Відлуння карантину: у транспортній галузі України масово скорочують працівників

03.07.2020
Відлуння карантину: у транспортній галузі України масово скорочують працівників

Найстабільніше донедавна підприємство нашої держави — Укрзалізниця — переводить працівників на скорочений робочий тиждень. (Фото з сайта nikvesti.com.)

Наша держава намагається все ж таки вийти зі згубного для її економіки карантину.
 
 
Але економічні проблеми в Україні, схоже, тільки починаються: у країні фіксують зниження ділової активності, яка, у свою чергу, збільшує безробіття та породжує соціальні проблеми.

Спочатку постраждають офісні працівники...

Товариство з обмеженою відповідальністю «Укрзалізниця» з 1 липня перевело частину своїх працівників на чотириденний робочий тиждень.
 
Новації стосуються насамперед співробітників апаратів управління центрального офісу Укрзалізниці, регіональних філій та інженерно-технічних працівників. 
 
Проте Укрзалізниця запровадила й цілу низку інших антикризових заходів для вирішення проблем, які виникли внаслідок пандемії коронавірусу.
 
Насамперед це скорочення заробітних плат: на період карантину зарплати членів правління компанії скоротилися до десяти мінімальних зарплат; зарплати всіх топ-менеджерів у добровільному порядку були скорочені на 25%.
 
В.о. голови правління Укрзалізниці Іван Юрик пояснив: скорочення робочого тижня стало вимушеним кроком і до нього, мовляв, готувалися ще у квітні. Але вже у серпні, якщо все буде добре, компанія перегляне це рішення.
 
«Усе залежатиме від темпів відновлення економіки України та обсягів вантажних залізничних перевезень. Я впевнений, що компанія впорається з цією кризою», — сказав Юрик.
 
У головному залізничному відомстві держави також обмежили закупівлі матеріально-технічних ресурсів та послуг, які не пов’язані з основною діяльністю.
 
Знижено витрати дизельного палива, електроенергії, окрім того, компанія тимчасово не виплачує одноразові заохочення, доплати, надбавки, компенсації оренди житла для працівників.
 
Про матеріальні втрати в Укрзалізниці наразі не говорять. Хоча, на думку експертів, позитивних прогнозів на нинішній рік тут бути не може. І цей рік таки буде провальним, особливо у порівнянні з минулим, коли компанія збільшила чистий прибуток у 14,7 раза, що становить 2,784 млрд грн, заробивши 2,988 млрд гривень.

Літаки — на землі, обслуга — безробітна

Не краща ситуація й в авіації. Так, керівництво Міжнародного аеропорту «Київ» оголосило: воно змушене скоротити половину своїх співробітників, аби врятувати підприємство від банкрутства.
 
У ці дні, коли кількість рейсів із «Жулян» повільно зростає, а перспективи відкриття нових напрямків дозволяють сподіватися на прискорення процесу, летовище розпочало поетапне скорочення своїх співробітників.
 
«На тлі глибокої кризи, в якій опинилася авіаційна галузь через пандемію коронавірусу, що сприяє різкому падінню авіаперевезень та зниженню пасажиропотоку», — пояснили в «Жулянах». 
 
Керівництво аеропорту ображене на уряд. Який комунальному «Києву» допомагати не поспішав. На відміну від державного «Борисполя».
 
«Накопичення проблем супроводжувалося і відсутністю будь-якої реакції та допомоги від уряду, профільного міністерства, а також влади Києва. Нагадаємо, що керівництво Міжнародного аеропорту «Київ» постійно звертається по допомогу до влади, але належної і своєчасної реакції немає», — прокоментували ситуацію. І навели приблизні дані своїх втрат. 
 
«Загалом в аеропорту на двох підприємствах, КП МА «Київ» і ТОВ «Мастер-Авіа», працює близько 2 тисяч осіб. У суміжних підприємствах, які співпрацюють з аеропортом, ще 8 тисяч співробітників. Аеропорт «Київ» — це другий за пасажиропотоком аеропорт України, це майже 3 млн пасажирів і 30 тисяч рейсів на рік. Це другий за кількістю відрахувань до бюджету Києва платник податків серед комунальних підприємств міста. Це улюблена робота для тисяч людей, візитівка і гордість столиці. Банкрутство аеропорту «Київ» буде мати катастрофічні наслідки для міжнародного імі­джу, авіаційної галузі України, економіки і ринку праці в цілому», — окреслили свою проблему в аеропорту. 
 
Відновлення обсягів, на думку керівництва «Жулян», яка, втім, збігається з позицією більшості авіаційних експертів, — процес не одного дня. І навіть не місяця.
 
«Ми прогнозуємо повільне відновлення попиту на авіаперельоти й очікуємо повернення до докарантинного рівня лише за кілька років. Самостійно, без допомоги держави, столичному аеропорту не вижити. На жаль, нам доведеться скоротити 50% персоналу, в тому числі висококваліфікованих фахівців галузі.
 
Аеропорт «Київ» об’єднує тисячі фахівців, які розвивають авіацію, на їх професійну підготовку витрачається не лише багато часу, а й значні кошти. Із сумом доведеться прощатися з кожним із них, адже у нас сформувалася відмінна команда», — зазначив генеральний директор компанії «Мастер-Авіа» Олег Левченко на зборах колективу аеропорту.
 
І зазначив: на даний момент кожен підрозділ аеропорту «Київ» вирішує, кого зі співробітників звільнити і як оптимізувати роботу підприємства.

Дрібні обсяги, невиразні показники у лідерів

COVID-19 завдав удару і по ринку продажів автомобілів в Україні. За даними провідних автодилерів, загальний обсяг продажу нових авто за перші п’ять місяців 2020 р. у порівнянні з попереднім періодом минулого року впав трохи більше як на 7%. 
 
«Основний спад продажів припав на березень-квітень, після запровадження в Україні жорстких карантинних заходів», — порахували у компанії «Альпарі».
 
У травні обсяги продажів почали відновлюватися, загальний обсяг склав 5850 нових авто, що на 60% більше, ніж за квітень. Але травневий показник минулого року був на 12% кращим. За підсумками ж перших п’яти місяців 2020 року в Україні було продано близько 30 тисяч нових авто.
 
У травні, зокрема, трійка лідерів ви­глядає так: перше місце належить компанії «Тойота», яка зуміла продати понад тисячу нових авто. Цьому бренду зараз належить понад 17% українського ринку.
 
Друге місце належить компанії «Рено», яка продала понад 820 авто і зайняла понад 14% українського ринку. І на третьому місці — компанія «Кіа», яка продала 660 авто і має понад 11% українського ринку. 
 
Для того, щоб потіснити трійку лідерів, таким брендам, як «Шкода», «Мерседес» і «Хюндай», треба збільшити кількість продажів утричі, адже відрив від лідерів досить великий. 
 
«У хвості продажів — «Вольво» і «Фольксваген». Кількість проданих авто за травень склала понад 65 і 70 авто, відповідно. Ці два бренди займають трохи більше одного відсотка українського ринку, — сказав Олександр Лосєв, фінансовий експерт «Альпарі». — Якщо знову в країні не запровадять карантин, то ринок продажів автомобілів відновлюватиметься і далі. Попереду туристичний сезон, і, напевно, багато українців захочуть поїхати на південь на новому авто. Але головним пріоритетом вибору залишається співвідношення ціни товару, якості, сервісу і плато­спроможності покупця».