Україна вперше заплатила за ВВП-варантами: що це таке і чому важливо

02.06.2021

Як відомо, шість років тому 80% зовнішнього боргу країни (яка перебувала в надзвичайно важкому стані військової агресії) вдалося відтермінувати, а ще 20% перетворили на ВВП-варанти — цінні папери, виплати за якими залежать від економічного зростання України з 2019 до 2040 року.

 

Коли ВВП зростає вище 3%, Україна через два роки сплачує інвесторам відсоток від цього додаткового росту за спеціальною формулою, коли нижче — не платить нічого. Таким чином, у понеділок, 31 травня, перший платіж було проведено за 2019-й, і склав він $40,75 млн.

 

Фахівці з фінансів похмуро жартують, що єдиний зиск з української млявої економіки — досить пристойна вартість варантів: у 2019-му вона зросла лише на 3,2%, отже, за умовами випуску, ми платимо тільки за 0,2% перевищення.

 

Наступний платіж можливий через два роки, адже в 2020 році було падіння ВВП (а виплати, нагадаю, можливі тільки при зростанні у понад 3% на рік).


Тема варантів та їх обслуговування, попри економічну складову, має чітко виражений політичний присмак: «борги Яресько» — лише так (і не інакше) називають варанти на честь їхньої авторки, тодішнього міністра фінансів Наталі Яресько.

 

Адже аж до 2040 року уряду в особі Мінфіну треба буде не лише працювати над зростанням економіки, а й щороку турбуватися про виплати за варантами, які інколи називають податком на зростання.

 

Ймовірно, у 2023 році настане час платити за постковідне відновленя 2021 року понад $190 млн (за умови зростання економіки на 3,8%, як прогнозує НБУ).

 

А от експерти ICU передбачають стрибок економіки в 5,2% — а це вже платіж до $1 млрд! Другий похмурий жарт від фінансових аналітиків — не давати зростати економіці вище ніж 3% до 2038 року — вважатимемо тільки жартом.


Однак за сталий економічний розвиток треба буде заплатити величезні кошти, адже якщо приріст реального ВВП складе від 3% до 4%, виплата за цінними паперами складе 15% від перевищення показника ВВП над 3%, а якщо вище 4% — то ще плюс 40% перевищення показника ВВП над 4%.

 

Але якщо з 2021-го по 2025-й платежі будуть обмежені 1% ВВП, то відсутність будь-яких обмежень за виплатами після 2025 року в разі швидкого зростання ВВП (ага, може, ми виявимося такими спритними, як китайці!) піддають критиці всі експерти.


Проте не будемо впадати в паніку перед математичною магією варантів. Нагадаємо, що в реаліях 2015 року це був крок, який допоміг Україні уникнути дефолту й дозволив економити приблизно $250 млн щороку на обслуговуванні держборгу.

 

В реаліях 2021 року виплати у $40 млн є зовсім невеликими й пройдуть безболісно для бюджету. Треба визнати, що уряд намагається уникнути неминучих втрат: Україна в середині серпня 2020 року викупила на відкритому ринку близько 11% своїх ВВП-варантів для зменшення виплат по них у майбутньому. Уряд зробив це дуже грамотно — з дисконтом і без оголошення про цю угоду заздалегідь.

 

Тим самим він зекономив дуже багато грошей урядам наступних каденцій, близько 10% від тої суми, яка буде сплачена до 2040 року. Чи можна буде повторити такі операції в майбутньо­му?

 

Незважаючи на відсутність дисконту, так, але для цього, по-перше, потрібні будуть кошти (а коронавірус та велике будівництво внесли свої корективи). А по-друге — мужність, щоб пройти через шквал політичної критики. Але ймовірна вигода для країни буде беззаперечною.