасштабний період російсько-української війни, а загалом вона триває 11-й рік — близько двох мільйонів українських дітей не мають повноцінного доступу до офлайн-освіти.
 
А дистанційне навчання, хочемо того чи ні, однак спричиняє недоотримання багатьма дітьми знань, тобто освітні втрати.
 
Це підтверджує дослідження PISA-2022, яке, по суті, дає зріз рівня знань учнів під час дистанційного навчання. За цими результатами освітні втрати в українських дітей сягають 1,5-2 роки.  
 
Подолати прогалини  у знаннях допоможе проєкт «Екосистема для надолуження освітніх втрат», яка дозволяє застосовувати штучний інтелект (ШІ), інтерактивні уроки та «Убер-школу».
 
Йдеться про застосовування інноваційного формату «перевернутого класу». Суть така: учні самостійно опрацьовують матеріал, а вчителі допомагають їм, виконуючи роль ментора, а не транслятора знань.
 
Цей принцип навчання наразі широко застосовується у США та країнах ЄС, переконує  пресслужба Асоціації інноваційної та цифрової освіти.
 
Так звана Екосистема з надолуження освітніх втрат дозволяє учням проходити тестування на основі штучного інтелекту, який визначає їхній рівень знань того чи іншого предмета.
 
За допомогою зеленого, жовтого та червоного кольорів система акцентує, які теми засвоєні добре, а яким потрібно приділити увагу.
 
Наступним кроком є те, що учень/учениця самостійно вивчає ці теми за допомогою інтерактивних кейсових уроків на цьому ж порталі. 
 
Чим це все відрізняється від звичайних відеолекцій? Їх використовували для самостійної роботи учнів, коли запускали технологію «перевернутого класу».
 
Однак з’явилися результати досліджень, які додали сумнівів щодо їх ефективності. Зокрема, американська компанія Wistia, що спеціалізується на наданні послуг відеохостингу для бізнесу, дійшла висновку, що після п’ятої хвилини перегляду будь-якого навчального відео учні часто втрачають концентрацію на 60%, тобто з шостої хвилини вже не можуть повноцінно засвоювати навчальний матеріал.
 
Тим часом інтерактивні кейсові уроки можуть бути набагато ефективнішими за відеолекції, адже мають певний сюжет та персонажів, а ще тестові питання, які вбудовано в урок.
 
Це дозволяє учням постійно взаємодіяти з контентом. У процесі навчання в такому форматі учні за потреби також можуть ставити запитання вчителю, який супроводжує їхнє навчання.
 
«Саме такий алгоритм — тестування на основі ШІ + самостійне навчання за допомогою інтерактивних кейсових уроків + спілкування наживо або онлайн з учителем за потреби учня — ми наразі почали успішно запроваджувати під час надолуження освітніх втрат для учнів 9-11 класів з п’яти основних предметів: алгебра, геометрія, історія України, англійська та українська мови», — говорить виконавча директорка Асоціації інноваційної та цифрової освіти Марія Богуслав.
 
Екосистема наразі застосовується у 16 цифрових освітніх центрах (Digital Learning Centres/DLC), які працюють у Херсонській, Миколаївській і Одеській областях та реалізуються в межах спільного проєкту Дитячого фонду ООН (ЮНІСЕФ) і Асоціації інноваційної та цифрової освіти за підтримки Глобального партнерства заради освіти (GPE) й Міністерства освіти і науки України. 
 
Згодом така система може запрацювати в багатьох школах України, особливо в тих громадах, де навчання офлайн поки неможливе через безпекові умови.
 
Екосистема з надолуження освітніх втрат безкоштовна та вже доступна всім українським учням 9-11 класів, які проживають на території України або перебувають за кордоном.  
 
Оксана ЗАДОРОЖНА