Фраза «Після пандемії світ уже ніколи не буде таким, як раніше» насамперед стосується найголовнішої сфери пересічного українця — цін і споживчого ринку.
Вже сьогодні суттєво змінилася структура споживання, а влада намагається запобігти можливому зростанню цін після скасування карантинних обмежень.
Купуємо українське, великими упаковками і в будні дні
Як дослідили аналітики WorldFood Ukraine, карантин в усьому світі і справді суттєво вплинув на споживчі настрої: відтепер покупці надають перевагу речам першої необхідності та продуктам харчування. В Україні суттєво зріс попит на бакалію, молочні, заморожені та продукти тривалого зберігання. При цьому покупці зазвичай обирать вітчизняне.
Імпорт в карантинній Україні не на часі: ритейлери констатують проблеми з логістикою, при цьому деякі підприємства, наприклад в Італії, взагалі скасували поставки. Через стрибки валюти продавцям важко формувати ціни, — імпортери, які закупили товари про запас, поставляють його до торговельних точок без перебоїв. Інші ж не можуть виконувати свої зобов’язання.
При цьому чи не вперше в Україні роздрібна торгівля активно пішла в онлайн: мережі відкривають інтернет-магазини та організовують доставку продуктів. Популярними стали попереднє замовлення з можливістю самовивозу з найближчого супермаркету. Супермаркети навіть змушені набирати додаткових працівників — переважно це комплектувальники товару, продавці та кур’єри.
Мінус для продавців — українці почали відмовлятися від так званих емоційних покупок. У попередні роки, як відомо, у березні товарообіг суттєво зростав: обсяги продажів перевищували навіть передноворічні показники. Карантинний березень 2020 року не став винятком. Проте вже на початку квітня ажіотаж пішов на спад: запаси зроблено, а нові заходи щодо боротьби з коронавірусом не обмежують доступ покупців до продовольчих магазинів зі звично широким асортиментом продуктів.
Втім є і плюс: попри зменшення кількості покупців у магазині, середня сума чеку зросла. Тобто, люди стали приходити у торговельні точки значно рідше, але їхні кошики стали більшими, а сума середнього чеку зросла. При цьому основні дні закупівель змістились — із вихідних на будні.
Адже українці, що сидять вдома на карантині, вже не мусять чекати вихідного, аби поповнити свої продовольчі запаси, а можуть зробити це у будь-який день. Також продукти, які не швидко псуються, купують переважно у великих упаковках.
Експерти пояснюють це тим, що нині вже немає хаотичних набігів на магазин «за шоколадкою», а покупцям треба заздалегідь подбати про смаколики. Алкоголь, утім, не став менш популярним у продовольчому кошику українця. Причому на перше місце виходять міцні напої: коньяк, горілка, трохи рідше купують вино.
Цікава зміна у торгівлі: магазини в центрі міста покупці відвідують рідше, а у спальних районах — частіше. Причин одразу декілька. З одного боку, аудиторія, що живе в центрі, може бути лояльнішою до онлайн-закупівель, з іншого — багато людей йдуть на шопінг за місцем проживання, а не в центрі біля офісу. І нарешті, у більшості великих міст, зокрема у Києві, наразі немає туристів, які часто живуть у центрі та ходять у найближчі магазини.
Надалі ж ритейлери вважають, що упродовж найближчого часу товарообіг змінюватись не буде: адже, як кажуть, війна війною, а обід — за розкладом. До того ж чимало людей наразі живе у режимі економії коштів, що, у свою чергу, впливає і на процес вибору товарів та здійснення покупки. Споживачі ж і надалі переходитимуть на онлайн-закупівлі: всі ми зіткнулися з новою реальністю, значна частина якої міститься у всесвітній павутині. Після закінчення періоду самоізоляції ринок інтернет-торгівлі FMCG закріпиться на новому рівні.
Ціни наразі не стрибнули. Але можуть...
У цій ситуації питанням без відповіді залишається одне — чи зростатимуть роздрібні ціни на різних етапах виходу з карантину? А якщо так, то наскільки і як цьому можна протидіяти?
Наразі ж прогнозованого колапсу з подорожчанням продуктів на карантині не сталося: споживчі ціни на продукти харчування в Україні у квітні 2020 року зросли в порівнянні з березнем на 2,2%. І хоча цей показник перевищує рівень грудня, який останні три роки становив 1,2-1,5%, він менше за відповідний показник 2014-2015 років, що коливався у межах 4-4,3%. У березні зростання цін у порівнянні з лютим становило 0,4%.
Найбільше у квітні зросли ціни на фрукти — плюс 12,8%. Втім експерти вважають, що це сезонний фактор, який ускладнився ще тимчасовим закриттям оптово-роздрібних продовольчих ринків. Таким чином на третину зросли ціни на так звані овочі борщового набору, на таку ж саму позначку піднялися ціни на крупи, зокрема й на гречку. На 9,4% подорожчали яйця, які останнім часом постійно дешевшали: в березні на 12,3%, в лютому — на 17,6%. Макаронні вироби подорожчали на 1,9%, м’ясо та м’ясопродукти — на 0,9%, олію соняшникову — на 0,3%, а на масло не виросли зовсім. Натомість подорожчав цукор: ціни на нього виросли на 2,9% у березні і на 4,8% у квітні.
Але вже надалі ситуація може змінитися у гірший бік. Експерти зазначають: до карантинних проблем на продовольчі ціни у 2020 році вплине посуха. Через яку їжі ми виробимо менше, і вона буде дорожчою.
«На сьогоднішній день Міжнародна організація продовольства і ООН сурмлять в усі труби, що в цьому році буде істотна нестача продовольства у зв’язку з коронавірусом і через посуху. Це призведе до зростання цін на продовольство у світі і збільшення кількості голодуючих. України це торкнеться не в повній мірі, але ціни підуть угору, оскільки вони у нас повністю світові щодо продуктів харчування», — заявив економіст Олег Пендзин, наголосивши, що якщо європейські ціни виростуть, то вони виростуть і в Україні.
При цьому аграрний бізнес від зростання цін заробить додаткові гроші, а споживачі будуть змушені розкошелюватися.
«Не можна бути впевненим, що у нинішньому році ми з вами побачимо багато дешевих овочів і фруктів, як це було в минулі роки», — цитують експерта торговельних мереж Олексія Дорошенка.
За його словами, посуха в південних областях може призвести до того, що Одеська, Херсонська, Миколаївська області не зможуть продати країні той обсяг продуктів харчування, які вони прогнозували раніше. Йдеться насамперед про зерно, овочі, фрукти, ягоди.
Проте може подорожчати і м’ясо, на яке посуха не впливає взагалі. Натомість впливають тільки світова ціна і внутрішній попит. Сьогодні світова ціна на м’ясо досить стабільна, останнім часом вона навіть падала, адже люди надавали перевагу іншим продуктам. Якщо на інші продукти ціни зростатимуть, то м’ясна група в аутсайдерах: у людей не вистачає грошей на цей товар. А тому м’ясо дорожчати не буде. Якщо ж процес піде трохи не так, то м’ясопродукти в Україні зможуть суттєво піднятися в ціні. І не тільки вони.
Треба було почати у березні
Аби цього не трапилося, влада України вирішила запровадити регулювання цін. Уже на цьому тижні у нас запрацювала постанова Кабміну, за якою вартість найнеобхідніших продуктів і деяких медпрепаратів «стрибати» більше не буде, — в ціноутворення тепер втрутиться держава.
Ще 22 квітня в уряді вирішили приборкати нестабільні ціни на найважливіші продукти і зобов’язали магазини та супермаркети завчасно повідомляти про їх зростання, тобто декларувати подорожчання в Держпродспоживслужбі.
Якщо подорожчання має становити від 5% до 10%, то декларувати треба за три дні до підняття цін. Якщо ж від 10% до 15%, то — за два тижні. Про зростання понад 15% влада має знати за місяць.
Поширяться ці правила на десять продуктів: гречку, цукор, борошно, макарони, молоко 2,5%, хліб, яйця, курятину, негазовану воду і вершкове масло. Також постанова діє на медпрепарати, антисептики і захисні засоби: маски або респіратори, захисні костюми, медичні рукавички або окуляри, завдяки яким борються з пандемією.
Правила діятимуть до закінчення карантину. Як зауважують експерти, з одного боку, такі рішення можуть захистити покупців від різких стрибків цін. Але називати це регулюванням не можна, адже безпосередньо на ціни держава не впливає, а лише вимагає інформацію про можливі кроки бізнесу.
І намагається не діяти силовими, а більше психологічними методами, сподіваючись, що зайві дії з документами слугуватимуть стримувальним фактором для певних дій власників торговельних мереж. З іншого боку, ця норма розв’язує руки для правоохоронців: вони отримують змогу карати бізнес за невиконання норм. Або не карати... Якщо не помітять проблем.
Економісти великої доцільності у такому рішенні зараз не вбачають, адже ми вже пройшли найгострішу фазу ажіотажного попиту, який Україна пережила на початку березня, а зараз ціни стабілізувались.
Зараз світ уже входить у фазу профіциту. Коли ціни будуть знижуватися або зростати повільніше, ніж вони мали б. Різких стрибків не очікується, прогнозують економісти. Проте ніхто з нас не застрахований від несподіванок.