Приємний випадок у тролейбусі: прагнення молоді до читання періодичних видань безцінне
Хочу поділитися з усіма, хто продовжує читати пресу, одним приємним випадком, що стався зі мною під час дороги додому. >>
Все частіше можна побачити, як батьки вже з перших шкільних років переймаються, яку професію обере їхня дитина.
Чи буде цей вибір «правильним», чи принесе цей фах достатньо грошей та задоволення. А головне — чи потрібно підштовхувати дитину і як це зробити.
Про це з нами поговорили експертки: Ольга Колеснікова-Чмель, сімейний та дитячий психолог, та Марина Вєжис, психологиня у сфері дитячо-батьківських відносин, нейропсихологиня.
На думку сімейного та дитячого психолога Ольги Колеснікової-Чмель, абсолютно нормально бажати дитині найкращого.
Проте варто правильно розставляти акценти та формулювати свої батьківські задачі.
Ось кілька моментів, які варто враховувати:
* Допоможіть дитині розкритися
«Батьки повинні з малих літ допомагати дитині розкриватися. Це можливо тільки за умови безумовного прийняття: коли батьки приймають дитину — її таланти, схильності та обдарування та навіть слабкі сторони, — зазначає психологиня. Тут узагалі йдеться не про професійний вибір, а про глибші поняття — побудову з дитиною довірливих стосунків, аби, зрештою, вона сама зробила цей вибір».
* Створіть середовище для розвитку
Ольга Колеснікова-Чмель переконана, що дорослі мають «дотримуватись правила послідовності: спочатку безпека, потім гра, а вже потім — розвиток». «Перебуваючи у безпеці та відчуваючи підтримку батьків і педагогів, дитина зможе проявити всі свої таланти (які, вона звісно, має!), пояснює експертка.
У цьому безпечному ігровому середовищі дитина вчитиметься отримувати задоволення від власних успіхів, приймати поразки та наслідки власних дій». У свою чергу, нейропсихологиня Марина Вєжис звертає увагу на те, що віковою особливістю молодших школярів є саме бажання розібратися в устрої світу:
«Їх цікавлять «великі» об’єкти: материки, динозаври, вікінги, льодовикові періоди, сонячна система. Саме цей інтерес і потрібно розвивати і вчитися розбиратися й цікавитися. Це забезпечить хороший «заділ» пізнавальному інтересу».
* Допоможіть дітям із концентрацією та емоціями
На думку психологині, батьки разом з іншими важливими дорослими — педагогами, тренерами тощо — повинні перебрати на себе частину функцій контролю та регулювання поведінки дитини. «В 1-4 класах дитині ще важко повною мірою контролювати власні емоції, посидючість, увагу. Відділи мозку, які за це відповідають ще не сформувалися, — пояснює експертка. — А отже, в цьому мають допомагати дорослі. Робити це потрібно м’яко, збалансовано і на власному прикладі, щоб не відбити в дитини бажання вчитися та пізнавати нове через надмірний тиск та обмеження».
* Підтримуйте дитячі мрії
Ще одне важливе завдання дорослих — підтримувати дитячі мрії та навчити їх реалізовувати, підкреслює психологиня. «Якщо дитина сьогодні хоче бути пожежником, не варто її одразу відмовляти через небезпеку або особисті переконання, — радить психологиня. Підтримайте цікавість дитини.
Розкажіть, яка саме ця професія. Якими вміннями володіють пожежники та які навички мають розвивати найбільше. Запропонуйте тренуватися, вчитися тощо. Не варто залякувати: «Це не для тебе!». Дитина ще може сотню разів передумати, але кожного разу знатиме, що може поділитися з батьками й отримати підтримку».
В 1-4 класах дитина ще не обирає професію, а приміряє на себе різні варіанти. І тут головне — не нав’язувати свої.
Ольга Колеснікова-Чмель пригадує зі своєї терапевтичної практики багато випадків, коли 40-річні клієнти плакали на консультаціях через поведінку батьків: «Вони часто згадують, як, на приклад, у дитинстві просили батьків відвести на музику, а батьки змушували ходити на танці. Так за рахунок дітей батьки втілювали власні бажання і мрії.
Така поведінка руйнує контакт дитини з батьками та змушує втрачати зв’язок зі своєю унікальністю.
Часто нав’язування може бути несвідомим. Адже, окрім своїх дітей, у кожного дорослого є ще власна внутрішня дитина зі своїми мріями та бажаннями. І тут головне не переплутати, кого чує дорослий та чиї бажання хоче здійснити.
Просто запитайте себе: «Хто хоче цим займатися насправді?». Якщо відповідь буде: «Та це ж я колись хотіла співати/Та це ж я у дитинстві бажав вивчати карате», ну то записуйте себе у гурток співу/карате».
Ваші особисті дитячі мрії мають здійснюватися у вас, а не у ваших дітей.
Також психологиня радить навчитися чути свою внутрішню дитину та сприймати свою особистість, адже це допомагає зрозуміти та вибудовувати контакт із власними дітьми.
Продовжує цю думку Марина Вєжис: «Батькам варто навчити дитину розуміти себе, свої сильні та слабкі сторони, потреби, можливості та зони найближчого розвитку. Навчити дитину думати про себе та розуміти себе. Тому завдання батьків полягає у тому, щоб відкласти власні переживання, досвід та страхи за майбутнє вбік. Варто бути поруч із дитиною, допомагаючи їй краще зрозуміти себе».
Топ фраз, які не варто говорити дитині щодо професій
У жодному разі не можна казати: «У тебе нічого не вийде». А тим паче не можна залякувати представниками різних професій, мовляв:
— Не будеш слухатись, тебе забере поліцейський.
— Будеш так верещати, приїде лікар і зробить тобі укол.
Такі фрази стигматизують уявлення дитини про ці професії.
Також не повинно бути жодних ярликів та зневаги щодо будь-яких професій:
— Будеш сміттярем.
— Обереш цю професію — завжди будеш бідним.
Як реагувати, якщо батькам не подобається вибір дитини
Якщо батькам не подобається вибір дитини, вони можуть озвучити об’єктивні плюси та мінуси (якщо є запит від дитини) та власні переживання.
Батьки відповідальні за власні емоції і ніяк не можуть вирішувати за дитину, ким їй бути. Вибір дитини — це її досвід, і батьки можуть тільки підтримати і дати зворотний зв’язок. Знову ж таки, якщо дитина його попросить.
Дитині дуже важливо робити власний вибір і отримувати наслідки. Право на помилку має кожен. Тож учіться любити навіть тоді, коли вам не подобається вибір дитини.
Щоб дитина завжди знала і відчувала:
— Батьки на моєму боці!
— Я можу! Я впораюсь!
— А якщо не вийде, я спробую ще раз!
P.S. Цей матеріал створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені в цьому матеріалі думки жодним чином не відображають офіційний погляд Європейського Союзу чи міністерства закордонних справ Фінляндії.
Анастасія ПАСІЧНА,
журналістка проєкту «Дружня школа»
(Інтернет-видання «Українська правда. Життя»)
Хочу поділитися з усіма, хто продовжує читати пресу, одним приємним випадком, що стався зі мною під час дороги додому. >>
Наймолодший заслужений учитель України живе в Полтаві. >>
Мережу «Стартап-школа - інкубатор – акселератор» створюють Міністерство освіти і науки спільно з Міністерством цифрової трансформації. >>
Опцію швидкого повідомлення про випадки булінгу впровадило Міністерство освіти та науки. Відтепер дитина самостійно чи її батьки можуть заповнити коротку анкету та надіслати електронну скаргу, залучивши до розв'язання проблеми керівництво школи та, за потреби, поліцію. >>
У Терешківському ліцеї, що є опорним навчальним закладом Терешківської територіальної громади Полтавського району, учитель інформатики Віталій Помаз розробив комп’ютерну програму «Шкільна їдальня», що дає змогу батькам замовляти сніданки, обіди для своїх дітей із телефона через мобільний застосунок. >>
Напередодні нового навчального року Україну сколихнула новина: у колишньому райцентрі Котельва на Полтавщині поліцейські намагалися приховати факт сексуального насилля над 12-річним хлопчиком, яке вчинили два старші за нього підлітки. >>