Попри нерекомендовані іноземним музикантам гастролі в Україні, диригент Міхеїл Менабде, що мешкає у Відні, знову приїздив з концертом до Києва.
Другий приїзд Менабде в нашу країну за час війни — це не лише про творчість, а насамперед про підтримку морального духу українців.
Музикант тісно пов’язаний з Україною: тут він здобув фах диригента (закінчив київську консерваторію у класі Романа Кофмана), зустрів майбутню дружину, створив сім’ю.
2014 року Менабде, зібравши найкращих музикантів Києва, спільно з музичним агентством «Ухо» створив камерний оркестр Armonia Ludus і провів цикл концертів нової музики.
Він — учасник фестивалів Kyiv Contemporary Music Days, Kyiv Musik Fest, «Два дні і дві ночі нової музики» в Одесі.
Після десяти років життя в Києві (шість з яких працював у столичній філармонії) перебрався до Відня, де мешкає від 2017 року. Проте постійно повертається до Києва, задля тих чи інших творчих проєктів.
«Музика, — мабуть найабстрактніший вид мистецтва. Проте музика найглибше проникає у нашу свідомість і найпотужніше впливає на нас емоційно», — упевнений диригент, який нещодавно виступав у концерті в колонній залі Національної філармонії у виконанні Київського камерного оркестру.
У програмі київського філармонійного вечора прозвучали дві прем’єри, українська й столична: композиція «Крапля за краплею» українсько-нідерландського композитора Максима Шалигіна, яка дала назву концерту, та «Kommos 2022» киянина Олега Безбородька. Максим Шалигін свій твір написав за кілька днів після початку війни для фестивалю Festival for Compassion.
Від моменту прем’єри 17 березня 2022 року «Крапля за краплею» була виконана у прямому ефірі голландського телебачення 34 рази. Твір подорожував фестивалями Європи й не лише. Його виконували в Латвії, Греції, Франції, Великій Британії, Австрії, Бельгії, Нідерландах, Канаді, Південній Кореї та Вірменії.
«З одного боку, назва «Крапля за краплею» відсилає до кровопролиття, але крапля також може змінити світ на краще. Якщо кожна людина зробить навіть невеликий внесок, сума може призвести до великих змін», — розповів Максим Шалигін в інтерв’ю голландській газеті NRC.
«Коммос 2022» Олег Безбородько написав після ракетного обстрілу Будинку офіцерів у Вінниці 14 липня 2022 року. Від грецького — «вдаряти», «бити себе в голову та груди на знак жалоби». В афінській трагедії — це пісня-плач, яку співали хор і герой разом, коли напруга п’єси досягала кульмінації горя й жаху.
«Я довго не наважувався написати щось після початку вторгнення, — каже автор. — Та цей обстріл, як тригер, спровокував у мені «Коммос 2022». Твір траурний, сам відчай і біль.
У ньому є струнні, великий барабан і соло для гобоя. Мій син грає на гобої, і ця партія як символ найдорожчого і найважливішого». Твір написано за підтримки фонду Emergency Support Initiative (ESI) — Kyiv Biennale.
У програмі концерту також прозвучали такі автори: сучасний естонський композитор Арво Пярт — Cantus для струнних і дзвонів; поляк Войцєх Кіляр — «Орава» для струнного оркестру; наш найвідоміший маестро Валентин Сильвестров — цикл «Тиха музика» для струнних; Самюел Барбер зі США — Adagio для струнних.
Солісти — Володимир Литвиненко (гобой), Олександр Томчук (ударні). Організатори концерту вдячні голландському видавництву Donemus за надання нот «Крапля за краплею» Максима Шалигіна та меценатській підтримці Ірини Паліашвілі.