У королівстві кривих дзеркал: як російська пропаганда намагається впливати на Захід

16.08.2023
У королівстві кривих дзеркал: як російська пропаганда намагається впливати на Захід

Прицільна пропаганда спотворює дійсність і водночас відкриває шлях до одного «істинного, зручного» вектору.

Важливо розуміти, якими інструментами кремль впроваджує свої наративи в США і країнах ЄС та що держави мають зробити, аби протистояти фейкам та суцільній маніпуляції.


Прицільна пропаганда спотворює дійсність і водночас відкриває шлях до одного «істинного, зручного» вектору, де не залишається місця для альтернативних думок і сумнівів:  хто це зробив? винні чи ні? яка сторона переможе?

Кремлівське дітище

Ось тут і заводить мотори Russia Today (RT) – найголовніша телекомпанія російських пропагандистів, зорієнтована на закордонну аудиторію. Достатньо свідомому споживачу переглянути один із новинних блоків, як можна з легкістю отримати запаморочення: сотні «провальних контрнаступів й військових погромів України», тисячі «доказів панування нацизму» та «лицемірство міністрів країн G7 щодо росії» тощо.


Первісна ідея Russia Today – розповідати західним читачам про події та явища російського життя. З 2008-го року, після російсько-грузинської війни, концепцію змінили. Телеканал, що створював позитивний образ росії,  перетворився на ресурс, що висвітлює події у світі.


Завдяки цьому збільшилося охоплення, насамперед серед протестної закордонної аудиторії. Зокрема, у країнах, де традиційно негативно ставляться до політики США. Як відповідь, західні урядовці почали звинувачувати телеканал у «пропаганді та спотворенні фактів», а RT, у свою чергу, набував досвіду з поширення кремлівського впливу.


Його ведучі активно просували теорії змови: конспірологічні версії терактів 11-го вересня та твердження про нацистів в українському уряді були тим самим двигуном ультраправих та ультралівих у Європі та Північній Америці тощо.


У політичних питаннях усе мало дотичність до лінії москви. Приміром, 2007-го року кремль розгнівався на Естонію, що та перемістила пам’ятник радянському солдатові. У передачі, присвяченій цьому інциденту, Серж Картрайт сказав, що радянський союз окупував Естонію. Натомість російський редактор суворо його виправив, бо «країну не окупували, а приєднали».

Завісу відкрито

Справжню сутність телеканал показав після вторгнення росії у Грузію. Як зазначає Bloomberg у своєму розслідуванні, путін визнавав, що переміг у військовому поєдинку, не інформаційному. Аби виправити цю ситуацію, прийняли рішення використовувати абревіатуру замість повної назви й вагомо збільшити фінансування.

 

А найголовніше, перейшли на бік іншої філософії: тепер кремлівська політика виглядає добре не тому, що росія робить справу правильно, а тому, що на її тлі решта світу має набагато гірший вигляд.


У вересні 2011-го путін захотів повернутися на пост президента росії, а RT, переважно у Вашингтоні, почав випускати фантастичні історії та божевільні матеріали. Як-от, у передачі Truthseeker доводили, що повідомлення про застосування хімічної зброї Башаром Асадом (президент Сирії) інспірувала ВВС.


Наступні роки RT намагався довести: у західній політиці панує лицемірство. На думку одразу спадають протести «жовтих жилетів» у Франції. Згідно з аналізом французького дослідника Maxime Audinet, RT France створила 1 тис. 34 репортажі про демонстрації, які переглянули 30 млн разів. Ця цифра на 25% більше сумарних переглядів 629-ти відеороликів, підготовлених п’ятьма найбільшими онлайн-виданнями країни. Жодна реальна повістка передана не була, чого не скажеш про успішно спровокований гнівний вибух проти політичної еліти.

Непідтверджені дані

За словами Bloomberg, досі незрозуміло, яку аудиторію насправді охопив RT. У Великій Британії ще в 2011-му заявляли про 2,4 мільйона глядачів (хоча мережа ніколи не звітувала про перегляди у послідовний або перевірений спосіб, а інші джерела даних наводять менші цифри).

 

Сьогодні ж веб-сайт телеканалу описує його як «доступний» приблизно для 700 мільйонів людей у понад 100 країн світу — число, яке, певно, не було скориговане після вторгнення в Україну, — але не робить жодних заяв про те, скільки людей насправді споживають кремлівський продукт.

Звільнення від пропагандистського мовника

Однією з перших Russia Today на своїй території заборонила Україна – ще в 2014-му. У 2020 році це зробили Литва та Латвія. Невдовзі припинив діяльність російський телеканал RT America в США, що мовив з 2010-го року. Канада заблокувала мовлення RT та RT France у березні 2022-го. Тоді ж відкликала ліцензії RT та RT UK і Велика Британія. В Австралії аналогічне рішення було ухвалено раніше – 26 лютого. Russia Today також заблокували Швейцарія та Чорногорія.


Із цього можна сформулювати висновок. Свого часу в Європу та Америку зайшла чужа армія пропагандистів, що розвернула багаточисельні військові бази у вигляді інформаційних відділів телеканалу RT. Оцей незрозумілий офіс роками впливав на мільйони людей та успішно переконував їх в існуванні «позитивної росії».

 

Це й стало ще однією причиною досі не одностайних рішень щодо військової допомоги Україні та її всебічної підтримки на міжнародній арені. Багато політиків усе ще мають консервативні погляди. Однак і росія кожного дня знімає чергову маску та демонструє світові істинне єство.

Втручання в ізраїльський інфопростір

Ізраїльський сегмент соціальних мереж Twitter та Telegram наразі просто кишить фейками російського виробництва під виглядом ізраїльських новин на івриті. За словами аналітиків кіберкомпанії Cybereason, якась група, що діє за завданням росії та її спецслужб, розповсюджує скрини з підробленими статтями під логотипом існуючих ізраїльських порталів та за підписом реальних ізраїльських журналістів, але з фальшивим змістом.


Наприклад, заголовок однієї з підроблених сторінок звучить так: «Стосовно України керівництво Ізраїлю займає позицію наляканого страуса». Підзаголовок уточнює, що «підтримка України завдасть Ізраїлю лише шкоди та удару по репутації».


До того ж підроблені новини активно гнуть проросійську пропагандистську лінію про те, що росія воює в Україні проти «нацистів» і що саме Україна провокує війну на Близькому Сході.
За даними компанії Similarweb, з моменту запуску фейкового сайту він набрав близько 1000 заходів відвідувачів за перші 8 днів.

Джонні Деппа очікували в росії?

Нещодавно навколо голлівудського актора Джонні Деппа розгорівся скандал через нібито його візит до росії. Москальські ЗМІ розповсюджували проморолик, де актор «звернувся» до росіян зі словами «Бережіть себе і до зустрічі» перед прем’єрою фільму «Жанна Дюбаррі».


Пропагандисти зазначали, що восени Джонні Депп нібито збирається  приїхати до москви, щоб записати спільний трек із російською групою «ЯМОРЕ», а ще «замовив» екскурсію за маршрутом Калінінград — Зеленоградськ —Курська коса — Світлогорськ —  селище Янтарне.


Однак помічник Деппа Стівен Дойтерз спростував фейк. За його словами, відео «зі зверненням до росіян» насправді було знято для світового прокату фільму. Він також додав , що жодних візитів до росії актор не планує.

Фільм «Свідок» як відповідь українській «Бучі»

Продовжує ширитися інформація про кінокартину «Свідок», що вийде в російський прокат із 17 серпня, та, ймовірно, буде націлена на західну аудиторію через перевагу англомовних реплік.


У жовтні 2022-го року стрічка отримала фінансування від російського мінкульту. Також до виробництва долучилося міністерство оборони росії, телекомпанія НТВ та кінокомпанія «Централ Партнершип».


За сюжетом, події відбуваються в Семидверях – імовірно, Бучі. Трейлер демонструє суцільне жахіття: українські військові, вже геть озвірілі від страшних «бендерівських» ідей, отримали шанс познущатися з беззахисних мешканців Київщини та гостей регіону.


Пропагандисти намагаються зробити стрічку якісною та переконливою для іноземців. Хоч і неозброєним оком можна побачити відверту пропаганду, на думку певної групи західних глядачів, такий продукт цілком зможе вплинути.

Замовлене розслідування

Нещодавно на ютубі з’явилося двосерійне розслідування «Агент Зеленський» від Скотта Ріттера – колишнього морського піхотинця США та іноземного експерта, на якого активно спирається кремлівська пропаганда з початку російського вторгнення в Україну.

 

Скотт часто з’являється на російських каналах, створює публіцистичні матеріали для англомовної Russia Today, а його коментарями діляться російські посольства в багатьох країнах світу. Американець випустив власне дослідження про те, «як звичайний комік, що прийшов до влади, бо обіцяв довгоочікуваний мир, втягнув своїх громадян у криваву бійню». Його відео вже перетнули позначку у 30 мільйонів переглядів.


Нескладно здогадатися, з якою метою було створено ці ролики: впливати на західних глядачів та дискредитувати українського президента в очах міжнародних партнерів.

Як світ має протидіяти російським фейкам?

Мусимо діяти, аби протистояти суцільній дезінформації та відвертій пропаганді. А також пам’ятати: ворог не гає часу. Він готується й вкладає кошти у величезну кампанію з «розвінчання» тих, хто йому заважає. Отже, не слід забувати про важливі речі: опановувати навички з медіаграмотності – головної протидії російській дезінформаційній навалі, а також всебічно згуртовуватися.

 

На думку британського журналіста і дослідника російської пропаганди Пітера Померанцева, демократичні країни мають об’єднувати свої інфопростори. Він пропонує створити «інформаційний Рамштайн», зберігши принцип співпраці та координації.


Для цього треба визначити пріоритети та зрозуміти, яка країна має ресурси для їх реалізації. Правильно обрати цілі: вирішити, які держави та аудиторії є важливі і що саме потрібно до них донести. Усвідомлювати, якою є кінцева мета, і думати про те, які інформаційні активи можуть її наблизити.

Валерія МУСХАРІНА,
студентка Київського університету імені Бориса Грінченка