Роботи Алли Горської надихали учасників освітнього проєкту створювати панно

10.05.2024
Роботи Алли Горської надихали учасників освітнього проєкту створювати панно

Засвоювати історію допомагає творчість. Учасники воркшопу «Ближче. Мозаїка України». (Фото Дениса Носова надане організаторами.)

В останній день роботи у Києві знакової виставки «Алла Горська. Боривітер» охочі мали змогу доєднатися до створення своїми руками невеликих мозаїчних робіт, послухавши про розвиток цього виду творчості в Україні з 1960-х років, втрати й подальші загрози його, на жаль, знищення.
 
Загалом «Ближче. Мозаїка України» — назва освітнього проєкту про цю вразливу культурну спадщину. 
 
«Мозаїки часто не мають захисту за законом та не мають підтвердженої цінності і поваги від сучасників, — констатує Ольга Терефеєва, керівник проєктів Національної спілки архітекторів України, викладач Pro PM. — Мозаїки можуть зникнути, як червонокнижні види, поки отримають охоронний статус».
 
Мета проєкту НСАУ та компанії «Агромат», яка безкоштовно забезпечує учасників матеріалами для творчої роботи, — розповісти про митців, які створювали мозаїки, та розкрити сенси їхньої творчості.
 
Ідея проведення воркшопів з’явилася наприкінці минулого року як реакція на знищення міст, війну, втрати та пошук опор і відновлення. Відтоді зустрічі організовували у різних локаціях у Києві та Броварах.
 
У столичному Українському домі у межах виокремленого фестивалю «Борифест» це вже був сьомий воркшоп. Подолання «забуття» відбулося під керівництвом митців Олександра Богомаза та Анастасії Лелюк. 
 
Одна з найяскравіших представниць мозаїчної монументалістики в Україні — Алла Горська. Творчий шлях самобутньої талановитої мисткині і безкомпромісної правозахисниці радянська система упродовж 10-ліття всіляко обмежувала, а в 41-річному віці взагалі вбила лідерку шістдесятників.
 
У тимчасово окупованому російськими військами у 2022 році Маріуполі щонайменше на чверть були зруйновані найвизначніші мозаїки, що були виконані бригадою на чолі з видатною мисткинею навесні-влітку 1967 року — панно «Дерево життя» та «Боривітер».
 
Зокрема утворились наскрізні отвори та тріщини у площинах їхніх опорних конструкцій. Оскільки мозаїки були виконані прямим набором на цементну основу, то пошкодження основи призводить до поступового руйнування мозаїк під впливом атмосферних явищ. 
 
На жаль, майже весь творчий доробок монументалістки-шістдесятниці Алли Горської наразі недоступний або втрачений. Бо мисткиня працювала переважно на сході Україні — в Донецьку, Сорокиному (Краснодоні).
 
Після тимчасової окупації цих українських територій російською федерацією ще з 2014 року більшість робіт мисткині опинилися поза межею досяжності й зазнали руйнувань.
 
Тому особливо важливо, що учасники чотиригодинного творчого зібрання взяли із собою нові знання про українську монументальну мозаїку і власноруч створені алюзії до творчості Алли Горської: птаха-боривітера, териконів, колосся і сонця. 
 
У вересні цього року виповниться 95 років від дня народження Алли Горської. На численні події виставкового проєкту «Алла Горська. Боривітер», який працював із 15 березня по 28 квітня, та огляд унікальної експозиції з понад сотнею робіт мисткині завітали понад 50 тисяч відвідувачів.