Нейробіолог Девід Іґлмен: крок у крок з науковою фантастикою
Українською перекладено вже другу книжку американського нейробіолога Девіда Іґлмена. >>
Фрагмент Вінницького часопису. (Фото з сайта t-fishing.co.ua.)
«Театральна риболовля» — це не про рибу, а про театр!
Саме так називається інтернет-портал про сучасний український театр в усіх його проявах — від текстів про вистави поточного репертуару, до оглядів, маркетингового препарування та формування бази знань про театральне сьогодення.
Сайт «Театральна риболовля» став наслідком власної необхідності структурувати та систематизувати написане про театр — а на момент його запуску було створено добрі три сотні текстів про окремі вистави, про фестивалі, про невідповідності опублікованих журналістських рецензій із суворою сценічною реальністю...
Оскільки було започатковано «будівельний майданчик» театральної України, поява запитань про її фактологію стала майже неминучою.
Тож спочатку зосередився на рясному прем’єрному полі — з січня 2019 року регулярно на порталі виходять огляди прем’єр місяця, зібрана детальна колекція з майже шести сотень нових вистав у репертуарі театрів за 2019 рік. Географія, зрозуміло, виходить за межі Києва.
Далі поставали наступні запитання: «скільки?», «де?» та «які?» театри має наша країна. Перебуваючи тоді фактично в суцільному вакуумі, я два роки ставив їх на всіх можливих рівнях — жодної відповіді. Тому вони й лягли в основу спецпроєкту «Театральні міста України». Так «Риболовля» вирушила в театральну Одіссею.
Початкове планування виглядало досить просто — державні (пораховані) національні, академічні та муніципальні театри розташовані в обласних містах. Плюс є театри у кількох районних центрах. У розрахунках виходило трішки більше, ніж чверть сотні. Але уточнення та доповнення вискакували з кожним новим випуском.
Скажімо, третім епізодом вийшов Коломийсько-Калуський часопис (цим словом означені розповіді про кожне місто й містечко). Уявити собі 16 коломийських театральних прем’єр на рік, які кількісно подібні до 16 прем’єр аналогічного періоду, скажімо, в Полтаві — до початку дослідження було неможливо.
Далі більше. Окремий часопис вийшов із Кам’янця-Подільського — міста, в якому жодного державного театру. І водночас — 6 театральних колективів, які випустили 19 прем’єр, де пройшли два масштабні театральні фестивалі (березневий Всеукраїнський фестиваль комедій та естрадного гумору «Штрикало» і жовтневий Відкритий фестиваль-конкурс аматорських театральних колективів «Комора»). Це при тому, що чотири театри обласного центру протягом 2019 року показали 12 прем’єр.
Дуже швидко довелося переглянути концепцію «одне місто — один часопис». Насичене театральне життя 15 львівських колективів затребувало дві повноцінні частини. На додаткову площу без зайвого архівування розкладається зібраний матеріал у Вінниці — в місті, окрім двох державних (муздрама та театр ляльок), працює ще десяток приватних ініціатив, серед яких є англомовний та два інклюзивні театри. Чверть сотні театрів Дніпропетровської області (з яких виокремився Криворізький часопис), півсотні театрів Харкова, сто з добрим гаком — Київ...
Варто зауважити, що до тенет «Театральної риболовлі» потрапляють усі театри України — державні, приватні, народні, аматорські, а також театральні студії. Вельми цікаво побачити загальну фінальну цифру, проте 40 опублікованих часописів уже розказали про понад 260 театрів, великих і малих, з їх ключовими подіями, гастролями, фестивалями та прем’єрами 2019 року.
Фрагмент Криворізького часопису.
Сказати, що процес збору матеріалів легкий та блискавичний — не можу. Буває, що отримання матеріалів на 2-3 абзаци триває місяцями — і це не фігура мови.
Є театри, в тому числі й державні, які дуже важко пригадують події, збирають крихтами афіші власних прем’єр, чи відшуковують отриманий фестивальний диплом. А йдеться не про сиву давнину, а про найближчий 2019 рік.
Із подібними запитами до них ніхто не звертався, а самостійно таке у власній комунікації вони не використовують... Тому бувають суттєві пробуксовки.
Більше того, маю опубліковані часописи, в яких відсутні цілі обласні державні театри — за два місяці обіцянок літературна частина не спромоглася зібратися з цифрами й фактами. Ще один театр існує у радянській парадигмі друкованої інформації, а інтернет для них — щось не достойне уваги.
Інший, приємний, бік медалі — театри з налагодженим менеджментом, від яких необхідна інформація надходить протягом півгодини від запиту, які виходять із додатковими ініціативами, від чого часописи отримують інформативне та візуальне забарвлення. Ще є категорія театрів, які входять в азарт уже після публікації.
Ідея від початку має межу. Оцифрувати (або, актуальне слово, діджиталізувати) весь український театр — це завдання для повноцінного Інституту театру, який, маю сподівання, колись запрацює.
А «Театральна риболовля» взяла фокусом дослідження 2019-й календарний рік. Відповідно, як тільки закінчаться театри, про які ще не написано в часописах, вважатиму Одіссею–2019 завершеною.
«Театральні міста України» — перший масштабний проєкт, за підсумками якого вимальовується детальна (хоча й, швидше за все, не най-найповніша) мапа театральної країни.
Наступний етап найцікавіший — із залученням математики, графіків, діаграм. Усе це стане на розуміння наріжних питань фактології українського театру — «скільки?», «де?» і «які?» театри працюють в Україні.
Згодом виникнуть нові запитання, нові виклики — з них народяться нові спецпроєкти. Підкреслюю, що йдеться винятково про кількісні показники. Що робити з якісними — кожен вирішує самостійно, віддаючи перевагу тому чи іншому театру.
Рік 2019-й уже оформлюється у наочну форму з чіткими цифровими даними. Тому особлива цікавість буде до порівняння його з карантинним 2020 роком.
Театри з усіх сил намагаються виживати, опановують абсолютно нове для себе поняття «онлайн-прем’єра». А життя водночас триває, попри всі локдауни народжуються прем’єри та нові театри. І все це так само потребує детальної фіксації для історії.
За можливості, ходіть до театру, навіть у цей непростий період. Колекціонуйте «золотих рибок» та приємні емоції від найкращих вистав!
Сергій ВИННИЧЕНКО,
автор та ведучий інтернет-порталу «Театральна риболовля»
Українською перекладено вже другу книжку американського нейробіолога Девіда Іґлмена. >>
У Києві цього тижня завершується показ великого виставкового проєкту «Алла Горська. >>
Прем'єрні «Друзі» - це про пари: двоє жінок і двоє чоловіків. Історія також просякнута нашим сумним сьогоденням, накладає свій відбиток війна. Утім в ній спалахують миттєвості, де є місце любові, дружбі, теплу та іншим земним радощам, з яких і складається життя. >>
Режисер документального фільму «20 днів у Маріуполі» Мстислав Чернов привіз до України перший в історії вітчизняного кіно «Оскар», а також статуетку Британської академії кіно і телевізійних мистецтв (BAFTA). >>
Однією з фіналістів міжнародної поетичної премії Griffin Poetry Prize стала поетеса Галина Крук зі своєю збіркою поезії “A Crash Course in Molotov Cocktails”. >>
Колишню Арку дружби народів у Києві Міністерство культури України визнало такою, що не підлягає занесенню до Державного реєстру нерухомих памʼяток України. Монумент втратив статус памʼятки історії і тепер його можна демонтувати. >>