І Президент, і парламент мають право на ротацію своєї четвірки. Народні депутати востаннє вдавалися до кадрових змін щодо Надради у лютому цього року, коли профільний парламентський комітет з питань свободи слова рекомендував ввести до складу четвірки Тетяну Лебедєву, голову Асоціації незалежних телерадіомовників. Президент же переставив фігурки на своїй частині шахівниці зовсім нещодавно — минуло, власне, трохи більше місяця.
Вивівши зі складу президентської четвірки Олександра Мартиненка та Юрія Плаксюка і замінивши їх Віктором Лешиком та Миколою Фартушним, Леонід Кучма відкрив вакансію відповідального секретаря Нацради, яку до свого звільнення обіймав Плаксюк. «Це настільки номінальна посада, що битися за неї великого сенсу немає. Але формальність є формальність — посада відкрита. Тож треба обирати...» — коментує Віктор Понеділко. Що ж, обирати то обирати. Вісімка зібралася і більшістю голосів затвердила на цій посаді Тетяну Лебедєву. На радощах усі пили шампанське, і семеро джентльменів вітали єдину у своєму колективі даму з новим витком у її кар'єрі.
Однак кілька днів потому, як уже повiдомляла «УМ», двоє учасників дружнього застілля, а саме нововведені Президентом Лешик і Фартушний, оскаржили результати виборів, заявивши, що протокол того пам'ятного засідання є недійсним, оскільки вони не скріпили його своїми підписами. А порядок оформлення протоколу передбачає, що його мають підписати усі члени Нацради, присутні на відповідному засіданні. При цьому протокол засідання Нацради не слід плутати з рішенням Нацради — цей документ підписують лише двоє: голова установи та її відповідальний секретар.
«Тут є певна колізія в законі про Нацраду, — роз'яснює Віктор Понеділко. — 12-та стаття закону серед повноважень голови вказує на те, що голова разом iз відповідальним секретарем підписує рішення Нацради. А 36-та стаття говорить про те, що рішення вважається прийнятим, якщо протокол із цим рішенням був підписаний усіма членами Нацради, які брали участь у голосуванні. Це — проблема трактування: можна і так вважати, можна й інакше. Але, на мою думку, якщо рішення прийняте, то воно вже прийняте. А хто його підпише — то вже деталі».
При цьому Понеділко також розвиває свою попередню думку щодо «номінальності» посади відповідального секретаря, говорячи про те, що на цю особу покладено передусім обов'язок підготувати свого роду доповідь щодо готовності фізичної чи юридичної особи для отримання ліцензії на мовлення. Тобто секретар Нацради має довго і прискiпливо вивчати різноманітні папери, аби потім підбити деякі підсумки. Рішення ж як таке все одно буде приймати вся вісімка. Тобто бути відповідальним секретарем — ще не означає бути стерновим Нацради. «Закон прописав тільки одне — це те, що відповідальний секретар разом з головою Нацради підписує рішення Нацради, і більше нічого. Структура НР передбачає, аби відповідальний секретар був тією останньою інстанцією, яка визначає готовність будь-яких документів, пропозицій чи проектів перед розглядом на пленарному засіданні Нацради. Він має керувати секретаріатом Нацради. Всі інші функціональні підрозділи — фінансовий, юридичний — свої ідеї чи зауваження мусять акумулювати в секретаріаті», — каже Понеділко.
Віктор Понеділко також наголошує на тому, що «ліцензію на мовлення підписує тільки голова Нацради і більше ніхто. А візують її, власне кажучи, всі члени Нацради». Для Понеділка, за його словами, проблеми, кого вважати відповідальним секретарем, просто не існує: «Де взагалі в законі записано те, що оформлення протоколу має відбуватися на пленарних засіданнях? Головне те, що 8 членів Нацради своїм голосуванням затвердили протокол номер два лічильної комісії. Тож для мене немає питання, кого обрано, — обрано Лебедєву. Вряди-годи жінку призначили на посаду, і, можливо, її обрання було б тим каталізатором, який би примусив Нацраду працювати». Водночас співрозмовник «УМ» наголошує на тому, що навіть за відсутності обраного відповідального секретаря НР здатна на плідну працю. «Я був обраний до цієї інституції в липні минулого року. А обрання заступника і першого заступника голови Нацради відбулося лише 19 березня цього року, отже, вiсiм з половиною місяцiв Нацрада працювала без цих посадовців», — говорить Віктор Понеділко і не завершує свою думку. Мовляв, працюватимемо ще стiльки ж і без відповідального секретаря.
Коли авторка цих рядків звернулася по коментарі до колеги пана Понеділка Віталія Шевченка, вона усвідомила для себе, в першу чергу, те, що Шевченко, мабуть, очолює «партію песимістів», якій поруч з оптимістом Понеділком так само знаходиться місце в межах парламентської четвірки. Віталій Шевченко висловив незгоду з тим, що посада відповідального секретаря є малозначущою, а також із тим, що за відсутності легітимного секретаря НР спроможеться не те що на плідну, а взагалі на будь-яку роботу. «Це — бій не за посаду, це бій за принцип. Можна, звичайно, зробити так, щоб ця посада стала взагалі нічого не вартою... Зараз відсутність секретаря паралізує роботу Нацради», — переконаний «нашоукраїнець».
З усього зазначеного зрозуміло принаймні одне: злам конфлікту (або, скажімо м'якше, непорозуміння) проходить не лише по лінії «президентська четвірка — парламентська четвірка», він зачіпає також і склад останньої.