Телефонне право: чи таке вже добре оцифрування українців, як його малюють

31.08.2021

Міністерство цифрової трансформації України є одним з небагатьох, які можуть похвалитися реальними досягненнями: станом на серпень 2021 року портал «Дія» налічує понад 6 мільйонів активних користувачів. У травні таких було вдвiчi менше.

 

30-річний міністр цифрової трансформації Михайло Федоров за родом діяльності хоч і не політик, але не чужий піару, стверджує, що за кількістю завантажень в Україні додаток «Дія» займає перші позиції в магазинах додатків App Store і Play Market.


Безумовно, зроблено чимало, сьогодні в порталі «Дія» українці можуть отримати понад 70 послуг: оформлення бізнесу, допомога з безробіття, заміна водійських прав, оплата послуг, податкові пільги, реєстрація на вакцинацію тощо.

 

20 серпня Україна інтегрувалася в єдиний цифровий ринок Євросоюзу: українські COVID-сертифікати в додатку «Дія» визнані відповідними європейським (послуга поки що доступна тільки для користувачів iOS).

 

З останніх проривних інновацій дві найважливішi: 23 серпня набув чинності закон, який офіційно прирівнює Е-паспорт до паперового. Тепер українці можуть не носити паперовий паспорт або ID-карту і виїжджати за кордон за допомогою документа в додатку «Дія».

 

«Ми перша країна з подібним досвідом і зробили справжній прорив світового рівня», — написав у Telegram Михайло Федоров.

 

За задумом, Е-паспорт можна використовувати не тільки під час подорожей, а й у банках, лікарнях, державних установах, магазинах і для підтвердженя особи поліцейським.

 

Словом, будьте обережні, бо, втративши смартфон, ви на деякий час багато чого позбудетесь, аж до ідентифікації особи включно.


Друга новація — з 1 вересня запрацює модель видачі лікарняних винятково в електронному вигляді, через електронний реєстр. Це ж стосується і лікарів, що працюють за ліцензією з медичної практики.

 

Електронний лікарняний лист може бути оформлений як лікуючим лікарем при пред’явленні документа, що посвідчує особу (паспорт, посвідчення водія і т. ін.), так і лікарем, який надає по телефону первинну медичну допомогу в ситуації з COVID-19 за окремими категоріями: «обсервація», «самоізоляція» і «карантин».

 

Лікар робить запис про стан пацієнта в електронній медичній карті і формує сам висновок про тимчасову непрацездатність з обов’язковою фіксацією в Реєстрі медичних записів і рецептів в електронній системі охорони здоров’я.

 

Такий медичний висновок може бути сформовано на період до 30 днів, до моменту наступного огляду. Тільки час покаже, наскільки ця система захищена від корупційної складової і «політичних хвороб»: Фонд соціального страхування (ФСС) проводитиме перевірку обґрунтованості видачі електронних лікарняних за заявкою або роботодавця, або уповноважених підрозділів iз питань запобігання та виявлення корупції, а також запитів правоохоронних органів і рішень суду.

 

Системою Фонду тривалі за терміном дії лікарняні відбиратимуться на перевірку автоматично.


Діджиталізація електронних лікарняних листів, які автоматично видаватимуться програмними засобами Реєстру (на підставі медичного висновку, зробленого лікарем) не тільки дозволить лікарям зменшити кількість паперових документів, а й дасть можливість пацієнтам та роботодавцям швидко отримувати підтвердження факту тимчасової непрацездатності.

 

Однак, як-то кажуть, є одне але... А саме — покриття інтернетом усієї території України та його якість. Так, «Київстар», будучи найбільшим оператором iз покриттям мережі 4G, сьогодні працює у понад 15 тисячах міст і сіл (це 88% населення України).

 

Але для загальної діджиталізаціі цього явно недостатньо: невеликі фельдшерські пункти в крихітних селах випадають з цього проєкту. Що ж до якості інтернет-покриття, уявіть гнівні черги біля кабінетів лікарів районних поліклінік, які не зможуть зайти до Реєстру пацієнтів, «тому що інтернет висить!»


Безперечно, віцепрем’єр Федоров робить правильну справу, так само, як і його заступники в кожному міністерстві: 15 липня Верховна Рада прийняла в другому читанні і в цілому законопроєкт №5495 про paperless-режим в Україні. Всі державні установи мають невдовзі відмовитися від паперового документообігу.

 

Чиновники не зможуть вимагати від людини паперові документи та довідки, якщо вони вже є в державних реєстрах.

 

За запевненням Михайла Федорова, «скоро будуть доступні в «Дії» заяви про шлюб, запис у чергу в дитячий садок, довідки про місце навчання, призначення пенсії або субсидії...»


Але ж діджиталізація державних послуг стала не тільки велінням часу, а й прекрасним інструментом піару для політиків: на темі paperless піариться президент, який заявив нещодавно, що «цифровізацiя — це саме та реформа, завдяки якій Україна може бути номером один у всьому світі».

 

Завжди «забуваючи» сказати при цьому, що країну забезпечують інтернет-покриттям лише приватні інтернет-провайдери.