Хвилюється богиня Землі: композитори Ілля Разумейко та Роман Григорів представлять нову оперу Gaia-24

01.05.2024
Хвилюється богиня Землі: композитори Ілля Разумейко та Роман Григорів представлять нову оперу Gaia-24

Композитори Ілля Разумейко та Роман Григорів. (Фото надане Opera Aperta.)

Композитори Ілля Разумейко та Роман Григорів, які створюють разом сучасні опери, а за одну з них навіть отримали Шевченківську премію, — 10 травня у Києві представлять свій новий твір Gaia-24. Opera del Mondo.
 
У триактній прем’єрній опері автори намагаються переосмислити наслідки руйнівної людської діяльності, зокрема російського вторгнення в Україну, в межах глобальної екологічної кризи.
 
Як з’явилась ідея? Свого часу знімали відео для опери Chornobyldorf на березі Каховського водосховища. А потім росіяни підірвали Каховську ГЕС, вчинивши черговий воєнний злочин та акт екоциду. Задум крутився у головах.
 
Вирішили, що нову оперу починатимуть створювати з осмислення вимушених трансформацій каховського пейзажу. Бо підрив дамби — найбільша екологічна катастрофа з часів Чорнобиля, що вплинула на зміну ландшафту. Це місце — гаряча точка, де можна спостерігати боротьбу природи з людиною.
 
«Підрив Каховської дамби у такий варварський спосіб був екоцидом. Там убили багато людей, брудна вода потекла в Чорне море. Але насправді й побудова дамби була екоцидом сталінської політики індустріалізації. Вода витекла, все засіялось тополею і вербою. Зараз на цій території півтораметровий ліс, повертаються птахи. Ландшафт змінюється: з’являються річки, формуються острови. Дуже швидко природа забирає своє, попри руйнації війни», — розповів композитор Ілля Разумейко.
 
Роботу над оперою Gaia-24 почали восени минулого року. На південному та східному узбережжі острова Хортиця разом з оператором-постановником Денисом Мельником спеціально знімали відео.
 
Тоді у річку занурили фортепіано і на підводний мікрофон записали його звуки. Поєднали ландшафт, музичний інструмент та тіла-символи головних архетипічних героїв.
 
У кадрах — артисти Євген Баль та Катерина Гордієнко. Дівчина родом з Нової Каховки, а її мати досі перебуває на тимчасово окупованій росією території. Зйомки здійснювались у партнерстві з Національним заповідником «Хортиця».
 
Фінансову підтримку на етапі досліджень та експедицій надали Стабілізаційний фонд культури та освіти-2023 Федерального міністерства закордонних справ Німеччини та Goethe-Institut. Gaia-24. Opera del Mondo також отримала підтримку в межах програми (re)connection UA 2023/24.
Відео для опери Gaia-24. Opera del Mondo знімали на Хортиці.
Фото Дениса Мельника, надане Opera Aperta.
 
Роман Григорів про постановку розповідає так: «Піаніно «Україна», виявляється, вміє плавати. Але недовго. Треба лишень добре закрити кришку — й інструмент перетворюється на човен.
 
Ми взяли дуже різних артистів, які поступово стали одним унікальним плем’ям. Використовуємо багато різноманітної музики: оперу і реп, авангард і поп, фольклор і рейв.
 
Як частину опери буде використано композицію венесуельського діджея і професора Віденської консерваторії Хорхе Санчеса». Одна з виконавиць у постановці — Марічка Штирбулова.
 
У Києві світову прем’єру опери Gaia-24 показуватимуть у Міжнародному центрі культури і мистецтв.
 
«Про сценографію ми думаємо в ширшому сенсі: сцена палацу, його підвали, Майдан та алея Героїв Небесної сотні, Дніпро та Каховське море, — уточнює Ілля Разумейко. — Але якщо казати про класичну сценографію, то у нас буде чорний квадрат з інструментами та людьми всередині. Ми співпрацюємо з Катериною Маркуш як художницею. Костюми ще в процесі, вони різноманітні, залежать від музики та часто змінюються. Але для другої дії вже все готове — ми називаємо ці костюми «тими, що зробила мама». В другій дії ми працюємо з оголеним тілом».
 
Для опери Gaia-24 вже розписані закордонні покази. Постановка відкриватиме 16 травня Міжнародний фестиваль опери, музики та театру O.Festival у Нідерландах, у Роттердамі.
 
У жовтні опера стане на 60-й Венеційській бієнале (La Biennale di Venezia) фіналом публічної програми Українського інституту (Ukrainian Institute).
 
Цього року інституція акцентує увагу на темах Землі та Води, а також на проблемах з перспективи цих тем: досвід війни, екологічні катастрофи, забруднення води та повітря, міграція, вимушене переміщення, нерівність у продовольчій безпеці. Далі йдеться про покази у Відні та Берліні.
Марічка Штирбулова. Репетиція.
 
Нагадаємо, Гайя — богиня Землі з пантеону давньогрецької міфології. У курсі «Обличчям до Гайї: вісім лекцій про новий кліматичний режим» французький  філософ та антрополог Бруно Латур зазначає, що людству слід перестати сприймати Землю як декорацію людської історії та усвідомити, що Земля стає її головною дійовою особою. 
 
На ідею нової вистави українських композиторів, які працюють у форматі Лабораторії сучасної опери Opera Aperta, вплинула книга Бруно Латура Facing Gaia.
 
За його теорією, Гайя — це єдиний організм, уся земля, планета людей, неорганічні й органічні сполуки. Бруно Латура не стало 9 жовтня 2022 року в Парижі.
 
Його останній опублікований текст був присвячений війні росії проти України. Сучасну російсько-українську війну французький філософ порівняв з війною людства проти природи та нашої планети, згадуючи «Царя Едіпа» Софокла та говорячи про Europe in interregnum — Європу в часи Міжцарів’я.