Не ловись на клікбейт: як ЗМІ маніпулюють власниками авто заради переглядів

10.07.2024
Не ловись на клікбейт: як ЗМІ маніпулюють власниками авто заради переглядів

Приклад заголовка для клікбейту. (Скріншот Антона Огея.)

Автомобілісти — це окремий вид людей.
 
Принаймні так думають усі пішоходи, із заздрістю дивлячись, як повз них проноситься блискучий залізний кінь із теплим салоном, кондиціонером і музикою, поки вони очікують на автобус на старій розваленій зупинці під дощем або снігом.
 
Безумовно, володіння автомобілем має свої беззаперечні переваги, як-от можливість подорожувати країною, не зачитуючи до дір розклад і час відправлення потягів чи «маршруток». 

Гучні слова — і відсутність сенсації

Але, як і кожен з людських світів, світ автомобілістів також наповнений безліччю проблем. Що робити, якщо знову дорожчає паливо? А якщо автомобіль раритетний, а деталі на нього вже дуже важко знайти?
 
Куди їхати, якщо знайоме СТО зачинилося на ремонт, а воно було єдине в містечку? Як не отримати штраф на рівному місці? Чи потрібні якісь папери для подорожі на авто за кордон? 
 
І це лише частина питань, які турбують власників автомобілів. Насправді їх набагато більше, і всі доводиться вивчати та вирішувати. 
 
Однак влада вирішила, що проблем, які є наразі у власників залізних коней, явно недостатньо. Зламати щось в автомобілях силою думки чиновники і депутати не можуть.
 
А от додати головного болю — змогу мають. До того ж ще й медіа додають оливи у вогонь.
 
Уявляємо ситуацію. Приходить автомобіліст після робочого дня додому і вирішує відпочити. Вмикає ютуб, переглядає рекомендації, а там відео з приблизно таким заголовком — «ЗАБИРАТИМУТЬ авто на потреби ЗСУ??? Які автомобілі КОНФІСКУЄ держава??». Звичайно, побачивши такий заголовок, людина його не омине. 
 
Дивиться одне відео, друге, третє — і ніде немає зрозумілої відповіді на слова, побачені у заголовках. Якісь невідомі «експерти», відмовки, замовчування.
 
У результаті замість відпочинку людина витрачає вечір на те, щоб знайти відповідь на запитання і дізнатися, що ніхто в неї її авто конфісковувати не буде. 
Бережіться негативних емоцій.
Колаж із сайту kigip.com.ua.
 
Щоправда, через тиждень-два ситуація повторюється. Проте відео вже мають трохи інший заголовок.

Мета — отримати багато переглядів

Хтось, можливо, звинуватив би водіїв у простодушності, мовляв, дивляться казна-що на ютубі, а потім думають, що в них хтось їхній «Запорожець» відбере. З цим можна було б погодитись, якби не одне «але».
 
Здебільшого відео з подібними заголовками викладають знані й доволі популярні в народі ЗМІ. 
 
Як приклад для розгляду можна взяти відео від «ТСН», яке вийшло два місяці тому і зібрало понад 131 тисячу переглядів. Має назву «Відтепер ваше авто можуть забрати на потребу армії. Чи всіх це стосується?».
 
Дуже коротке відео, всього-на-всього на хвилину, воно, однак, є доволі яскравим прикладом подібних публікацій. 
 
Річ у тому, що ключова інформація, яка і є основною темою відео, розкривається буквально за кілька секунд до кінця, де говориться, що автомобіль у людей, у яких лише одне авто (тобто під цю категорію підпадають десь 90% автомобілістів країни), забирати не будуть. Увесь інший матеріал цього відео можна схарактеризувати одним словом: «вода». 
 
Здебільшого відеоролики на ютубі з подібними назвами мають хронометраж 12-20 хвилин. Суть та сама. Переважна частина відео — ходіння навколо і щедре поливання епітетами. Останні хвилини — коротке роз’яснення.
 
То нащо ж викладати такі відео, які фактично не несуть жодного сенсу? А все просто. Мета — перегляди. Сучасні медіа часто готові йти на все, щоб буквально вирвати їх в інших ютуб-каналів.
 
Тут-таки як інструмент і використовується так званий клікбейт (заголовок новини або відео, який носить настільки грандіозний характер, що просто змушує читача на себе натиснути. Зазвичай за клікбейтом ховається посередня інформація низької якості).
 
Люди клацають на відео і починають його дивитися, щоб дізнатися інформацію, якій передував гучний заголовок. А оскільки ютуб не зараховує перегляд одразу, то журналісти й монтажери спеціально ставлять інформацію в кінець, щоб на відео перегляд спійманого на клікбейт глядача точно зарахувався. 
 
Ну а далі все просто. Більше переглядів — більше грошей. На жаль, навіть у часи великої війни дехто з медійників, однозначно маючи скерування топменеджерів і власників, закидають довірливим глядачам масив інформації, яку не назвеш правдивою і потрібною. 
 
А ще коли й у влади сверблять руки, щоб придумувати нові й нові санкції до автомобілістів, частина з яких абсолютно надумані. Але є мета — здерти з водіїв якомога більше. 
 
Антон ОГЕЙ