— Але ж, погодьтеся, «труба» повинна запрацювати якнайшвидше — вона ж псується...
— Це ще один «ударний» аргумент для тиску на свідомість українських громадян, на політичну еліту, щоб привести до якогось бажаного, «штучного» результату розвиток проекту «Одеса—Броди». Мовляв, труба іржавіє. Насправді такої небезпеки немає. Трубопровід заповнено консервантом, який дозволяє зберігати його цілим і неушкодженим десять років. Отож кілька місяців простою труби нічого не вирішують. А тиск на уряд під тим приводом, що вона, мовляв, вкривається іржою, — це не що інше як спекуляція з метою негайно заповнити нафтопровід «потрібною» — росiйською — сировиною.
У цій дискусії, яка вже перейшла у сферу високої політики і в яку втягують парламент, лунають заклики подивитися на проблему з точки зору користі для бюджету. Мовляв, Укрзалізниця, а з нею бюджет України втратять доходи від перевезення нафти суходолом. Нагадаю, що перевезення нафти цистернами коштує дорожче, ніж транспортування її трубопроводом. А проте питання стоїть саме так: залізниця чи трубопровід? І при цьому, гадаю, слід керуватися далекосяжними цілями, а не міркуваннями вигод одного року. Шість-вісім мільйонів тонн сировини, які сьогодні перевозить Укрзалізниця, можуть перейти у трубу Одеса—Броди. Укрзалізниця, а разом із нею і Феодосiйська нафтобаза при цьому втратять доходи. Але де гарантія, що, скажімо, Босфор, який і без того працює на межі своїх можливостей, зможе пропустити таку кількість нафтоналивних суден, як те планують згадані партнери?
До речі, ТНК, за нашими даними, закінчила минулий рік зі збитками. Проте вона чомусь виявляє прихильність до дорожчого маршруту транспортування своєї нафти — із Самари російськими нафтогонами до Бродів і звідти до Одеси. Цей шлях довший на 600 кілометрів і коштує на три долари дорожче за тонну нафти. Пояснення своїм дивним прихильностям ТНК «Укртранснафті » так і не дала. Відповідно, це викликає подив і в інших суб'єктів господарювання. Скажімо, низка фірм, запрошених для участі у тендері на право розробки технічно-економічного обгрунтування (ТЕО) для ТНК стосовно реверсного маршруту російської нафти від Бродів до Одеси, вирішила відмовитися від цієї можливості. Причина — та, що питання набуло надмірної політизації. До речі, я не впевнений, що ці ТЕО будуть позитивними для України. Крім того, складається враження, що декларації про потугу ТНК мало чим підтверджені. Українська сторона не має упевненості, скільки ж сировини зможе транспортувати ця компанія Придніпровськими нафтопроводами — п'ять чи дев'ять мільйонів тонн, водночас у напрямі Одеса—Броди є гарантовані дев'ять мільйонів. Утім ТНК не оригінальна у своєму підході до діалогу з «Укртранснафтою». Першою маневри зробила компанія «Лукойл», яка не надала Україні прийнятних пропозицій щодо використання нафтомагістралі, хоча «засвітилася» на терміналі ще під час зварювання «золотого стику» в серпні 2001 року. Я вважаю, що російська сторона в цей та інші способи прагне захопити контроль над трубопроводом «Одеса—Броди».
— Невже саме тільки існування трубопроводу «Одеса—Броди» так псує нерви російським нафтовим компаніям? Якщо їм потрібен контроль над нашою «трубою», то, мабуть, варто з’ясувати, наскільки пристосовані європейські НПЗ до переробки важкої російської нафти?
— Думаю, що навіть ТНК при всьому популізмі її дій розуміє, що маршрут Одеса—Броди є перспективнішим. Російська сировина може надходити до європейських НПЗ трубопроводом «Одеса—Броди» в суміші з каспійською нафтою. На суміші працює низка західноєвропейських НПЗ. Зокрема, до цього технологічно пристосовані й польські НПЗ. Інша справа, що не до всіх цих заводів російська нафта може надходити технічно. Отож наш трубопровід створює можливість для її транспортування на нові ринки.
— Відомо, що у ВАТ «Укртранснафта» сталися кадрові зміни. У серпні вас звільнили з посади голови правління і призначили гендиректором людину, яка стала відома широкому загалу тим, що за вашою спиною вела переговори з ТНК. Тоді ж ви звернулися до Президента України iз заявою. Про що в ній ішлося і чи було підкріплено ваш статус Спеціального уповноваженого після того, як звернулися до глави держави?
— Я виклав свою позицію щодо використання трубопроводу «Одеса—Броди». Моя позиція: потрібно забезпечити його роботу в обох напрямках. Що ж до мого зміщення з посади голови правління ВАТ, то той контракт зі мною було розірвано, а нового не укладено.
— Тепер прийняття урядом остаточного рішення про реверс відтерміновано до 15 січня. Які наслідки будуть від цього для обох опонуючих сторін, що протистоять одна одній?
— Проект було загальмовано якраз тоді, коли стало очевидним його успішне просування вперед, тобто після укладання угоди між ЄС, Польщею і Україною у травні цього року у Брюсселі. Після того уряд України не раз звертався до цієї теми. Питання про напрямок трубопроводу виявилося пробним і, якби його розв'язали правильно, то означало б, що Україна спроможна приймати важливі для себе рішення поза участі Росії.
Хоча уряд України переніс остаточний розгляд цього питання на пізніший термін, не припиняються спроби силою якнайшвидше «продавити» потрібне російським нафтовим компаніям рішення таким чином, аби просто поставити український уряд перед фактом, що справа здійснилася, мовляв, «сама собою». Днями пан Василенко повідомив, що трудовий колектив ВАТ «Укртранснафта» наполягає на тому, аби розпочати перекачку нафти в напрямку з Бродів до Одеси. Мені дуже шкода, що трудовий колектив стає заручником боротьби окремих угруповань. Якби не сталося змін у правлінні «Укртранснафти», то події відбувалися б в іншому напрямі. Скажімо, передбачалося, що 21 жовтня до терміналу «Південний» прийде перший танкер із легкою каспійською нафтою — і тоді б уже у листопаді нафта пішла з Одеси у бік Бродів.
Вимушене очікування січневого рішення уряду не сприяє налагодженню стосунків «Укртранснафти» зі споживачами, коло яких слід розширювати. А переробні заводи прагнуть стабільності у своїй роботі. Вони повинні мати надійні контракти. Ніхто не хоче мати ризиків у своїй роботі. Якщо контракт буде зірвано, то постраждає виробництво. А для підстраховки далеко не в кожного виробника є зайві потужності. Січень якраз той місяць, коли з контрактами у НПЗ повинна бути цілковита ясність, тим паче стосовно цін. Тобто вимушена пауза стосовно з'ясування позиції українського уряду не вигідна споживачеві й обіцяє йому лише збитки. То чому б не розпочати негайно реалізовувати обидва напрямки перекачування нафти, аби в сумі отримати для транспортування чотирнадцять мільйонів тонн? Це реальні розрахунки, але, щоб досягти таких результатів, необхідно діяти рішуче. Підтримку західних партнерів гарантовано. Тим бiльше, якщо ми змiцнимо енергетичну безпеку Європи, то тим самим змiцнимо свою безпеку, бо охоронятимуть наші кордони і нафтові маршрути.
Потрібно виносити уроки з того, як у Європі приймають продукцію з України. Взяти проект зі створення літака Ан-70. Політики не створили ринку для цього витвору українських авіаконструкторів. Не хотілося б, щоб подібне сталося з проектом «Одеса—Броди».