Усе через те, що люди не передавали показників газового лічильника або ж не надавали доступу до нього контролеру.
Словники твердять, що боржник — той, хто взяв у борг що-небудь, винен кому-небудь.
Через малі доходи, захмарні тарифи на «комуналку» в цій категорії нині опинилося чимало людей — згідно з інформацією Державної служби статистики України, на кінець березня поточного року борги наших співвітчизників за комунальні послуги (переважно за природний газ і тепло) сягнули майже 80 мільярдів гривень. Однак є й такі споживачі комунальних послуг, які справно розраховуються за них.
Попри це, посилаючись на недотримання умов договору, їх зробили боржниками. Інакше кажучи, приписали неіснуючі борги.
Борг реальний чи віртуальний?
Полтавка Юлія Бережна розповідає, що, маючи лише газову плиту і встановивши за власний кошт лічильник, щомісяця розраховувалася за спожитий природний газ згідно з його показниками, вказуючи їх при розрахунку в банку.
«Дізнавшись про заборгованість у сумі 1 тис. 222 гривні, якої в нас насправді не могло бути, ми з чоловіком неодноразово намагалися викликати контролера, який би зняв показники лічильника, але безрезультатно. А оскільки ми продавали квартиру, нам не лишалося нічого іншого, як терміново погасити приписаний борг. Ось бачите, мій кабінет споживача, — показує Юлія на екрані мобільного телефона. — Я сюди навіть не можу ввести показники лічильника, бо тут уже наперед виставлені значно вищі. Це не що інше, як грабунок».
Полтавець Олександр Орихівський, котрий належить до старшого покоління (як він говорить, йому вже 80+), поділився своєю образою. Літній чоловік щомісяця розраховується за спожитий природний газ, використовуючи «Особистий кабінет споживача».
«Коли ж я написав і відправив заяву про приєднання до ТОВ «Полтавагаз збут», мені надіслали SMS-повідомлення, в якому зазначалося, що маю терміново погасити заборгованість у сумі 200 з лишнім гривень, — змальовує ситуацію, в яку потрапив, Олександр Якович.
— Я не став добиватися справедливості, бо здоров’я вже не дозволяє, — попросив доньку того ж дня заплатити вказану суму. Проте невдовзі знову одержав «SMS-ку»: «Вам відмовлено у приєднанні». У мене є всі телефони місцевих газових компаній. Однак ми з дружиною посадили батареї мобільних телефонів, але за жодним iз них так і не додзвонилися.
Учора підійшов до абонвідділу, але ж там у черзі стоять, мабуть, понад пів сотні осіб. А в мене хвороба, за якої лікарі радять далеко не ходити й важкого не носити, — відкритий варикоз. Ноги опухають — у черзі вже не вистою.
На жаль, і в дружини така ж проблема зі здоров’ям. Що образливо? Напевно ж, про ось таке ставлення до людей знають і наш міський голова, і керівник області. Платежі за комунальні послуги постійно зростають.
Вірите, наприкінці місяця виходимо з дружиною на такі копійки, що можемо дозволити собі хіба що буханку хліба та пакет кефіру. При цьому справно платимо за газ, тільки-но отримавши пенсію. То хіба на старості літ ми заслужили на отаке ставлення?»
Передати показники лічильника важливіше, аніж розрахуватися за послугу?
У такій ситуації останнім часом опинилися багато полтавців. Усі вони, звертаючись до редакції, описують однакову схему: надіславши заяву про приєднання до місцевої газопостачальної компанії, отримали SMS-повідомлення з вимогою погасити неіснуючий борг, а невдовзі — й відмову в приєднанні.
І тепер змушені стояти в шалених чергах до абонвідділів, а потрапивши до них, доводити, що насправді не є боржниками. Мушу зізнатися, до таких споживачів належу і я. Згідно з останнім пунктом порядку передачі даних про обсяги спожитого природного газу, який потрапив мені на очі в інтернеті, показники газового лічильника можна зазначати у сплаченому рахунку.
Я так щомісяця й робила, глибоко не вникаючи, яка з двох місцевих газових компаній займається фіксацією обсягів споживання газу. І, до речі, за весь час не отримала жодного повідомлення про те, що маю борг чи роблю щось неправильно.
Тож, отримавши SMS-повідомлення (як вам такий документ?) про те, що маю сплатити заборгованість, а згодом і відмову в приєднанні до ТОВ «Полтавагаз збут», озброїлася всіма квитанціями, де чітко вказані показники лічильника, простояла пів дня у черзі під дощем та вітром і нарешті досягла мети — потрапила до абонвідділу.
Та на мої квитанції ніхто й не глянув, пояснивши, що всі вони є в моїй історії розрахунків. Претензії ж до мене через те, що, вказуючи показники в такий спосіб, я мала розраховуватися до 5-го числа, натомість розраховувалася і 8-го, і 10-го, і 12-го, а одного разу — навіть 17-го.
До речі, знаю людей, котрі розраховуються й після 20-го числа, але при цьому до 5-го передають телефоном показники лічильника, — до них ніяких претензій. То, виходить, передати показники лічильника важливіше, аніж розрахуватися за послугу?
Тим часом міркувала собі так: оскільки місцевій газопостачальній компанії не потрібні клієнти, котрі щомісяця справно розраховуються за послугу, можна приєднатися до ГК «Нафтогаз України». На щастя, нині нарешті маємо вибір.
Але й тут заковика: завдяки АТ «Полтавагаз», як і багато інших споживачів, і там стала боржником. Бо, як повідомили мені в «Нафтогазі» (до речі, додзвонитися туди значно легше, аніж до регіональної газової компанії), саме місцевий оператор ГРМ передав дані, нібито я спожила за березень 15(!) кубометрів газу, — при тому, що насправді використала всього 2 (користуюся лише газовою плитою, та й то особливо не захоплююся).
Поставила оператору абонвідділу одне-єдине запитання: чи це законно? У відповідь почула «залізний» аргумент: «Так немає ж показників лічильника». При цьому, повторюю, усі мої щомісячні показники вказані у квитанціях. Варто тільки відкрити історію розрахунків.
«Нараховуючи псевдоборги, вони об нас витирають ноги»
Що й казати, «газова» тема нині в усіх на устах. Активно обговорюють її й учасники загальнодоступної групи «У Полтаві та області» у фейсбуці, часом не стримуючи емоцій і не добираючи слів.
Катерина Ткаченко повідомляє: «Надійшло SMS-повідомлення: «Вам відмовлено у приєднанні до ТОВ «Полтавагаз збут». Вказані номери колцентру, але додзвонитися неможливо. Може, хтось знає, в чому може бути причина і як діяти в цій ситуації?». Римма Михайлик додає: «Таке ж саме повідомлення отримала. Додзвонитися неможливо. Найцікавіше те, що боргу не маю».
Маргарита Троян зазначає: «Тим, хто не передавав показників лічильника в перших числах, нараховують жахливі борги».
Вікторія Андрущенко заперечує: «Я регулярно скидала показники, і мені все одно нарахували жахливий борг».
Тетяна Мезіна радить: «Я веду сім квартир, допомагаю сусідам, передаю показники лічильника щомісяця 1 числа. Жодного разу не нарахували ні копійки боргу. Створіть «Особистий кабінет споживача», там є вся інформація. І «Полтавагаз» тут ні до чого. У всіх, хто несвоєчасно передає показники лічильника, отака чехарда. Програма сама рахує — природно, у більший бік».
Лариса Кочеткова коментує: «У мене те ж саме: виставили борг, якого в мене немає, і в приєднанні відмовили. Подала звернення, в якому чітко розписала всі свої платежі, і отримала відписку, що нерегулярно подавала показники лічильника й не завжди сплачувала за послугу до 10 числа. Але борг із 1 тис. 703 гривень поступово зменшився до 686, а потім, здається, до 390 гривень. Хоч, за моїми підрахунками, у мене 38 гривень переплати. Ще й вистачило нахабства відмовити у приєднанні. Найсмішніше те, що це дача, яка не опалюється, за рік використовуємо 15-20 кубічних метрів газу, щоб зварити каву, супчик чи закрити консервацію».
Юрій Дрижирук робить висновок: «Приєднуватися до цього «Полтавагаз збуту» — себе не поважати. Нараховуючи псевдоборги, вони об нас витирають ноги. До того ж «Нафтогаз» пропонує нижчу ціну на газ, ніж ці перекупи».
Маргарита Троян знову приєднується до розмови: «Сьогодні подруга зателефонувала на «гарячу лінію» «Нафтогазу». Виявилося, він теж нарахував неіснуючі кубометри й борг. Оскільки показники йому передає саме «Полтавагаз».
«Правила давно змінилися»
На наше прохання ситуацію, що так збурила людей, прокоментувала начальник відділу комунікацій АТ «Полтавагаз» Ольга Артеменко.
«Наша компанія не проводить нарахувань за природний газ — на основі обсягів споживання блакитного палива це роблять газопостачальні компанії, — нагадала речниця. — Обсяги ж споживання надаємо ми на основі показників газових лічильників, які абоненти передають нам із 1-го по 5 число. Інакше цей механізм не працює.
Якщо ви не передаєте показників, у Кодексі ГРМ є таблиця (додаток 15), де вказані так звані групи споживання природного газу. Залежно від них і відбуваються прогнозовані нарахування. Якщо ж ви вказуєте показники приладу обліку природного газу газопостачальній компанії у платіжках за спожите блакитне паливо, вона нам цих обсягів жодним чином не передасть.
Отже, маєте передавати показники лічильника АТ «Полтавагаз», незалежно від того, яка компанія постачає вам газ. Існує інформаційна платформа оператора ГТС України, куди наша компанія як оператор ГРМ завантажує обсяги споживання блакитного палива на основі показників лічильників споживачів.
А постачальник знаходить свого клієнта в базі даних — відповідно, бачить, які обсяги газу він споживає, і тоді вже проводить нарахування, яку суму той має сплатити. Це не те, що ми щось там вигадали.
Кодексом ГРМ послуговується вся держава, тобто правила єдині для всіх українців. Люди ж найчастіше просто забувають передати показники лічильника або передають невчасно, або не надають доступу до приладу обліку газу контролеру — через це й мають проблеми.
— Якщо я повністю розрахувалася за газ згідно з показниками лічильника і, попри це, маю віртуальний борг як у місцевій газопостачальній компанії, так і в тому ж «Нафтогазі», вихід у мене один — не приєднуватися до жодної з них? — запитую.
— Ви можете викликати контролера, який зніме показники лічильника, а також написати заяву на ім’я голови правління АТ «Полтавагаз», аби вам зробили корегування обсягів споживання газу. І не забувайте передавати показники лічильника, — радить Ольга Артеменко. — Правила давно змінилися.
Наскільки ж справедливі правила, сформульовані нелюдиноцентристською державою (читай: лобістами «газових» королів у Верховній Раді) таким чином, щоб можна було, спіймавши людину на недотриманні якихось формальностей, зробити її винною?
Правила, що узаконюють незаконність: насправді ти не боржник, та ми, озброївшись договорами й кодексами, зробимо тебе боржником.
А ще принагідно, мабуть, варто згадати, що працівники ПОКВПТГ «Полтаватеплоенерго» в разі, якщо ти забув передати показники лічильників, наприклад, телефонують тобі самі. Як на мене, це і є робота зі споживачами, а не її підміна.