Президент Володимир Зеленський під час Мюнхенської конференції з безпеки заявив, що Україна підтримує ідею патрулювання кордону з РФ на Донбасі спільно з представниками самопроголошених «ЛНР» і «ДНР», а також ОБСЄ. За його словами, присутність у таких патрулях українців могла б гарантувати законність підготовки і проведення осінніх місцевих виборів в ОРДЛО. У вітчизняному МЗС повідомили, що готові врахувати під час створення таких спільних патрулів приклад врегулювання збройного конфлікту в Хорватії.
Нагадаємо, 12 листопада 1995 року в Ердуті було укладено мирний договір, який складався з 11 пунктів і був дуже схожим на українсько-російські Мінські домовленостій. Договір передбачав дворічний перехідний період, під час якого на тимчасово окупованих територіях Хорватії створена перехідна адміністрація, територія була демілітаризована і запроваджене її спільне патрулювання. За організацію місцевих виборів відповідала саме ця тимчасова адміністрація. (У класичному варіанті створення таких адміністрацій узгоджується, власне, сторонами конфлікту і вже потім затверджується Радою Безпеки ООН, яка, у свою чергу, має ухвалити резолюцію на підставі глави VII Статуту ООН «Дії стосовно загрози миру, порушень миру й актів агресії»).
У Хорватії перехідні спільні поліцейські сили розпочали патрулювання лише за півроку. Спочатку вони пройшли навчання в Угорщині, опісля були ретельно відібрані кандидатури для комплектування патрулів. Головна вимога — у спільних патрулях не має бути людей, які брали участь у збройних конфліктах на боці однієї чи іншої сторони. В цьому контексті ще на етапі підготовки загонів, хорватська сторона заблокувала 600 кандидатур сербів. Із них 400 пізніше підпали під закон про амністію, а 200 не амністували, бо їх звинуватили у військових злочинах.
Тобто, по-перше, для введення спільних патрулів на тимчасово окуповану ділянку україно-російського кордону, про які говорить Володимир Зеленський, слід узгодити їхні списки, провести перевірку на причетність до незаконних збройних формувань і наявності складу злочину за роки війни. І лише за півроку такі патрулі можуть вийти на кордон і приступити до роботи.
Крім того, є ще один важливий нюанс. Спільне патрулювання — це лише один з елементів хорватського сценарію врегулювання, які забезпечують проведення місцевих виборів. Окрім патрулів, створювалися тимчасові адміністрації і відбувалася демілітаризація тимчасово окупованої території — тобто роззброєння незаконних збройних формувань. У Хорватії ці процеси відбувалися одночасно.
Володимир Зеленський пропонує на непідконтрольній Україні території, в умовах присутності 40 тисяч бойовиків у складі так званих «1-го та 2-го армійських корпусів», виставити спільні патрулі на проблемну ділянку україно-російського кордону. І за їхніми «спинами» перебуватимуть фактично озброєні російсько-терористичні війська.
По-друге, під час врегулювання конфлікту в Хорватії спільні патрулі були озброєні лише легкою короткоствольною стрілецькою зброєю — тобто пістолетами. І до їхньої юрисдикції входили суто кримінальні злочини. Водночас якщо під час патрулювання виникали якісь серйозні сутички чи перестрілки, то викликалися додаткові сили з центрального апарату МВС Хорватії. І тут виникає питання: а кого викликати у разі збройних сутичок на україно-російському кордоні — Збройні сили України чи армійські корпуси терористів?
По-третє, спільна адміністрація та спільне патрулювання, про які говорить президент Зеленський — це елементи підготовки до місцевих виборів в ОРДЛО. У Хорватії вибори відбулися лише через два роки після того, як була проведена демілітаризація, роззброєні всі незаконні формування, проведене спільне патрулювання кордону, створені перехідні адміністрації і перехідна поліція.
Наше ж керівництво пропонує спочатку передати україно-російський кордон під контроль спільних патрулів, і вже у жовтні (від тепер це через 7 місяців) провести місцеві вибори. Хорватський сценарій врегулювання конфлікту передбачав проведення виборів лише після демілітаризації, деокупації та створення всіх необхідних умов для роботи фактично хорватських органів на тимчасово окупованих територіях.