Втрачений дах: хто з ВПО і за яких умов може отримати компенсацію за житло
Верховна Рада 19 грудня ухвалила закон про спрощення отримання компенсації за зруйноване й пошкоджене житло на тимчасово окупованих територіях. >>
Пропан-бутан стає «золотим» і ... нікому не потрібним. (Фото з сайту auto.ria.com.)
Другий місяць літа неабияк засмутив автомобілістів: вартість заправки автомобілів зросла на 1-1,5 гривні за літр.
Причому подорожчання зачепило і бензин, і дизель, і альтернативне пальне – скраплений газ пропан-бутан, який здобуває все більшу популярність на ринку.
І подорожчання останнього виявилося чи не найістотнішим.
Аналітики паливного ринку констатують: у липні в нашій державі стрімко зросли ціни на бензин, у деяких мережах АЗС він подорожчав відразу на 1-1,5 грн.
Так, А-95 за цей період піднявся в ціні на гривню, і його середня ціна коливається у межах 28-31 гривні, — при цьому продовжуючи перебувати в коридорі, визначеному владою.
Але навіть попри державне регулювання така ціна, з огляду на українські зарплати, – надмірно висока, що помалу переводить автомобільне пальне в число товарів із розряду лакшері.
Так, за даними дослідження вартості та купівельної спроможності у різних державах Європи, Україна посіла останнє місце на континенті за доступністю бензину.
Для оцінки доступності палива в різних країнах був розрахований обсяг бензину, який можуть придбати на свої середньомісячні зарплати жителі країн Європи, на основі даних офіційної статистики.
Попри те, що бензин А-95 у нашій державі — один із найдешевших у Європі, громадяни на свої середньомісячні зарплати можуть купити лише 380 літрів палива.
Це майже в сім разів менше, ніж у Люксембурзі, який лідирує у цьому переліку і де жителі можуть придбати близько 2,6 тис. літрів бензину.
Також аутсайдерами рейтингу є Румунія, Словаччина, Білорусь і Болгарія. За дешевизною палива серед європейських країн Україна опинилася на четвертому місці. Перше місце за цим показником зайняв Казахстан.
Але якщо бензин і дизельне пальне в Україні перебувають під моніторингом Міністерства економіки, яке обмежує їх неконтрольоване зростання, то автогаз залишився поза процесами, які обмежують його рекордне подорожчання. Таким чином кілька тижнів тому ми побачили стрімкий ціновий сплеск.
Ціни на автогаз почали стрімко зростати з перших чисел липня. Як кажуть експерти, з цілком об’єктивних причин. Їх декілька.
Перша — подорожчання нафти. На світових біржах котирування йшли навіть понад 80 доларів за барель, що пов’язано з підвищувальною тенденцією на ринках усіх енергоресурсів через підвищений попит. Додатково ж потреби в енергоресурсах у світі зростають завдяки активізації економіки після пандемії.
На початок серпня нафта продовжує перебувати в коридорі близько 75,6 долара за барель, але загальна тенденція залишається такою ж. Скраплений газ, як відомо, є продуктом переробки нафти, тому безпосередньо до неї прив’язаний за цінами.
Друга причина — зростання світових цін на газовому ринку. Так, через деструкційну політику Росії, яка обмежує надходження природного газу свого виробітку на європейські ринки на тлі небувалої спеки, вартість тисячі кубометрів уже в перші числа серпня перевищила позначку в 500 доларів. При цьому ще в березні 2021року газ коштував 200-250 доларів.
На азіатських ринках, зокрема в Китаї, спотовими обсягами газу в окремі дні торгували взагалі за рекордними цінами — до 700 доларів за тисячу кубів, при цьому покупці викуповували весь запропонований обсяг.
А враховуючи, що китайський газовий ринок орієнтується в основному на скраплений газ, то його постачальники «зібрали» обсяги з Європи і перебронювали їх на Китай, де зараз можна отримати велику маржу. Автомобільний скраплений газ — це окремий сегмент. Але загальні тенденції на ринку LNG-газу на нього теж впливають.
Третя причина, на думку експертів, — дефіцит газу в Україні. За оцінками консалтингової агенції «А-95», за даними на кінець липня поставки автогазу в Україні ледь перевищили 100 тис. тонн, що на 12 тис. менше, ніж за аналогічний період липня. А тому дефіцит автогазу був прогнозований.
Гравці ринку пояснюють: на ремонт зупинився Мозирський НПЗ, який поставляє нам великі обсяги. Про це завчасно попередили, але наростити поставки з інших джерел не вдалося – головним чином через зміну постачальника російських нафтопродуктів до нашої держави.
При цьому автогаз — продукт досить специфічний, великих сховищ під нього в операторів немає. Тому найменший збій у графіку поставок тут же відчувається на ринку.
Цією ситуацією скористалися трейдери, в яких був автогаз — вони почали підвищувати оптові цінники, що позначилося і на роздрібних розцінках. Тобто до об’єктивних факторів додалися і банальні спекуляції.
Аналітики ринку відзначають, окрім об’єктивних причин, і цілу низку дивних збігів. Так, автогаз традиційно дорожчає у серпні, коли починаються сільськогосподарські роботи, а значна частина техніки використовує саме цей ресурс.
Зрештою, доволі дивно, що саме на літній період, коли збільшується попит, «раптом» стають на ремонт переробні заводи і паралельно з цим змінюються шляхи надходження пального до нашої країни.
Таку ситуацію ми бачимо всі останні роки, а найяскравішою вона була в 2018 році, коли вартість скрапленого газу досягла 16,03 гривні за літр. Тоді також сплеск ціни пояснили дефіцитом ресурсу в трейдерів. Високий попит перестав покриватися імпортом, у результаті багато газонаповнювальних станцій стояли порожні.
Але тоді причина була проста й очевидна: припинення реекспорту російського газу через Білорусь за сірими схемами. Наприкінці вересня — на початку жовтня 2018 року Росія закрила «білоруський канал», одночасно відкривши можливості для легальних прямих поставок в Україні.
Однак логістика нових схем ще не була відпрацьована, і тому на ринку виник тимчасовий дефіцит пропан-бутану.
Серед «сірих» схем журналісти-розслідувачі оприлюднювали й оборудки за участю певних медіа-персон українського бізнесу та політики, серед яких – одіозний Віктор Медведчук.
Головне питання – що ж буде далі на ринку скрапленого автогазу? Ситуація на ринку, на жаль, не змінюється, а отже, причини, через які в Україні відбулося безпрецедентне подорожчання автогазу, залишаються дійсними.
Понад це, до них додалася і надзвичайно спекотна погода, яка, за твердженням фахівців, негативно впливає на технологічний процес виробництва автогазу.
Долучилися до проблеми також руйнівні шквали та зливи, що пронеслися Європою, порушивши тим самим логістику та зупинивши подекуди перевезення небезпечних вантажів.
Відтак за минулий тиждень гуртові ціни на пропан-бутан зросли на 200 гривень за тонну, сягнувши показника в майже 29 тис. гривень. Тож АЗС сьогодні закуповують товар за завищеними цінами, а отже, потім, коли ситуація нормалізується, будуть намагатися продати цей товар, не втративши вкладені кошти. Іншими словами, обвального падіння вартості газу не буде.
Ускладнює процес здешевлення і той факт, що маржа на автогаз є невеликою: близько однієї гривні. У той час, як на бензині чи дизелі цей показник сягає 5-7 гривень за літр.
Хоча, з іншого боку, вже наприкінці липня поставки автогазу почали поступово стабілізуватися. Зростання цін зробило наш ринок преміальним, і на нього почали везти морський ресурс. Хоча і це не дозволило повністю закрити дефіцит.
У серпні ситуація, ймовірно, особливо не зміниться. Знайти дешеве пальне наразі ніде: в Росії цінники на високому рівні, а місцева влада почала квотувати експорт нафтопродуктів, щоби подолати проблему. Не втішають і білоруські виробники, знову затіявши ремонт своїх переробних заводів у сезон найбільшого попиту на продукцію. Тож раніше вересня не варто очікувати суттєвого збільшення надходження пропан-бутану з цієї країни.
Нестачу автогазу Україна може спробувати перекрити завдяки імпорту з Казахстану, західних країн і залучення морських поставок. Утім малоймовірно, що ціна цього товару буде нижчою за існуючу. Такої думки дотримується, зокрема, аналітик «А-95» Артем Куюн.
За його прогнозами, середньозважена ціна на серпень — 19 гривень за літр. Деякі його колеги називають цифру в 20 гривень за літр і навіть більше.
Хоча, враховуючи, що пропан-бутан є не головне, а лише допоміжне пальне для автомобілів, він не може дорожчати безкінечно. На думку експертів, заправлятися газом вигідно, поки співвідношення між цінами на газ і бензин не перевищує 0,6.
В іншому випадку ефект економії нівелюватиметься, тож сьогодні автогаз перебуває на переломному етапі. Якщо подорожчання зупинити не вдасться, водії просто відмовляться споживати це пальне, переключившись на бензин. Вартість якого, нагадаємо, регулює держава.
Тезу, що автогазу вже нікуди дорожчати, підтримує й експерт нафтогазового ринку Леонід Косянчук. «Якщо Мінекономіки встановило граничну ціну на бензин 31,64 грн за літр — то беріть звідси 55% — і це буде гранична ціна скрапленого газу. Якщо навіть АЗС поставлять вищу ціну, то це будуть їхні збитки», — констатував він.
Нафта на складі
Компанія «Укртранснафта» запустила послугу зберігання нафти в режимі «митний склад» на території України. Статус митного складу отримали два об’єкти: резервуарний парк морського нафтового терміналу «Південний» і магістральний нафтопровід «Лисичанськ — Кременчук».
«Відтепер замовники послуг можуть зберігати нафтовий ресурс на цих об’єктах у режимі «митний склад» до 1095 днів, — наголосили в пресслужбі. — Такий додатковий вид діяльності, як зберігання нафти, дозволить підвищити конкурентоспроможність та ефективність функціонування нафтотранспортної системи України».
За повідомленням компанії, в нинішньому році відбувається поступове відновлення нафтового ринку.
«Однак тиск на нього нині здійснюють побоювання, пов’язані з темпами поширення нового штаму коронавірусу в світі і запровадженням нових карантинних заходів. Усе це відіб’ється на світовій економіці і спричинить коливання попиту на нафту. В умовах волатильності світового та регіонального нафтових ринків гнучкість нафтотранспортної системи України та готовність «Укртранснафти» надавати послуги зі зберігання нафти в режимі «митний склад» дозволять створити додаткові можливості для учасників цих ринків», — заявив генеральний директор компанії Микола Гавриленко.
Сховища готові до зими
Теплий сезон у нашій країні завершується, а це означає, що енергетики готуються до настання опалювального сезону. Так, «Нафтогаз України» вже закачав у підземні сховища понад 17 млрд кубометрів газу.
«Таким чином, доручення уряду було виконано достроково, за 2,5 місяця до початку опалювального сезону», — бадьоро відрапортував голова правління «Нафтогазу України» Юрій Вітренко.
За його словами, значна кількість газу, який зараз зберігається в підземних сховищах України, належить комерційним компаніям, у тому числі й іноземним.
Однак у «Нафтогазі» розраховують, що при нормальних умовах функціонування ринку приватні компанії будуть реалізовувати паливо в Україні, а не вивозити за кордон. Також Вітренко наголосив: нині НАК продовжує імпортувати газ і закачувати його в сховища.
Верховна Рада 19 грудня ухвалила закон про спрощення отримання компенсації за зруйноване й пошкоджене житло на тимчасово окупованих територіях. >>
Із початку 2024 року в Україні припинили свою діяльність 254 288 фізосіб-підприємців, а після підписання у листопаді президентом закону про підвищення податків – закрилися 22,5 тис. ФОПів. >>
Хоча нам цього прямо ніхто не каже, але ми розуміємо: нас ведуть негативними сценаріями. >>
Міністерство оборони України виділило додаткові 1,89 мільярда гривень на покупку дронів. >>
На посилення морської оборони України Норвегія виділяє ще додатково 2,7 млрд норвезьких крон (близько $242,38 млн). >>
Вранці 15 грудня в Керченській протоці стало відомо, що тонуть два танкери "Волгонефть 212" і "Волгонефть-239", їх розламало навпіл, і мазут почав текти у воду. >>