Ректори — творці і навчителі

29.05.2024
Ректори — творці і навчителі

Віктора Андрущенка (у центрі) обрано президентом Міжнародної асоціації ректорів педагогічних університетів Європи. (Фото автора.)

У контексті екзистенційної боротьби за виживання нації вчитель відіграє вагому роль вісника демократичних цінностей.
 
Про це йшлося у Києві на засіданні Міжнародної асоціації ректорів педагогічних університетів Європи в Українському державному університеті імені Михайла Драгоманова.
 
«Для перемоги потрібні зброя, військовий вишкіл тих, хто перебуває на передовій, та підтримка міжнародної спільноти. Однак перемагає не тільки зброя, перемагає передусім людина, озброєна міцним духом, «запліднена» всіма людськими чеснотами. Підготовка такої людини є надзавданням цивілізації, — сказав ректор Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Віктор Андрущенко. — Основне навантаження за реалізацію цього завдання покладається на вчителя, діячів освіти, науки, культури, а особисто — на нас, ректорів університетів, які готують педагогічні кадри. Не так давно ми заснували асоціацію ректорів педагогічних університетів Європи».
 
Підготували і прийняли документ стратегічного значення, педагогічну конституцію Європи.
 
«Цей амбітний широкоформатний проєкт спрямований на поглиблення Лісабонських і Болонських домовленостей, зокрема в частині формування аксіологічної платформи освітньої системи України, — уточнив Віктор Андрущенко. — Ми маємо намір готувати вчителя, який виховує нові покоління європейців, здатних жити у спільному європейському домі, у повазі, порозумінні й співпраці на основі таких загальних цінностей, як демократія, права людини, миролюбство, екологічна безпека, солідарність, низка інших гуманітарних пріоритетів».
 
Сучасний світ стрімко розвивається, технології з кожним роком примушують людство до технологічного прогресу. В новому світі щоразу з’являються нові й нові професії, як-от UI дизайнер або SMM-спеціаліст, в той час як деякі втрачають свою актуальність.
 
Стрімкий рух технологій змушує людину XXI століття до адаптації, опанування нових напрямів задля професійного розвитку. Наразі для значної кількості країн актуалізуються проблеми безробіття серед молоді, скорочення робочої сили й нестача кваліфікованих кадрів. Вирішити проблеми сучасного світу під силу вісникам освіти, вчителям, що сформують нове адаптивне покоління. 
 
Завдяки старанню та кропіткій роботі членів Міжнародної асоціації ректорів педагогічних університетів сьогодні ми маємо сформовану методологію політики процесу підготовки вчителя XXI століття за принципами людиноцентризму та гуманізму, зазначив президент асоціації, ректор Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Віктор Андрущенко.
 
Підтримка Лісабонського договору та Болонської системи, як зазначено вище, допоможе Україні сформувати якісну освітню та економічну платформу. Для України як кандидата на вступ до Європейського Союзу визнання Лісабонського договору є важливою частиною нашого євроінтеграційного процесу.
 
Лісабонський договір надає низку переваг членам ЄС, а саме — покращення процесу реформ, що позитивно впливає на швидкість та якість ухвалення рішень, збільшення прозорості законодавчої гілки влади задля зменшення рівня корупції та ширший вплив на політичні процеси ЄС.
 
Зі свого боку Болонська система надає здобувачам вищої освіти більшу мобільність навчання, спрощене визнання дипломів, поглиблює варіативність навчання та стимулює міжнародну співпрацю між університетами. 
 
Виконавчий директор асоціації Володимир Лавриненко каже: «Педагогічна конституція Європи є тим об’єднавчим документом, на платформі якого має формуватись новий вчитель. А разом з ним і під його педагогічним керівництвом виховуватиметься нове покоління європейців, здатних жити разом у спільному європейському домі. Підготовка вчителя, який поділяє цивілізаційні цінності об’єднаної Європи, — це є конструювання майбутнього».
 
Першочерговим завданням є імплементація педагогічної конституції Європи, зокрема розробка спільних програм та основних предметів магістерської підготовки майбутніх педагогів.
 
Потрібно сформувати склад міжнародних робочих колективів з формування додатків до програм магістерської підготовки майбутніх педагогів. Їхня головна мета — імплементувати в навчальний процес педагогічні цінності країн європейського простору.
 
Другим кроком здійснюватиметься підготовка підручників з історії, екології, суспільствознавства тощо. Книги видаватимуть англійською і мовою країни, де вони створені. Спірні питання, що існують, будуть подані за методологією педагогічного дискурсу і толерантності, з повагою до народів, їхніх традицій, культури, національних особливостей.
 
За підсумками виборів до складу правління Асоціації ректорів педагогічних університетів Європи увійшли: Віктор Андрущенко — ректор Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Йоазіс Агутіс — ректор університету Вітовта Великого (Литва), Наталія Лазаренко — ректор Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського (Україна) та інші. Президентом асоціації одноголосно обрано ректора Українського державного університету імені Михайла Драгоманова Віктора Андрущенка. 
 
Андрій ХОДЬКОВ