На початку осені у польській столиці проходитимуть уже традиційні, восьмі, «Дні української музики у Варшаві».
Три концерти цього вже добре відомого серед поціновувачів класичної музики фестивалю звучатимуть від 4 до 8 вересня.
Українські твори представлятимуть знані музиканти, солісти і колективи двох країн.
Принцип цього проєкту зі стартового 1999 року — презентувати українську музику від найдавніших її проявів до сучасності. Упродовж двох десятиліть фестиваль відбувся п’ять разів.
Підтримка міста Варшави у формі трирічної дотації дозволила переформатувати його на щорічну імпрезу, що забезпечило у найближчі роки регулярну появу української музики в культурному просторі столиці Польщі.
«Головна мета фестивалю — донести до відома польського суспільства інформацію про високу українську культуру в контексті майже повної відсутності українського репертуару в польських культурних закладах, — коментує художній директор «Днів Української музики у Варшаві» Роман Ревакович.
— Організація концертів у головних музичних залах Варшави дозволяє ставити українські твори в контексті інших музичних заходів та заохочує музичну публіку до пізнавання творів українських композиторів, чиї імена, як правило, не відомі не тільки пересічному меломану, а й професійній польській музичній аудиторії».
«Багателі» споглядання і медитації
Перша фестивальна імпреза «Фортепіанний речіталь» відбудеться у Концертній студії Польського радіо ім. Вітольда Лютославського 4 вересня.
У програмі концерту прозвучать «Багателі» одного з найвідоміших українських композиторів за кордоном Валентина Сильвестрова у рік 85-ліття Маестро. Виконавець — піаніст Дмитро Чоні.
«Мій виступ на фестивалі — це присвята українській музиці та конкретно Валентину Сильвестрову. Також це чудова нагода подякувати своєю музикою Польщі та полякам за їхню непересічну допомогу та підтримку в цей складний час, — каже лауреат багатьох конкурсів піаніст Дмитро Чоні. — Музика українських композиторів супроводжує мене протягом усього творчого шляху — від Лисенка до сучасних композиторів мого покоління. З творчістю Сильвестрова я познайомився давно, маю в репертуарі його Кітч-музику та Першу сонату».
Виконуючи «Багателі» Валентина Сильвестрова, піаніст хоче занурити слухачів у сюрреалістичний світ споглядання і медитації. В концерті прозвучить більш ніж година музики, де кожен звук, кожна багатель, кожна пауза між творами створять особливий простір для самозаглиблення.
Дмитро Чоні каже, що з початком повномасштабної війни Росії в Україні, від 24 лютого, його життя, як і життя всіх українців, змінилося безповоротно.
«Утім у житті часто стається так, що трагічні та щасливі події відбуваються одночасно, — розповідає піаніст. — У червні я був нагороджений бронзовою медаллю на конкурсі Вана Клайберна, що проходить у Техасі, США. Це, мабуть, найпрестижніший конкурс у світі, який є важливим моментом для моєї кар’єри. Протягом щонайменше трьох наступних років я активно концертуватиму в Америці та за її межами».
Так само у Концертній студії Польського радіо імені Вітольда Лютославського 6 вересня відбудеться Камерний концерт у виконанні Chain Ensemble — камерного ансамблю, створеного під патронатом Товариства Вітольда Лютославського, орієнтованого на відтворення нової музики на найвищому світовому рівні.
Диригуватиме концертом Анджей Бауер, віолончеліст. Він каже: «Значною мірою мене сформували мої контакти з видатними композиторами. Я щасливий, що Вітольд Лютославський і Кшиштоф Пендерецький — такі різні як композитори — мабуть, знайшли щось у моїй грі, якби наш контакт був таким частим, а їхня підтримка для мене — такою великою».
Анджей Бауер давав сольні концерти в Амстердамі, Парижі, Гамбурзі та Мюнхені, а також виступав з симфонічними оркестрами, включно з Мюнхенським філармонічним оркестром, Оркестром RAI Naples, Філармонією Орчестра де Страсбург, Симфонічним оркестром Штутгартського радіо та Симфонічним оркестром Берлінського радіо.
«Праведная душе» на вірші Шевченка
У програмі другого концерту восьмих «Днів української музики у Варшаві» прозвучать такі твори українських композиторів: Леоніда Грабовського Concerto misterioso (1977) для 9 виконавців; Олега Безбородька — Ars naturalis (2008) для 5 виконавців; Юрія Ланюка — Musique pour Recherche (1996) для 9 виконавців та Олександра Щетинського — Looking-Glass Music (1992) для 12 виконавців.
Наймасштабніший Ораторіальний концерт відбудеться у Концертній залі Національної філармонії Республіки Польща 8 вересня. Завершуватиметься він знаковим для України твором композиторки Богдани Фроляк — «Праведная душе» (2014) для солістів, хору та оркестру на вірші Тараса Шевченка, який був відзначений Національною премією України імені Тараса Шевченка.
Також звучатимуть Увертюра «Тріумф» (2021) для симфонічного оркестру Олександра Шимка та «Взаємодії» (2013/2021) для віолончелі та симфонічного оркестру Золтана Алмаші.
Солістами у концерті будуть Бартош Козяк — віолончель, Тамара Калінкіна — сопрано, Наталка Половинка — мецо-сопрано, Губерт Запіур — баритон. Виступатимуть хор Національної філармонії (Варшава) та оркестр Національтної філармонії (Варшава). Диригуватиме Роман Ревакович — художній директор «Днів Української музики у Варшаві», польський Маестро з українським корінням.
«Символічним є той факт, що симфонія-реквієм «Праведная душе» на вірші Шевченка у концерті восьмих «Днів української музики у Варшаві» виконуватиметься польськими і українськими музикантами під орудою диригента Романа Реваковича, великого промоутера української музики в Польщі та польської музики в Україні. Нагадаю, маестро блискуче виконав його в Національній філармонії України в Києві в 2015 році», — коментує у релізі фестивалю українська композиторка Богдана Фроляк, лауреатка Шевченківської премії України.
Пані Богдана каже: «24 лютого змінило в момент нас усіх. Загострилися життєві цінності, і, як би дивно це не звучало, після першого шоку, коли здавалося, що працювати взагалі неможливо, прийшло розуміння того, що, поки можеш, — треба працювати і творити. З вірою в Перемогу України у цій війні, в перемогу світла над темрявою. Ця війна стала причиною загостреного інтересу до української музики в цілому світі, хоч розуміємо, що це дуже трагічна причина для цього. Це також і сумна причина для усвідомлення нами і нашою країною того, що недостатньо було роблено для промоції українського класичного мистецтва тут і в світі. Сподіваюся, розуміння і переоцінка цього відбудеться після закінчення цієї страшної війни. Слава Україні!»
Спільна підтримка і промоція української культури
«Цього року весь фестиваль спирається на фінансування винятково польських установ, — коментує ініціатор і беззмінний організатор «Днів української музики у Варшаві» Роман Ревакович. — Головними партнерами фестивалю є польський Банк крайового господарства BGK та фонд Most the Most.
Цей рік — це третій фінансовий транш у рамках трирічної дотації міста Варшави. Підтримало нас також Міністерство культури та національної спадщини Республіки Польща у співпраці з Національним інститутом музики і танцю.
Вже вкотре маємо фінансування від товариства авторів ZAiKS, спілки MagoVOX та товариства охорони прав виконавців STOART. При організації фестивалю підтримують нас варшавська Національна філармонія, Український інститут, Об’єднання українців у Польщі та фонд «Наш вибір».
Наші медійні партнери — то Друга Програма Польського радіо, Польське телебачення TVP Kultura, польські часописи «Тіна» та «Пшияцюлка», «Наше слово» — український тижневик, що виходить у Польщі, інтернет-портал ukraina.pl та медійні партнери в Україні — всеукраїнські газета «Україна молода», провідне національне інформаційне агентство, мультимедійна платформа іномовлення України «Укрінформ» та видання «Лівий берег», спеціалізований сайт «Music Review».
Варто нагадати, що Роман Ревакович народився у Лідзбарку Вармінському (Польща) в сім’ї українців. Закінчив у 1986 році Музичну академію імені Фредерика Шопена у Варшаві за спеціальністю «теорія музики», а згодом — диригентський факультет у класі Богуслава Мадея.
Тривалий час був пов’язаний із хоровим мистецтвом. Керував чоловічим хором українців у Польщі «Журавлі», з яким гастролював у США і Канаді (1986), Західній Європі (1989, 1990) та Україні (1989, 1990, 1991).
Займався староцерковною музикою — візантійськими хоралами, які виконував створений ним камерний хор «Ірмос» (1988—1991). Від 1990 років Роман Ревакович займається симфонічним диригуванням.
Виступав із симфонічними та камерними оркестрами у Польщі (Sinfonia Varsovia, Оркестр Польського Радіо, Польський Оркестр Sinfonia Iuventus) та Україні (Національний симфонічний оркестр України, Національний ансамбль солістів «Київська камерата», Симфонічний оркестр Львівської філармонії), інших країнах.
Роман Ревакович реалізував як диригент цикл концертів під назвою «Польсько-українські музичні діалоги» з оркестрами у Хмельницьку, Києві і Львові. Виступав з Йожіфом Єрмінем, Ольгою Пасічник, Беатою Білінською, Дмитром Ткаченком, Олесем Семчуком, Агатою Зубель та іншими солістами. Один із останніх концертів в Україні, в якому диригував маестро Роман Ревакович, відбувся у листопаді 2021 року в Маріуполі Донецької області.
Організатором «Днів Української музики у Варшаві» є Fundacja «Pro Musica Viva», яку очолює Роман Ревакович, художній директор фестивалю. Українцям у Польщі і всім поціновувачам української культури є нагода зустрітися на концертах унікальної мистецької події у столиці країни, яка підставляє Україні надійне плече у період повномасштабної російсько-української війни.