Сплав мистецтва і філософії: скульптури Міртали Пилипенко й історія відродження Острозької академії

29.01.2020
Сплав мистецтва і філософії: скульптури Міртали Пилипенко й історія відродження Острозької академії

«Україна-Фенікс-Лелека». (Фото надані автором.)

Біля нового корпусу Острозької академії встановили скульптури відомої американської мисткині українського походження Міртали Пилипенко.
 
 
Міртала, народившись в Україні, волею долі з 1947-го живе і працює у США.
 
 
Закінчила художню школу Бостонського музею (США) та університет ТАФТС (м. Бостон).
 
 
Скульптури Міртали Пилипенко — це не просто мистецькі твори, а й глибоке філософське бачення світу.
 
Свій талант мисткиня проявила у скульптурі і художній фотографії. А ще у поезії — вона є авторкою поетичних збірок, виданих різними мовами: «Стихи», «Райдужний міст», «Шлях до себе». 
 
Упродовж 1970-1980-х років Міртала здобула визнання у США та Європі. А на початку 1990-х її творчість стала відомою і в Україні, де відбулася низка персональних виставок та презентацій.
 
Указом Президента України у 2010-му за вагомий внесок у збереження та збагачення історико-культурної спадщини, активну діяльність у справі повернення культурних цінностей в Україну та з нагоди річниці утворення Державної служби контролю за переміщенням культурних цінностей через державний кордон громадянку США Мірталу Пилипенко відзначили державною нагородою України — орденом Княгині Ольги ІІІ ступеня.
 
Понад десять років тому, після зустрічі з ректором НаУОА Ігорем Пасічником та тривалого спілкування з директором Інституту досліджень української діаспори НаУОА Аллою Атаманенко, пані Міртала прийняла рішення про передачу 16 своїх скульптурних робіт до Острозької академії.
 
Процес передачі колекції був надзвичайно складним, тривав два роки та реалізувався завдяки сприянню Державної служби контролю за переміщенням культурних цінностей через державний кордон України.
 
Поява такої цінної колекції в Острозькій академії пов’язана передусім із тим, що Міртала, як і багато діячів українського походження, вирішила підтримати Острозьку академію та долучилася до процесу її відродження. Скульптури Міртали — одна з найцінніших колекеції музею НаУОА. Із 2011 року вони представлені в окремій експозиції, за цей час її оглянуло понад 80 тисяч відвідувачів.
 
Оригінали скульптур Міртали Пилипенко експонуються і в арт-кластері нового корпусу Острозької академії в оновленій екпозиції. На площі біля цього ж корпусу встановили шість збільшених скульптур Міртали, зокрема «Зустріч», «Звідки й куди», «Міст через прірву», «Україна-Фенікс-Лелека», «Стремління» та «Шлях до себе».
 
Над виготовленням копій працював скульптор з Києва, який попросив не називати його імені. Висота скульптур — два метри. 
 
Особливу увагу привертає композиція «Україна-Фенікс-Лелека», яка має три метри. У 1998 році ця робота була подана Мірталою до участі у 3-му турі конкурсу на кращий монумент Незалежності в Києві. Як розповіла директор Музею історії Острозької академії Анастасія Хеленюк, талант Міртали Пилипенко — лаконічною символікою розкривати глибинні змісти, прекрасно втілені в композиції: обриси полум’я і лелеки — це тризуб. Лелека — традиційний символ України. Перерване коло навкруги умовного тризуба символізує визволення України, що відродилась і постала, як Фенікс із попелу.
 
Робота Міртали «Україна-Фенікс-Лелека» перегукується з історією відродження Острозької академії. Тому ректорат зі скульпторкою прийняли рішення про створення мініатюр цієї композиції та вручення її як відзнаки українським культурним, освітнім і громадським діячам, що зробили значний внесок у розбудову України.
 
«Творчість Міртали — це особливий сплав мистецтва та філософії, що в результаті осмислення автором знаходить майстерне втілення ідеї в матеріалі. Її роботи отримали високу оцінку мистецтвознавців та всесвітнє визнання. Міртала по-своєму бачить їх призначення та спосіб існування, духовний розвиток, зв’язок із Космосом та минулим. Людська фігура у її скульптурах — це в першу чергу узагальнений символ. Крім зовнішньої стриманості та лаконічності, скульптури Міртали мають особливу енергетику, несуть важливу інформацію, ідею, яка спонукає до роздумів, інтерпретацій і формує особливий психологічний стан глядачів», — розповіла пані Анастасія.
 
«Міртала, крім того, що вкладає певну філософську думку в кожну скульптуру, ще й пише вірші до них. Накладання рефлексій відвідувачів на думку художника — це найцікавіший процес. Кожну роботу можна споглядати досить довго — спочатку обдумати, що вона означає, а потім прочитати, що ж хотів передати художник», — поділився враженнями керівник арт-кластеру Острозької академії, мистецтвознавець Микола Бендюк.
 
Цікаво, що поетичні твори Міртали, написані трьома мовами, аналізували кілька десятків літературознавців. Відомий сучасний американський славіст Даніель Ляферр’єр свого часу захистив магістерську дисертацію на дослідженні особливостей поетики та тематики віршів Міртали. Дослідники вважають, що її поезія по праву може бути зарахована до найкращих зразків філософської лірики. Мистецько-філософський світогляд Міртали також відображений у серії фотографій, виконаних мисткинею, що зберігаються у фондах Музею НаУОА та невдовзі прикрасять оновлену експозицію.