Листкованим пирогом світової культури Київ звик ласувати далеко не по крихтах. Вибагливу київську публіку щоразу остерігаються гранди і вершки, і не через компліментарність, а ментальність міста. Але концерт симфонічного оркестру і хору Маріїнського театру під керівництвом Валерія Гергієва слід віднести до кремових розочок чи цукатів, якими посипають найвишуканіші кондитерські шедеври і які перепадають доволі рідко. 19 жовтня в Палаці «Україна» маестро Гергієв вперше в статусі керівника Маріїнського театру виступить у Києві, в програмі — російська музика: Прокоф'єв, Кантата для хору і оркестру «Олександр Невський», Чайковський, Увертюра-фантазія «Ромео і Джульєтта», Мусоргський, «Картинки з виставки».
Валерій Гергієв — фігура світового масштабу. «Якби в мене запитали, хто зможе продиригувати «зведеним симфонічним оркестром» планети, я, не задумуючись, назвав би тебе», — написав у посланні з нагоди 50-річчя Гергієва геніальний композитор Гія Канчелі. Валерій Абісалович Гергієв народився в осетинській сім'ї у Москві, виріс на Кавказі, закінчив Ленінградську консерваторію імені Римського-Корсакова по класу симфонічного диригування. Лауреатом міжнародних конкурсів і практикуючим диригентом він став ще на студентській лаві, професіоналізм шліфував у Кіровському театрі, в Державному симфонічному оркестрі Вірменії, але всі критики, музикознавці, журналісти, музиканти відзначають особистісний магнетизм Гергієва, його яскраву харизматичність. «Театр веде доброзичливий диктатор, диригент Валерій Гергієв», — писала Daily Telegraph; «Безумовно, маестро володіє певною особистою привабливістю і неймовірно поглинутий створенням музики» («Коламбус Диспатч») «Гергієв як диригент-зірка, яким він, без сумніву, є, належить до категорії чарівників звуку, що володіють здатністю притягувати до себе публіку так, що вона втрачає під собою землю» (Boblinger Bote).
Утім індивідуальні якості високо цінуються в запрошеного дирижера, а щоб підняти махіну Маріїнського театру, мало лише шарму і харизми. У 1988 році Гергієва вибрали художнім керівником оперної трупи Маріїнки, а з 1996 він є художнім керівником-директором театру і не розлучається з балетною і оперною трупами Маріїнського театру до 250 днів на рік. Посол Росії в Україні Віктор Черномирдін, під патронатом якого проходить київський концерт Маріїнки, згадує знайомство з Гергієвим так: «Ми познайомились із ним на початку 90-х у Москві. Він приїхав до мене. Потрібно було якось допомогти театру, там не платили зарплату, важко було його утримувати, але з театру ніхто не йшов, усі сподівались на краще. Тоді він справив на мене дивне враження, адже ми його ще й не знали так добре, як зараз. Він сказав: «Якщо ви мені допоможете один раз, я до вас більше ніколи не прийду знову просити грошей». Мовляв, далі ми все будемо робити самі. І я йому повірив. Дійсно, він не тільки більше ніколи не звертався, а й багато в театрі примножив. Маріїнка працює, сам Гергієв тепер — зірка світового масштабу. Йому вже не потрібно грошей, він їх сам заробляє. Наприклад, сьогодні він залучив кращих архітекторів Європи, які будуватимуть філію Маріїнського театру в центрі Санкт-Петербурга. Він менеджер високого класу». Маестро помітно зміцнив позиції славетної Маріїнки у світі, якщо англійська королівська сім'я вирішує, що найкращим подарунком на 100-річчя королеви-матері є виступ Маріїнського театру з Гергієвим на чолі — кращої рецензії годі й шукати. Завдяки Гергієву Маріїнка співпрацює із найбільшими оперними сценами світу — Метрополітен Опера, Ла Скала, Ковент Гарден, опера Сан-Франциско, театр «Карло Феліче». У вічній суперечці, яку ведуть московський Большой театр і пітерський Маріїнський, на сьогодні, на думку більшості критиків, лідирує Пітер. До опікунської ради театру, яку очолює принц Чарльз, входять королі, найвідоміші політики і меценати. «Наш театр сьогодні повинен закінчити період таких героїчних, штормових сезонів, коли неймовірна кількість завдань і неймовірний ентузіазм витрачені на прем'єри, гастролі по світу, — сьогодні каже Гергієв. — Хочеться трохи спокійніше й цілеспрямованіше попрацювати над кількома назвами оперних шедеврів. Це потрібно для досягнення істинної гармонії в опері. А пропозицій, як і раніше, неймовірно багато».
Крім свого театру, Гергієв, здається, справді диригує всіма найкращими оркестрами планети — його рвуть на клапті: він головний запрошений диригент Метрополітен-опера і Роттердамського філармонійного оркестру, диригує Лондонським симфонічним оркестром i Оркестром Королівської опери, національним оркестром Франції і Шведського радіо тощо-тощо, на ньому купа солідних міжнародних фестивалів, плюс записи. «Гергієв працює навіть більше за мене!» — здивовано констатує видатний тенор і трудоголік Пласідо Домінго, а європейських критиків цікавить, коли Гергієв спить.
Концерт Гергієва в Києві та ще й з основним складом, оркестром і хором Маріїнського театру, — не дуже часте явище навіть для Росії. Минулий приїзд Маріїнки в Україну не збігся з гергіївським напруженим графіком, розписаним на кілька років наперед, тож цей єдиний концерт можна вважати унікальним. Як нам вдалося дізнатися, обов'язково збирається відвідати концерт прихильний до мистецтва голова Нацбанку Сергій Тигіпко. «Валерій Гергієв — безумовно, один із найвидатніших диригентів сучасності. Я думаю, те, що він при його відомості і зайнятості все-таки приїздить в Україну, — це суттєвий факт на користь нашої країни», — так високо оцінив Тигіпко цей концерт.
У Гергієва стільки міжнародних нагород, медалей, хрестів, орденів, відзнак, грамот, премій, призів, що ними можна було б щільно завісити й заставити доволі велике приміщення. Здається, в земному плані, матеріальному, амбіційному, кар'єрному Гергієв — нещасна людина, йому немає до чого рости, ні про що мріяти. Але музика безкінечна, більша за людське життя і глибша за будь-які хрестоматійні трактовки. Мета — у музиці. І порятунок.