Україна стала третьою державою після США й Канади, що відправляє шкільні експерименти в космос

30.11.2022
Україна стала третьою державою після США й Канади, що відправляє шкільні експерименти в космос

(Фото надане пресслужбою МАН.)

У межах Програми шкільних космічних експериментів (SSEP) мінілабораторії учнів-членів МАН відправили на Міжнародну космічну станцію (МКС) на кораблі SpaceX Dragon, на вершині ракети Falcon 9.


Делегація учнів-членів Малої академії наук України разом зі своїми науковими керівниками спостерігала за стартом ракети на мисі Канаверал у Флориді — історичному майданчику 39A космічного центру Кеннеді НАСА, з якої запускали всі місії «Аполлона» на Місяць.

 

Два проєкти-переможці минулорічної програми «SSEP. УКРАЇНА» 16-ї місії відправили на МКС, де за інструкціями молодих українських науковців виконають космічну частину досліджень, повідомляє пресслужба МАН.


Крім того, паралельно з роботою мінілабораторій у космосі учасники команд проводять дослідження на Землі під наглядом експертів Nanoracks, NASA та NCESSE. Це обов’язкова складова експерименту.

 

Після завершення досліджень на МКС учасники порівняють результати космонавтів з тими, що отримали самі в умовах земного тяжіння.


SSEP — це унікальна комплексна програма з розвитку наукової та STEАM-освіти, яка націлена на виховання нового покоління науковців і винахідників.

 

МАН доєдналася до проєкту минулого року, а Україна стала третьою державою після США й Канади, що відправляє шкільні експерименти в космос.

 

У пілотному конкурсі, який 2021 року організувала МАН, взяли участь 7 закладів освіти з 6 регіонів України.

 

Загалом участь у конкурсі взяли 962 учні 7-11 класів, які виконували експерименти та дослідження під керівництвом 34 учителів-фасилітаторів і подали до розгляду членів журі 238 проєктів.


Переможцями конкурсу стали два проєкти. Один з них — вихованців комунального закладу «Рішельєвський науковий ліцей» (м. Одеса), які досліджували вплив мікрогравітації на калій (III) гексаціаноферат.

 

Реалізували його 8-класники Андрій Гриб і Микита Скрипник спільно з науковою керівницею Анастасією Маслечко.


Також переможець — проєкт Харківської гімназії №47 (м. Харків), що вивчала затвердіння стоматологічних матеріалів в умовах мікрогравітації.

 

Команда: 11-класники Михайло Гарькавець, Влади­слав Волков, Софія Давидова, Єлизавета Садчикова разом із науковим керівником Андрієм Самойловим.

 

Харків’янам довелося збирати та відновлювати свій проєкт після прямого влучання російського снаряда в будівлю гімназії.


Незважаючи на повномасштабне вторгнення, учасники обох команд змогли дистанційно доопрацювати проєкти, які зараз відповідають усім інженерним і технологічним вимогам космічних польотів.


«Це знакова подія для Малої академії наук, для наших вихованців, для всіх українських школярів. Можливість долучитися до космічних проєктів, ознайомитися з найбільшими науковими лабораторіями NASA, взяти участь у безпосередньому процесі старту космічного корабля з найбільшого космодрому світу — раніше це було з області фантастики. А сьогодні наші школярі вже запускають свої космічні експерименти на МКС. Символічно, що старт проєкту збігся з 25-ю річницею польоту в космос українського астронавта Леоніда Каденюка.


Хочу особливо подякувати директорові NCESSE Джеффу Голдштейну та заступникові директора МАН Євгенові Кудрявцю, які доклали значних зусиль, щоб цей проєкт відбувся. Також хочу висловити щиру вдячність нашому партнеру — Інноваційному парку Unit.City та особисто Василю Хмельницькому за підтримку цього проєкту», — прокоментував подію президент МАН Станіслав Довгий.


Він додав, що діти мали можливість презентувати свої дослідження, спілкуватись із провідними фахівцями НАСА, відвідувати наукові музеї. Станіслав Довгий також підкреслив, що МАН братиме участь у програмі і наступного року — вже розпочався конкурсний відбір наступних проєктів.

Тетяна РУДЕНКО