Президент Володимир Зеленський анонсував появу в Україні нового національного авіаперевізника Ukrainian national airlines (UNA) — «Українські національні авіалінії».
Символічно, що сказав він про це під час виступу на форумі «Велике будівництво: авіа та туризм».
Утім, окрім дешевого пафосу, жодного економічного розрахунку в цій ідеї експерти не побачили.
Окрім, звичайно ж, можливостей державної корупції.
Нью-Васюки, або «Велике пролітання»
«Я завжди говорив про те, що дуже потрібні проєкти, які зшивають Україну. Сьогодні ми повертаємо світу ідею про європейський літак. Тепер це спільна наша вже «Мрія», українська «Мрія» і спільна «Мрія» з нашими колегами з Європи. В Україні є прекрасний «Антонов», прекрасні потужності для повного циклу створення сучасного літака. Цього року будується три літаки для нашої держави. У нас є всі потужності для серійного виробництва, аж до забезпечення комплексної, уже післяпродажної підтримки», — пафосно і багатослівно розпочав виступ президент Зеленський, додавши, що ведуться перемовини із західними колегами щодо створення сучасного авіахабу в Україні «для модернізації пасажирських літаків у вантажні літаки».
За його словами, держава готова інвестувати в повітряний флот, навантажувати українських виробників та залучати світових лідерів до об’єднаних проєктів в авіабудівництві. Він додав, що є підтвердження економічної доцільності цього проєкту «від наших французьких консультантів — компанії Aerogestion».
«У втіленні цієї ідеї йдеться не лише про збільшення прибутку та пасажиропотоку, а й у цілому питання статусу, іміджу, престижу нашої держави, — зазначив Зеленський. — Це буде наш національний незалежний авіаперевізник, незалежний від будь-яких інших груп».
На цьому всенародно обраний президент України не зупинився, а продовжив розвивати думку: «Запуск національного перевізника, нові сучасні аеропорти, трансформація аеропорту «Бориспіль» у найпотужніший східноєвропейський авіахаб, відродження українського авіабудування та посилення промислової співпраці у форматі Україна–ЄС — це головні цілі для нас на найближі роки. Час злітати вгору».
Їх має бути 22...
Щодо національного авіаперевізника — було декілька робочих назв, на сьогодні це «Ukrainian national airlines — Українські національні авіалінії», дуже символічно», — сказав він. Соцмережі у відповідь одразу вибухнули мемами і пропозиціями щодо назви нової компанії — «ЗЕЛЕН-Ейр», «Зел-Авіа», «Беня-Ейрвейс» тощо.
Річ у тім, що державна українська авіакомпанія — це давня ідея президента Володимира Зеленського. Спершу, ще у квітні 2020 року, президент стверджував, що наша національна компанія користуватиметься тільки українськими літаками «Ан». Потім, мабуть, радники таки розказали йому, що це утопія, — і замість «Ан» українсько-європейське небо, за його словами, тепер борознитимуть «Ейрбаси».
Бізнес-стратегія передбачає закупівлю 22 літаків! А перший рейс «компанія Зеленського» виконає вже в 2022 році.
«Міністерство інфраструктури та компанія Airbus підписали меморандум, який передбачає можливість лізингу або купівлі сучасного флоту для «Українських національних авіаліній». Ми вже маємо розуміння щодо потреби нової компанії, флот у 22 літаки забезпечить її присутність як на внутрішніх, так і далекомагістральних маршрутах», — розповів міністр інфраструктури Олександр Кубраков.
За його словами, для фінансування розвитку аеропортів та залізниці в рамках програми президента «Велике будівництво» буде створено Спецфонд, у який протягом наступних років планують залучити 16 млрд гривень.
«Серед пріоритетних інвестиційних проєктів — розвиток мережі регіональних аеропортів. Міжнародний аеропорт «Бориспіль» може стати альтернативою для 19 аеропортів у 11 країнах нашого регіону. Навесні 2022 року ми плануємо перезапуск терміналу F — для цього є всі умови, конкурентний ринок, високий попит», — продовжив голова Мінінфрастуктури.
А координатор «Великого будівництва» і заступник керівника офісу президента Кирило Тимошенко пояснив, що мрія президента Зеленського — літати на українських аеропланах — таки не відкинута. А отже, офіс президента планує розвивати виробництво літаків в Україні: обсяг інвестицій у період із 2021 до 2030 року становитиме понад 34 млрд грн.
«Наша країна зараз у тій точці розвитку, коли авіаринок починає свій дуже впевнений ріст. Держава, зі свого боку, створює всі умови для того, щоб авіваперельоти були абсолютно буденною і доступною справою для українців», — зазначив Тимошенко.
А прем’єр Денис Шмигаль навіть дав завдання Мінінфраструктури опрацювати і надати пропозиції здешевлення квитків на внутрішні авіаперевезення.
«В обговоренні взяли участь міністр інфраструктури Олександр Кубраков, міністр фінансів Сергій Марченко, в. о. голови Державіаслужби Сергій Коршук та представники авіакомпаній, що здійснюють пасажирські перевезення в межах України», — сказали в уряді, нагадавши, що Кабмін визначив порядок використання 104 млн грн, передбачених у бюджеті для відшкодування витрат українських авіаперевізників під час пандемії «Ковід-19».
«Це рішення дозволить вітчизняним авіаперевізникам подати до 10 грудня цього року заявки Міністерству інфраструктури для отримання відповідних компенсацій», — сказав Шмигаль, додавши, що коли люди поступово повертаються до подорожей, важливо, щоб ціни на авіаквитки для них стали доступнішими.
Шмигаль повеселив експертів
Експерти ж доволі популярно пояснили Володимиру Зеленському і всій його Зе-команді, чому вони говорять просто смішні речі.
«Послухав я вчора виступи на авіаційно-туристичному форумі в Борисполі, і найбільше мене розвеселили заяви прем’єр-міністра України: «Наше завдання збільшити пасажиропотік в аеропортах України в десятки разів! Це буде зроблено за рахунок відновлення доковідного потоку та природного зростання», — написав у себе у фейсбуці Олександр Ланецький, директор консалтингової компанії Friendly Avia Support.
— Цього року практично всі українські аеропорти, окрім «Борисполя», вже досягли і багато хто навіть перевищив рівень пасажиропотоку доковідного 2019 року — рекордного в усій історії України (включаючи радянський період). «Бориспіль» теж відновив прямий потік і 6 млн пасажирів, яких йому не вистачає до рівня 2019 року, — це саме 30% транзитних пасажирів, які возили МАУ через свій хаб у цьому аеропорту. МАУ в ковід відмовилися від моделі транзитних перевезень, і хабу з цим потоком не залишилося».
Що ж до зростання в десятки разів, то, за словами Ланецького, такого взагалі ніде у світі ніколи не було. «Це просто неможливо. Ринок зростає на 3-4%, максимум 10-20%, як і зростав український ринок останні 4 роки до пандемії. І, схоже, український ринок досяг стелі. Для подальшого зростання потрібні зростання доходів, врегулювання із сусідами на сході та півночі, збільшення привабливості для в’їзного туризму — тобто зовсім не авіаційні теми, — пояснив експерт. — І ще український ринок цього року найшвидше відновився в Європі (крім російського) і входить до десятки тих, хто відновився у світі. Просто «експерти», що писали вам учорашню промову, цього не знають і, судячи з мови, і не можуть знати, бо такі далекі від теми, як білі ведмеді від Антарктиди. Гоніть їх у шию, вони ганьблять вас».
«Президент заявив, що Україна створює свого авіаперевізника. І, на диво, возитиме він не на вертольотах..., — відреагував економічний експерт Сергій Фурса. — Понад це, навіть не на літаках Антонова, що хоч якось могло пояснити цей безглуздий крок. Ні, Україна купить чи візьме у лізинг понад 20 літаків «Ейрбас». Дякую від імені робітників цих заводів: Україна — щедра душа. І в нас уже так багато грошей, що ми просто не можемо вигадати, куди їх витратити».
За словами Фурси, за гроші платників податків ми створюємо нову авіакомпанію, яка, звичайно ж, як будь-яке державне підприємство в Україні, почне генерувати грошовий потік у відомому напрямку.
«З’явиться стандартна для України практика націоналізації збитків та приватизації прибутку. У нас тут є велика приватизація як ключова реформа. Чому? Тому що держава визнає, що державні підприємства — це оплот корупції. Що треба зробити в цьому випадку? Правильно. Створити нове державне підприємство. Щоб що? Щоб потім її героїчно приватизувати? Чи раптом ми думаємо, що ця компанія стане прибутковою? З якого переляку ми так думаємо? — продовжує він.
— Ось навіщо? Нам так подобається турецький досвід і ми хочемо наслідувати Ердогану? Ми точно хочемо дотувати свою авіакомпанію, як турки дотують свою? Щоб показувати всьому світу, які ми круті? І що ми зможемо показати, до речі? Ми можемо витратити так багато грошей? Як витрачають турки на свою «Туркіш Ейрлайнс». Або ми теж претендуємо на роль хаба, з якого, щоправда, можна літати лише на Захід та Південь, адже на Сході та Півночі сидять шалені диктатори. Чи нам так подобається досвід Коломойського в авіаперевезеннях? Цей досвід більш застосовний в українських реаліях. І в рамках відчайдушної деолігархізації ми переймаємо його досвід? Може, він і менеджерів запропонує. Адже де ще взяти досвідчених менеджерів в Україні в авіаперевезеннях?... Створення нової державної авіакомпанії у своїй безглуздості може посперечатися лише з проведенням в Україні Олімпіади. Дорого і безглуздо».
Таки «Ан»! Але російський...
Ситуація з державною авіакомпанією ім. В. Зеленського містить у собі і щонайменше дві конспірологічні теорії. Перша — що таким чином Україна планує допомогти «дружньому олігархові» Ігорю Коломойському очистити від боргів його компанію «Міжнародні авіалінії України».
Свого часу нинішній власник «МАУ» зробив цей трюк із компанією «Аеросвіт», активи з якої було переведено новій структурі — «МАУ», а пасиви залишилися у фактично непрацюючій структурі.
Ситуація підготовки до банкрутства в «МАУ» триває вже доволі давно. Як повідомило джерело «УМ» у компанії, вони вже давно планували піти шляхом оголошення банкрутства, як колись «Аеросвіт», але наразі очікують надходження компенсації за свій борт, збитий над Тегераном у січні 2020 року. Адже якщо компанія припинить існування, то і коштів платити буде нікому. «У нас уже давно працює «похоронна команда» менеджерів, яка свого часу банкрутувала «Аеросвіт», — повідомило джерело.
Друга версія пов’язана з минулорічною ідеєю Володимира Зеленського літати та «Ан». Ідея ця, до речі, вже практично реалізована! У вересні нинішнього року в нас створено компанію OceanAirlines, яка декларувала, що використовуватиме лише «Ан-148/158».
Компанія вже отримала дозволи на польоти по шести маршрутах в Україні — з Києва до Миколаєва, Запоріжжя, Львова тощо. А також попередньо має право відкривати два міжнародні рейси — до Стамбула і Аммана (Йорданія).
Але існує «невеличкий» нюанс — ці літаки далеко не українські. А вироблені в Російській Федерації, в місті Воронеж, і передані до України з... російської компанії «Ангара».
Поповнення українськими «Ан» OceanAirlines наразі не планує. Навіщо ці судна потрібні в Україні, ніхто пояснити не може. А за однією з найбільш вірогідних версій, російська «Ангара» таким чином вирішує проблему ремонту своїх «Ан-148», які вона не може здійснювати на воронезьких потужностях через відсутність запчастин.
Тих самих, що виробляють у Києві. Але напряму ремонтувати російські борти у нас «Ангара» не може через запроваджені санкції. А от якщо ці літаки — «українські», то питання знімається автоматично...
Непряме підтвердження цьому — доволі дивна бізнес-стратегія OceanAirlines, яка є максимально непублічною і не проводить жодної масованої рекламної кампанії перед початком роботи. Так, як це зазвичай роблять її конкуренти.
«Ми дуже скромні люди», — сказав журналістам виконавчий директор компанії В’ячеслав Герига. А найактивніше піарять структуру депутати від «Слуги народу»: Давид Арахамія та Олена Мошенець.
Тож цілком можливо, що, анонсуючи торік «національну авіакомпанію на вітчизняних літаках», Володимир Зеленський мав на увазі саме нинішню OceanAirlines, яку потім вирішили зробити приватною.
Але щоби не дати померти перспективній ідеї, її вирішили використати в інтересах Ігоря Коломойського. Як це виглядатиме детальніше, ми зможемо побачити вже найближчим часом — тож радимо всім запасатися попкорном.