40 хвилин і три місяці: головне про перший раунд газових перемовин між Україною та Росією

24.09.2019
40 хвилин і три місяці: головне про перший раунд газових перемовин між Україною та Росією

Україна пропонує Москві заповнити нашу газотранспортну систему під зав’язку й отримати за це суттєві знижки. (Фото з сайта inshaua.com.)

Перша українсько-європейсько-російська газова зустріч за участю нової владної команди України у Брюсселі тривала всього лише 40 хвилин.

 

Наступний раунд — наприкінці жовтня. Втім часу для підписання нової угоди про транзит залишається зовсім небагато: термін попередньої домовленості спливає з 1 січня 2020 року.

 

Якщо ж сторонам не вдасться домовитися, Україна опиниться у складній ситуації. 

Грудень не за горами

Часу на ухвалення вигідного для нас рішення залишилося зовсім не багато. Як відомо, наприкінці нинішнього року спливає діючий українсько-російський контракт на транзит газу в Європу через Україну. Сьогодні наша держава веде складні газові консультації з Росією. Якщо ж до кінця грудня компромісу не буде, то вітчизняній економіці доведеться нелегко: за підрахунками експертів, завдяки транзиту російського газу Україна отримує близько 3% доходів до бюджету.
 
Після 1 січня держава мусить мати оновлений контракт за європейськими нормами і правилами, в якому Україна була б захищена як країна-транзитер. Якщо цього не станеться, Росія матиме формальне право відключити нас від транзиту газу в перший день нового року. Експерти, утiм, сумніваються, що країна-агресор піде на такий крок: контракти з європейськими споживачами діють, а інших шляхів доставляти їм свій газ у РФ наразі немає.
 
Утiм Україна мусить ставити перед собою іншу, вищу, мету: стати енергетично незалежною, зокрема від країни-агресора — Росії. «Нафтогаз» відзначає зацікавленість російської сторони у проведенні конструктивних переговорів і новий рівень готовності до прийняття сучасних умов транспортування газу українською ГТС. Зокрема, «Газпром» уперше припустив можливість працювати за європейськими правилами з 1 січня 2020 року, якщо вони будуть у повній мірі впроваджені в Україні до кінця нинішнього року», — повідомила пресслужба компанії «Нафтогаз України».
 
За повідомленням компанії, українська сторона представила у Брюсселі учасникам переговорів майбутнього відокремленого оператора ГТС України — ТОВ «ОГТСУ», який передав російській стороні проекти договору про взаємодію між операторами суміжних газотранспортних систем, а також стандартну угоду на транспортування «блакитного палива». Також «Нафтогаз» передав росіянам дорожню карту дій для завершення відокремлення оператора ГТС, так званого анбандлінгу.
 
Утiм, як щиро зізнаються в українській нафтогазовій компанії, похвалитися конкретними, відчутними результатами наразі не вдалося. «Сторони провели аналіз відкритих питань, щодо яких на даний час немає єдиної позиції, і погодилися продовжити переговори у жовтні», — кажуть у «Нафтогазі».
 
Українська сторона, як відомо, пропонує Росії транспортувати по 60 млрд кубометрів газу щорічно протягом 10 років. За підсумками перемовин у Брюсселі міністр енергетики і захисту довкiлля Олексій Оржель заявив: російська сторона підтвердила готовність підписати нову угоду про транзит свого газу в Європу через газотранспортну систему України відповідно до європейських правил.
 
Такої ж думки і віце-президент Єврокомісії Марош Шефчович, — за підсумками тристоронніх консультацій заявив, що обидві сторони, Україна і Росія, демонструють готовність знайти рішення щодо транзиту газу, висловивши впевненість, що поставки газу продовжаться без перерви.
Сторони повинні узгодити: яким чином відображати енергетичні правила ЄС у майбутнiй рамковій угоді, належну тривалість майбутнього контракту, необхідні обсяги з можливою варіативністю, тарифи.

Перешкоди для діалогу і небезпека для людей

Перешкод для успішних перемовин між двома країни є чимало. З одного боку, це військова агресія Росії і неоголошений воєнний стан між країнами. Саме тому діалог відбувається за посередництва Євросоюзу. З іншого боку, між «Нафтогазом» і «Газ­промом» тривають судові суперечки у Стокгольмському арбітражі, причому існують вже кілька рішень на нашу користь. Цей аргумент, з одного боку, дає нам кращі шанси на діалог, але з іншого — дещо звужує можливості домовлятися. Ну і, зрештою, спорудження «Північного потоку-2» в обхід України. За попередніми оцінками, Москва завершить роботи в перші місяці 2020 року, і цей фактор уже працює проти нас. Ну і, нарешті, останній момент: не завершене створення незалежної газотранспортної системи, на чому тривалий час і послідовно наполягає Європа. «Нафтогаз» готувався до цього процесу надто довго і наразі до результату ми не дійшли. 
 
Володимир Зеленський раніше відзначав: Україна хотіла б домовитися про транзит з Росією ще до офіційного завершення дії контакту, тобто у вересні 2019 року. Водночас прем’єр-міністр Олексій Гончарук заявив, що Україна хоче домогтися довгострокового контракту, і озвучив плани нового уряду щодо газового контракту з Росією на транзит російського газу в Європі. Проте кроків у відповідь від Москви ми не побачили. 
 
Якщо ж сторони не домовляться, то Україну може чекати дуже непроста зима. У разі, коли Росія наважиться таки прикрити газовий кран, є ризики забезпечення паливом внутрішніх споживачів. І тут, на думку експертів, зовсім не так безхмарно, як ствер­джує влада. І навіть закачані 20 млрд кубометрів газу не врятують ситуацію на сто відсотків. Масштабна криза може суттєво збільшити вартість «блакитного палива» для споживачів. 
 
Із цим не погоджується голова Наглядової ради Інституту стратегічних досліджень Юрій Корольчук, який заявляє: вартість газу для українців може змінитися тільки через те, що ціна на нього зростає в Європі, де його і купує «Нафтогаз». «Російська пропозиція щодо газу стосується вже наступного року і може бути на 25% нижчою, ніж ціна, яку платить зараз «Нафтогаз» за реверсне блакитне паливо. Нафтогаз «з доставкою віддає за нього 240 доларів. А згідно з російською ціною, газ коштував би приблизно 180 доларів. Так звана середня ціна імпортного газу не є релевантною, оскільки не враховує всіх показників при його постачанні», — сказав аналітик. 
«Росія завжди використовувала газ як інструмент для шантажу — політичного і економічного — проти України, — каже експерт, екс-народний депутат України Вікторія Войціцька. — Тому зараз, коли йдеться про двосторонні відносини в рамках транзитного договору, про відмову від імпорту газу, я б хотіла зрозуміти, яка користь для України і як ми будемо узгоджувати питання безпеки». За її словами, попередній уряд звітував про те, скільки часу Україна перебуває без російського газу. «Це було можливим завдяки імпорту газу з Європи. Така позиція, з геополітичної точки зору, була правильною, — додала вона і згадала: Україна раніше ставила перед собою завдання — стати енергетично незалежною як від Росії, так і від Європи. Однак це завдання провалив «Нафтогаз», у компанії заявили, що видобуток газу не є в пріоритеті». 

Газ контрабандою

Тим часом «Нафтогаз» розрахував тарифи, за якими «Газпром» міг би бронювати транзит російського газу до країн ЄС українською газо­транспортною системою, якби пристав на пропозиції України. Ці підрахунки представив сам голова правління «Нафтогазу» Андрій Коболєв одразу ж після третього раунду газових переговорів Україна—ЄС—Росія, наголосивши, що обидва його сценарії розраховані на 15 років бронювання потужностей.
 
«Якщо «Газпром» бронюватиме 60 млрд кубометрів на рік, то впродовж 2020—2024 років у «Нафтогазі» очікують тариф на рівні 3,21 долара за прокачування тисячі кубометрів газу 100 кілометрами української ГТС, — повідомив Коболєв. — Якщо ж «Газпром» буде бронювати 90 млрд кубометрів, то тариф розраховують на рівні 2,56 долара». Тариф, за яким здійснюється транзит російського газу в ЄС, у 2019 році, як вважає «Нафтогаз», становитиме 2,61 долара за тисячу кубів.
 
Логіку своїх підрахунків Коболєв пояснив дуже просто: чим більшi обсяги і чим триваліші будуть замовлення у «Газпрому», тим нижчим для нього буде тариф. «Поки ми не отримали відповіді з російської сторони, яке їх бачення навантаження української системи, тривалості контракту», — наголосив він. Станом на сьогоднi, як відомо, тарифи на транспортування газу по українській ГТС встановлює регулятор, тобто Нацкомісія з регулювання у сферах енергетики і комунальних послуг. Водночас оператором української ГТС поки залишається «Нафтогаз».
Коболєв також прокоментував повідомлення у ЗМІ, що, за газовими правилами ЄС, Україна нібито була б зобов’язана транспортувати російський газ і без укладення контракту. За його словами, такої опції насправді не існує. «Короткострокове бронювання дозволено європейським законодавством, тому ми його точно дозволимо всім учасникам. Але я не можу уявити, як можна дотримуватися законодавства, пересилаючи газ iз Росії без контракту. Це може розглядатися як контрабанда», — зазначив голова правління «Нафтогазу України», пояснивши, що для такого бронювання треба підписати угоду між операторами двох ГТС.
 
Якщо, за його словами, залишатися в рамках права ЄС, то спочатку потрібно мати угоду про міжмережеві з’єднання. Якщо такий документ підписаний, тільки тоді можна відкривати сезон бронювання. Без такої угоди оператор ГТС не має юридичних підстав вважати, що той чи інший обсяг газу існує для транспортування.
 

А ТИМ ЧАСОМ...

Світло з Білорусі

ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз України», що входить до «Групи Нафтогаз», розпочала імпорт електроенергії з Білорусі та її продаж на українському ринку.
«Ми використовуємо всі можливості, щоб запропонувати клієнтам енергетичні продукти на найкращих умовах. Зокрема, ми диверсифікуємо закупівлі електроенергії, розпочали її імпорт за довгостроковим контрактом iз «Беленерго», — зазначив директор з інтегрованого газового бізнесу «Нафтогазу» Андрій Фаворов, додавши, що перші імпортовані обсяги компанія вже реалізувала на ринку «на добу наперед» та на балансуючому ринку.
 

ЦІНОВЕ ПИТАННЯ

У жовтні буде дорожче

На початку наступного місяця знову зростає ціна природного газу для промислових споживачів. НАК «Нафтогаз» підняв ціни на 4,9-5,6% до тарифу, за яким продаватиме «блакитне паливо» для підприємств. Це означає, що, найімовірніше, ціни на газ для населення також зростуть.
Так, у жовтні газ для промислових підприємств буде коштувати 4,9—5,45 тисячі гривень за тисячу кубометрів (без ПДВ і витрат на його поставку і транспортування) в залежності від обсягів купівлі та умов оплати. Ціни на газ для промисловості в Україні, як відомо, наближені до ринкових і виростуть у нинішньому році вперше з травня. Влітку й у вересні ціни на газ 
постійно падали.