Січень нового року Національна опера України розпочинає святковими «Лускунчиками», яскравою «Казкою про царя Салтана», довгоочікуваними «Казками Гофмана», «Доном Карлосом» за участі примадонни оперної сцени Людмили Монастирської та поновленням феєрично-гротескного балету «Вечори на хуторі біля Диканьки».
Словом, репертуар першого місяця 2022 року найвишуканішого київського театру задовольнить найвибагливіші смаки глядачів.
Суціль 2-6, 8 та 9 січня — найчарівніший новорічно— різдвяний балет «Лускунчик» Петра Чайковського, композитора козацького роду, який три десятки років періодично надихався для створення геніальної музики у родичів та знайомих в Україні.
І це неймовірне задоволення поринути знову в чарівну казку про відважного солдата і мишачого короля чи привідкрити для себе цю історія, в якій перемагає добро.
Перегляд класичного балету дає змогу не лише поринути в містичну атмосферу, а й загадати бажання, споглядаючи, як на сцені «росте» ялинка. Відвідувачам із дітьми більше підійдуть денні покази, а дорослим — вечірній час.
Як годиться, 7 січня — Різдвяний концерт за участі провідних майстрів оперної та балетної сцени. Це можливість почути і побачити найкращих виконавців в один вечір.
Арію Дона Базіліо з опери «Севільський цирульник» Россіні виконає Сергій Магера, куплети Мефістофеля з опери «Фауст» Гуно — Тарас Штонда, а куплети Періколи з однойменної оперети Оффенбаха — Анжеліна Швачка. Буде і сцена з балету «Лускунчик» у виконанні Ганни Муромцевої та Станіслава Ольшанського. Загалом у понад двогодинному дійстві — більше двох десятків партій вищого ґатунку.
Казка на 2 дії з хореографічними епізодами та мультиплікаційними і проєкційними ефектами «Казка про царя Салтана» — 8 (ввечері) та 9 (о 12:00) січня. Режисер-постановник — Анатолій Солов’яненко, диригент-постановник — Микола Дядюра, художник-постановник — Марія Левитська, хормейстер-постановник — Богдан Пліш, балетмейстер-постановник — Віктор Яременко.
Прем’єра, другий показ, концертного виконання опери Жака Оффенбаха «Казки Гофмана» — 13 січня. Майже через століття твір тріумфально повернувся на сцену Національної опери України.
Цього разу головні партії виконують: Валентин Дитюк, Тарас Штонда, Анжеліна Швачка, Ольга Фомічова, Тамара Калінкіна, Алла Позняк, Андрій Маслаков. За диригентським пультом — Микола Дядюра.
Особлива вистава 29 січня — опера «Дон Карлос» Верді за участі зірки світової оперної сцени Людмили Монастирської (Єлизавета Валуа). У ролі Дона Карлоса дебютує на київській сцені Михайло Малафій (запрошений соліст Львівської Національної опери). Також співатимуть: Тарас Штонда (Великий Інквізитор), Геннадій Ващенко (Родріго ді Поза), Сергій Ковнір (Філіпп ІІ), Алла Позняк (Принцеса Еболі), Ольга Нагорна (Ангел).
30 січня поціновувачі балету побачать на сцені Національної опери України оновлену виставу «Вечори на хуторі біля Диканьки». Балет на музику Євгена Станковича, що спочатку мав назву «Ніч перед Різдвом», був поставлений у 1993 році Віктором Литвиновим. В його основу покладено однойменну повість Миколи Гоголя, яку свого часу використали для своїх опер Петро Чайковський («Черевички»), Микола Римський-Корсаков («Ніч перед Різдвом»), Микола Лисенко («Різдвяна ніч»).
У жовтні 2015-го, після більш ніж чотирирічної перерви, балет знову повернувся на сцену театру вже під назвою «Вечори на хуторі біля Диканьки». За словами балетмейстера-постановника вистави, творча група вирішила змінити назву балету, аби позбутися «часової прив’язки» через її «зимове» забарвлення.
Нині, після дворічної паузи в показах, що дала можливість авторам переглянути й оновити костюми, декорації, відшліфувати хореографію, глядачі мають нагоду знову поринути у світ фантасмагорії історії про Диканьку. «Більшість складу виконавців також буде новою. Певен, новими будуть і глядачі, і критики», — каже Віктор Литвинов.
«Євген Станкович — один із найвидатніших композиторів нашого часу, і саме цей балет він вважає одним із кращих своїх творів, — розповідав диригент-постановник Аллін Власенко, який цьогоріч у листопаді пішов у засвіти.
— Володіючи всіма досягненнями музики ХХ–ХХІ століть (а це — зовсім інші прийоми, ніж ті, які використовували у класичній музиці XVI—XIX століть), він віднайшов адекватні та водночас нестандартні музичні засоби у вирішенні образів. Драматургія цього спектаклю так само потребує нестандартного мислення і в музиці, і в хореографії, і в сценографії. Під таку музику поставити традиційний балет неможливо. Це повинна бути фантасмагорія».
Художник-постановник Марія Левитська наголошує, що балет «Вечори на хуторі біля Диканьки» на музику Євгена Станковича — це великий успіх балетмейстера Віктора Литвинова, який створив справжній національний балет з яскраво вираженими характерами, незвичайним прочитанням сюжету, приголомшливими комедійними та ліричними сценами.
«Власне, це один із кращих балетів, у якому поєднано глибокі знання фольклору та класичного танцю. Дуже люблю саме цей балет — він моя гордість, одна з моїх найулюбленіших постановок», — розповіла вона.
На глядачів чекає видовищна вистава, багата на народні звичаї та гумор. Поряд із картинами сільської Різдвяної ночі, співом та веселощами — фантастичні образи нечистої сили і небесних зірок.
Валентина ГРИГОРЕНКО