Вихід на платформу

07.08.2024
Вихід на платформу

Костянтин Голінка та Олег Карабка керують роботизованими конструкціями.

«Я свого бійця недавно втратив, бо не було у нас такого пристрою. А винести пораненого ми з побратимом не змогли», — відповів Олегу Карабці, одному з розробників універсальної наземної логістичної платформи, знайомий військовослужбовець на запитання, наскільки потрібна на війні така техніка.
 
І ці слова стимулюють команду ентузіастів з Лохвиці працювати без вихідних і відпусток, удосконалюючи свій пристрій, призначений для потреб фронту.

Евакуює своїх і знищує окупантів 

Повнопривідна платформа незамінна для перевезення у важкодоступні місця гуманітарних вантажів (їжі, води), балок для будівництва бліндажів, запчастин до техніки, боєприпасів тощо, а ще для евакуації поранених.
 
Її можна оснастити стрілецькою зброєю, використовувати для розмінування територій, а також як наземний дрон-камікадзе — вона легко бере на «борт» 500 кілограмів вибухівки.
 
Тепер розробники працюють над тим, щоб оснастити платформу маніпулятором, і тоді можна буде вивозити на ній тіла загиблих.
 
Водночас думають над тим, як краще приладнати турель — установку для кріплення та застосування у бойових умовах великокаліберного кулемета, малокаліберної гармати або ракет. Установка забезпечує рух зброї в горизонтальній та вертикальній площинах і дає змогу вести круговий або секторний обстріл. 
 
Як показали експерименти, вона може тягнути за собою до п’яти тонн вантажу. Тобто, ще одне з її призначень — евакуація пошкоджених транспортних засобів з важкодоступних і небезпечних місць. 
Маріо та Супер Маріо.
 
Платформи оснащені відкидними бортиками по боках, що дозволяє краще утримувати вантажі. 
 
Максимальна відстань керування такими пристроями — 20 кілометрів, а розганяти платформу можна майже до 30 кілометрів на годину. 
 
При максимальній завантаженості роботизована система може працювати чотири години поспіль. 
 
У платформ є неофіційні імена — менша Маріо і більша Супер Маріо, як у героїв-братів відомої комп’ютерної гри. Адже вони й справді керуються людиною за допомогою джойстика.
 
Відеосигнал використовується аналогічний до тих, що і в FPV-дронах.
 
Вага виробів — 170-180 кілограмів.

Розрізали, пиляли, варили заново

— Ідея запозичена, — не приховує депутат Лохвицької міської ради Олег Карабка. — Ми з товаришами піддивилися її в інтернеті. Але удосконалили і, дослухаючись до зауважень військовослужбовців, продовжуємо модернізувати.
 
Наша фішка — поворотно-переломний механізм, що з’єднує дві платформи. Він вільно обертається, і це додає маневреності та прохідності виробу, адже при цьому всі чотири колеса за будь-яких умов мають зчеплення із землею. 
 
У ході роботи над платформами конструкторам-ентузіастам довелося попітніти: то їх не влаштовувала швидкість поворотного механізму, то міцність. Лише над удосконаленням цієї важливої деталі вони морочились цілих пів року. Розрізали, пиляли, варили заново... Але зрештою вона вийшла ідеальною. 
Маленьккий пристрій має велику силу.
Фото, відео — «Суспільне Полтава», фейсбук-сторінка Олега Карабки.
 
— На ній стоять сучасні двигуни з електротрициклів і якісні акумулятори потужністю три кіловати, — дає характеристику технічної складової пан Олег. — Їх можна заряджати як від звичайної розетки, так і від генератора, портативної зарядної станції EcoFlow.
 
Половина електроніки — китайська, половина — українська. При установці електроніки було багато проблем, щось доводилось замінювати, щось залишали. Пульт управління, драйвери для двигунів, різні перетворювачі працюють на різних напругах. 
 
Із самого початку ми задумали складати платформи з доступних деталей, які можна було б легко замінити. Скажімо, шарові опори взяли від старих «Жигулів». А ось металеві колеса з гумовими вставками зроблені переважно з того, що знайшли у металобрухті або у домашньому непотребі. На колеса поставили диски, виготовлені зі старих борон, — там такий міцний метал, що з нього спочатку ми навіть плитоноски для бронежилетів виготовляли. Дещо із заліза прикупили. 
 
До речі, про колеса. Спочатку лохвицькі умільці поставили гумові, в які закачувалось повітря, але військові їх забракували — на фронті це непрактично, вони легко пробиваються. Адже логістичні платформи мають бути всюдихідними, бо там, де вони використовуються, багато вирв від снарядів, звалених дерев. Конструктори-самоучки зайнялися розробкою нових, і зараз платформи їздять на колесах з листового металу. 
 
Утім за виготовлення потрібних військовослужбовцям роботизованих платформ узялися не дилетанти. Усі причетні до їхнього створення з інженерною або ІТ-освітою мають досвід конструювання техніки і її модернізації, займалися гонками по бездоріжжю. Окрім Олега Карабки, це Костянтин Голінка і Юрій Дейкало. Періодично до них іще хтось долучається. А фінансову підтримку забезпечує підприємець Роман Різник.
 
Відсотків на 10 потреби удається покривати за рахунок донатів. Виготовлення однієї платформи обходиться майже у 200 тисяч гривень. Після основної роботи чоловіки збираються у гаражі одного з них і до пізньої ночі мудрують над своїм дітищем. Там же проводять і вихідні, і відпустки.

Військова техніка згодиться в мирних цілях 

— Ми активно допомагаємо фронту з початку широкомасштабної війни, — продовжує Олег Карабка. — Спочатку передавали продукти, медичні аптечки, портативні зарядні станції, старлінки, автомобілі... Навіть складали FPV-дрони.
 
А потім, враховуючи запити військовослужбовців, зайнялися виготовленням платформ. Нині група лохвицьких ентузіастів передала на фронт дві платформи: одна з них виконує свої функції на донецькому напрямку, інша — на сумському. Ще дві майже готові, і ще на пару очікують деталі. 
— Але ж це так мало... Одиничні вироби не роблять погоди на фронті, — вихоплюється в мене. — Чи не плануєте ви запустити цю техніку в серійне виробництво? 
 
— Маємо дуже багато замовлень від військових, не менш як на сотню штук, — каже Олег Карабка. — Але у нас не вистачає ні людського, ні фінансового ресурсу. Сьогодні наша максимальна потужність — 1-2 платформи на місяць. До речі, на перші дві пішло три місяці. Коли виріб буде доведений до абсолютної досконалості, тоді можна пропонувати його у масштабне виробництво. 
 
Спілкуємося з іншими ентузіастами, які працюють у цьому напрямі, обмінюємось з ними ідеями. Тож сподіваюсь, отримаємо в підсумку спільний якісний результат. Свого часу ми почали займатися платформами, дізнавшись, що їх виготовляють кустарним способом. Можливо, і після цієї статті хтось захоче спробувати, приєднатись до нашої армії...
 
— А не думали над тим, щоб використовувати такі платформи у мирних цілях?
 
— Ми працюємо на перемогу і вже зараз думаємо, де ця техніка згодиться в мирному житті. Вона може тягати тракторні причепи, наприклад, або косарки...
P. S. Для постійних зборів: 4149 4993 7663 5304 (ПриватБанк).