«Контрабас» та брак вітчизняного: головні проблеми українського ринку пального

14.04.2021
«Контрабас» та брак вітчизняного: головні проблеми українського ринку пального

Понад 1800 автозаправок торгують неякісним пальним. (Фото з сайта the-village.com.ua.)

Ситуація з пальним в Україні стабілізувалася, і очікувати змін цін на автозаправних станціях наразі не доводиться.

 

Втім український паливний ринок перебуває під тиском величезних проблем, які періодично призводять до цінових потрясінь.

Меморандум «збиває» ціни

«Ми домоглися того, що зараз наповненість нафтобаз усіма видами палива практично на максимумі. Аграрії спокійно проводять посівну кампанію. Мінекономіки не чекає ніяких істотних коливань, крім сезонних», — сказав міністр економіки Ігор Петрашко.


За його словами, ціна у великому гурті на дизель з початку і до кінця березня не виросла, а іноді навіть дещо знизилася.

 

«У дрібному гурті ми теж бачимо стабільність в останній тритижневий період», — повідомив міністр, додавши, що за останні два тижні провели багато зустрічей з представниками різних АЗС.


«Ми прийшли до формату меморандуму і підписали його з «Нафтогазовою асоціацією України», яка представляє інтереси найбільших гравців ринку. Головна мета меморандуму — об’єднання зусиль для цінової стабільності на ринку нафтопродуктів», — заявив міністр, пояснивши, що ухвалений документ має забезпечити цінову стабільність на ринку.

 

І справді: через два дні після його оприлюднення роздрібні ціни на бензин у порівнянні з попереднім торговим днем знизилися.

Мільярди йдуть у тінь

Тим часом експерти говорять про іншу проблему, яка заважає розвиткові вітчизняного паливного ринку, — «контрабас».

 

За підрахунками аналітиків, втрати державного бюджету від нелегального обігу нафтопродуктів у 2020 році складали близько 19 млрд грн, а в 2021 році перевищать 20 млрд.


Експерти консалтингової групи «А-95» зазначають, що тіньовий сектор складається з нелегального виробництва на міні-НПЗ й нафтобазах, а також махінацій під час реалізації пального, зокрема через мережу нелегальних АЗС. «Зазвичай вважають, що тіньовий ринок — це газова бочка під парканом десь на периферії.

 

Насправді це величезна виробничо-фінансова сфера, яка ґрунтується на несплаті податків, має визначальний вплив на паливний ринок і завдає відчутної шкоди державному бюджету», — пояснив директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.


На його думку, більша частка несплачених податків припадає на оптимізацію ПДВ та податку на прибуток — понад 15 млрд грн. Схема передбачає фіктивне споживання пального, в результаті чого відбувається завищення витрат підприємств реального сектору економіки і формування податкового кредиту.


«Понад 20% усіх нафтопродуктів в Україні споживаються двічі: за документами, для оптимізації податків, і фізично, коли пальне реалізують за готівку поза касою», — кажуть автори дослідження.
Таким чином, втрати бюджету за ПДВ напряму залежать від цін на пальне, тому в 2021 році очікується зростання тіньового сектору, адже вартість енергоносіїв демонструє сталу тенденцію до зростання через світову кон’юнктуру.


Іншим потужним джерелом втрат є нелегальне виробництво нафтопродуктів. За спостереженнями «А-95», з різною інтенсивністю в Україні працює понад 30 об’єктів малої нафтопереробки, що випустили минулоріч близько 470 тис. тонн різноманітної нафтохімічної продукції, яка не обкладається акцизним податком.

 

Насправді ж це низькоякісні моторні палива стандартів «Євро-2» і «Євро-3», які прямують у роздрібну мережу. Сума несплаченого акцизу за 2020 рік оцінюється у 3,8 млрд грн.


Крім того, у 2020-2021 роках збільшилося постачання імпортних безакцизних розчинників, що є сумішами октанопідвищувальних компонентів, які завозять на міні-НПЗ й нафтобази. Явні ознаки системних податкових зловживань спостерігаються на 1800 АЗС, що складає 25% загальної кількості станцій у країні.


Експерти при цьому наголошують: держава має терміново вжити необхідних заходів для боротьби з тіньовим ринком. Зокрема, необхідні посилений контроль у переміщенні й використанні нафтової сировини та прискіпливий моніторинг діяльності міні-НПЗ.

 

Уряд також має зробити постійну систему порівняння податкового навантаження на роздрібних операторів ринку й відновити систему державного контролю якості нафтопродуктів із подальшою публікацією результатів.


«Ліквідація нелегальних схем на паливному ринку матиме мультиплікативний ефект: збільшить бюджетні надхо­дження, підвищить завантаження легальних нафтопереробних підприємств, покращить конкуренцію на ринку й захистить громадян і довкілля від неякісного пального і токсичних викидів», — зазначив директор «А-95» Сергій Куюн.