Верблюд застряг у вушку голки: Суецький канал вдалося розблокувати майже через п’ять діб

30.03.2021
Верблюд застряг у вушку голки: Суецький канал вдалося розблокувати майже через п’ять діб

Щоб звільнити судно, викопали тисячі тонн піску.

Учора вранці в Суецькому каналі нарешті зняли з мілини гігантський контейнеровоз Ever Given.

 

Рятувальна операція вдалася лише з третьої спроби, після того, як до справи долучилися додаткові буксирні катери, повідомляє Бі-Бі-Сі.

 

Якби ця спроба провалилася, то довелося б починати роботи з розвантаження судна, щоб зменшити його загальну вагу. На момент «залягання на дно» на борту судна було 18 тис. 300 контейнерів.


Нагадаємо, контейнеровоз Ever Given класу Triple E, що прямував iз Китаю в Роттердам під прапором Панами, сів на мілину в південній частині Суецького каналу. У ніч на середу, 24 березня, він повністю заблокував рух в обидва боки.

 

Гігантське судно практично перегородило канал приблизно за шість кілометрів (3,7 милi) на північ від південного входу, недалеко від міста Суец.

 

Тайванська компанія Evergreen, яка зафрахтувала контейнеровоз, повідомила, що інцидент стався через погодні умови. Офіційна причина, з якої Ever Given сів на мілину, однак, поки не названа.

Величезний кит, що викинувся на берег

Розміри судна дійсно вражають: його довжина — 400 метрів, а ширина — 59 метрів (для прикладу, знаменитий «Титанік» був завдовжки майже 260 м). Коли Ever Given проходив Суецьким каналом, то опинився в зоні сильного буревію.

 

Сила вітру була над­звичайно потужна: вантажне судно розвернуло так, що його ніс та корма застрягли в берегах каналу, перегородивши його.

 

Це трапилося саме там, де канал лише одинарний, тобто в тому місці немає паралельної лінії, котрою могли б пройти інші судна. Принаймні так пояснило причину інциденту керівництво тайванської судновласницької компанії Evergreen, яка зафрахтувала корабель, у коментарі британському мовнику Бі-Бі-Сі.


Спочатку власники контейнеровоза і влада Єгипту оптимістично заявляли, що судно знімуть з мілини і розблокують канал до суботи, 27 березня. Але всі спроби виявилися невдалими. У ніч на 28 березня було зроблено спробу зняти судно з мілини під час припливу, проте вона також провалилася. Фахівці попере­джали, що процес розблокування Суецького каналу може зайняти кілька тижнів.


«Він зараз, як величезний кит, що викинувся на берег. На мілині опинилася колосальна маса. Можливо, нам доведеться поєднувати різні методи — зняти з судна контейнери, злити паливо і воду, використати буксири й розмивання піску», — заявив Пітер Бердовскі, керівник голландської компанії Boskalis, фахівців якої викликали для допомоги в проведенні рятувальних робіт.


Власне, саме ці заходи в підсумку й дали позитивний результат. З-під носа судна земснаряди видалили тисячі тонн піску і мулу. Заважали рятувальникам припливи і сильні вітри. Та робота все ж увінчалася успіхом. У твіттері навіть з’явилося відео: рятувальні буксири гучно гудуть, святкуючи перемогу в розблокуванні каналу.


Контейнеровоз застряг якраз між двома берегами.

Без кави та ананасів

Близько 12% світової торгівлі проходить через канал завдовжки 193 кілометри, що з’єднує Середземне море з Червоним і забезпечує найкоротше морське сполучення між Азією та Європою.

 

Це одна з найважливіших світових артерій судноплавства і торгівлі, якою проходить 19 тисяч кораблів щорічно або близько 50 щодня. Корок, який влаштував Ever Given, може стати найдорожчим в історії людства, через нього вже почали зростати ціни на нафту.

 

Щоденні втрати від перекриття Суецького каналу оцінили в близько $ 9,6 млрд. Про це повідомляє агенція Bloomberg. Дана цифра сформована з середньої вартості вантажів, що проходять через канал.


Через заблокований рух Суецьким каналом зросла нервовість на світових біржах. Особливо могла постраждати Європа. Агенція «Франс Пресс» подала свій матеріал під заголовком «Печера зі скарбами Аладдіна застрягла в Суецькому каналі».

 

Про те, що світ може зіткнутися з нестачею туалетного паперу, попередила агенція Bloomberg. Один iз найбільших виробників целюлози (третина всього світового експорту цієї сировини) Suzano SA заявив, що затор у Суецькому каналі, швидше за все, затримає поставки деревної маси в Європу, внаслідок чого в магазинах міг виникнути дефіцит туалетного паперу.


Керівник морських досліджень школи Флетчера при американському університеті Тафтса професор Рокфорд Вайтц попереджав, що через блокування Суецького каналу можуть постраждати європейські нафтопереробні заводи, що залежать від стабільних і передбачуваних поставок близькосхідної нафти за цим маршрутом.

 

Крім того, простій може викликати в Європі дефіцит електроніки, автомобілів і деталей до них, агрегатів, іграшок, домашньої і побутової техніки, меблів, одягу та багатьох інших товарів, які імпортують з Азіатсько-Тихоокеанського регіону.

 

Зокрема, Helsingin Sanomat з посиланням на представника місцевого великого постачальника продуктів K-group повідомила, що блокування каналу може призвести до того, що з магазинних полиць Фінляндії зникнуть ананаси, кавові зерна, тунець та інші продукти.


Станом на ранок 28 березня очікували на можливість пройти через Суецький канал близько 360 суден. Серед них 11 румунських вантажних суден зі 130 тисячами живих овець. Обговорювалася навіть можливість доставити цей вантаж в інші порти.


Відкритий у листопаді 1869 року Суецький канал було націоналізовано Єгиптом 1956 року. Відтоді цей водний шлях став істотним джерелом доходу для єгипетської державної скарбниці.

 

У 2014-2015 роках на окремих ділянках каналу проводили днопоглиблювальні роботи, а також прорили паралельну водну трасу, що дозволило збільшити обсяг вантажоперевезень Суецьким каналом.


Глава адміністрації Суецького каналу генерал-лейтенант Усама Рабей сказав, що піщана буря була єдиною причиною того, що контейнеровоз сів на мілину. Втім розслідування триває, і, за його словами, не виключено, що вирішальну роль вiдіграли людська помилка чи технічна несправність.


Водночас причинами інциденту можуть бути загальний низький рівень транспортної та будівельної безпеки та те, що в Єгипті головними галузями економіки керують не завжди компетентні військові.

 

Так, у п’ятницю, 26 березня, внаслідок зіткнення двох пасажирських потягів, яке сталося південніше Каїра — столиці Єгипту, загинули щонайменше 19 осіб та 185 отримали поранення, про це в повідомила міністерка охорони здоров’я Єгипту Хала Зід.

 

Залізничні аварії в Єгипті відбуваються майже щотижня. Це викликано сильною зношеністю рухомого складу і застарілими системами контролю за рухом поїздів.


Нагадаємо, що востаннє схожий інцидент у Суецькому каналі стався у 2017 році, коли через технічні проблеми на мілину сів японський контейнеровоз. Тоді, зазначає Бі-Бі-Сі, єгиптянам вдалося відновити судноплавство за кілька годин.