«Представники Єврокомісії висловили надію, що рішення (про заповнення трубопроводу російською технологічною нафтою) не є остаточним і потребує затвердження з боку Кабінету Міністрів», — пише глава Представництва Роман Шпек першому замміністра закордонних справ Олександру Чалому.
«На думку представників Єврокомісії, таке рішення не узгоджується з попередніми зобов'язаннями уряду України перед Єврокомісією, урядом Республіки Польща, урядами інших західних держав», — повідомляється в листі.
Пасаж про зобов'язання взагалі цікавий. Вклавши в будівництво «Одеса—Броди» близько 500 млн. доларів і самостійно добудувавши його два роки тому, Україна, виявляється, ще комусь зобов'язана...
Підтримка Європи звелася до підписання 27 травня політичної декларації щодо «Одеси—Бродів», правда, сам документ опубліковано не було. Які саме зобов'язання взяв на себе Кабмін, громадськості не повідомили. Зате відомо, що міжнародні угоди України підлягають обов'язковій ратифікації у Верховній Раді.
Можна припустити, що в декларації зафіксовано зобов'язання України використовувати «Одесу—Броди» тільки для забезпечення Євросоюзу каспійською нафтою. А сама Європа пообіцяла цьому сприяти. Однак ні за 4 місяці, що минули з дати підписання, ні за два роки, які нафтопровід простоював до цього, європейці так і не зробили нічого конкретного.
Що взагалі й не дивно. Ні національні уряди, ні тим більше Єврокомісія, не можуть змусити свої компанії витрачати гроші, закуповуючи нафту через Україну. Про те, що даний маршрут неконкурентоздатний, чимало написано. Тому доводити економіку до стану, коли вона стає збитковою, заради високої мети — це вже тільки слов'янське ноу-хау.
Велика кара, якою погрожують представники Єврокомісії у випадку відходу України від «світлих ідеалів», полягає в наступному: «Єврокомісія не вважатиме за доцільне надалі підтримувати Україну в переговорах із західними партнерами про просування проекту транспортування каспійської нафти в Європу».
Крім того, пише Шпек, «рішення української сторони про реверсивне використання нафтопроводу вплине на готовність уряду Польщі підписати з Україною угоду про реалізацію проекту «Одеса—Броди—Плоцьк».
Що ж, кара ця велика. Але, з огляду на нульові результати євроговорильні, Україна точно зможе її пережити. Компенсувати втрату мiг би прибуток від транзиту російської нафти на суму 90 млн. доларів на рік.
Правда, відмова від неквапливого переговорного процесу трохи зіпсує звіт про поточну діяльність представника України «при Співтовариствах» Романа Шпека. І дійсно, збиралися, вели переговори, день витрачали — а результат? І перед людьми незручно. В одній кав'ярні все-таки снідаємо.