Національна опера України 1 вересня урочисто відкрила свій 152-й театральний сезон Гала-концертом, в якому зібрані кращі фрагменти з опер і балетів.
І весь репертуар першого осіннього місяця настільки багатий та різноманітний, що задовольнить уподобання кожного.
Першими увазі найвибагливіших глядачів головний театр країни представляють дві перлини української класики — балет «Лісова пісня» та опера «Запорожець за Дунаєм».
У рамках проєкту «Українські оперні зірки у світі» шанувальників очікує у вересні зустріч із Людмилою Монастирською в ролі Манон Лєско. Модерну постановку опери «Севільський цирульник» глядачі упродовж місяця зможуть побачити двічі, з різним складом виконавців. А балети «За двома зайцями» та «Буратіно» стануть хорошим приводом посміятися і провести незабутньо час разом із дітьми у храмі Мельпомени та Терпсихори із назвою Київська опера.
«Запорожець за Дунаєм»
(4 вересня)
Цьогоріч виповнюється 85 років із того часу, як «Запорожця за Дунаєм» вперше показали на сцені Національної опери. Нині постановка опери йде у новій сценічній і музичній редакціях, створених головним режисером театру Анатолієм Солов’яненком та композитором Мирославом Скориком (музична редакція). Головний художник театру Марія Левитська та її колектив спеціально для цієї вистави створили понад 250 костюмів і майже 3 тис. квадратних метрів живопису. Крім того, сценічне дійство збагачене багатьма хореографічними композиціями, які поставила художній керівник балетної трупи театру Аніко Рехвіашвілі.
«Манон Лєско»
(6 вересня)
Це одна з опер Джакомо Пуччіні, на яку чекав блискавичний гучний успіх, тільки-но вона з’явилася на сцені. Натхненний романом абата Прево «Історія кавалера де Гріє і Манон Лєско», композитор створив однойменну оперу про пристрасть, насолоду і докори сумління, яка стала його творчим тріумфом. Сьогодні «Манон Лєско» Пуччіні є однією з найпопулярніших опер у світі.
Рік тому відбувся тріумфальний дебют української оперної діви Людмили Монастирської у ролі Манон на київській сцені. Поповнити свій репертуар цією партією оперній примадоні порадив головний режисер Національної опери України Анатолій Солов’яненко. Спеціально для Людмили Монастирської були виготовлені ексклюзивні костюми в стилі Франції XVIII століття, які створила для неї головний художник театру Марія Левитська.
«Севільський цирульник»
(7 та 21 вересня)
Опері «Севільський цирульник» Джоаккіно Россіні — понад 200 років. Але сюжет за мотивами однойменної комедії Бомарше, так вдало покладений композитором на музику, продовжує свою тріумфальну ходу театральними сценами, часто — в сучасних інтерпретаціях.
Головний режисер Національної опери Анатолій Солов’яненко наприкінці минулого сезону представив своє прочитання комічної опери, сповненої кумедними пригодами, інтригами та емоціями, витонченої й темпераментної музики, перенісши головних героїв у інший час. Крім того, кожен черговий показ новаторської постановки «Севільського цирульника» на сцені Національної опери України дає можливість глядачеві познайомитися з різним складом солістів і відкрити нові грані їх артистизму.
«За двома зайцями»
(10 вересня)
Творчий тандем композитора Юрія Шевченка та балетмейстера Віктора Литвинова подарував шанувальникам хореографічного мистецтва, як дорослим, так і дітворі, два чудових видовищних балети — «За двома зайцями» та «Буратіно».
Знайомий сюжет комедії «За двома зайцями» настільки гармонійно вписався в балетну виставу, що здобув не тільки визнання серед глядачів, а й став своєрідною візиткою Києва. Історія про невдаху київського цирульника, розказана мовою танцю в оригінальному музичному обрамленні, не лише не втратила комічності, а навпаки, дозволила обіграти кожен персонаж ще яскравіше. Крім того, спеціально для цієї постановки були створені оригінальні костюми, серед яких немає двох однакових (художник по костюмах — Ганна Іпатьєва), а унікальні декорації кардинально відрізняються від традиційних балетних (сценографія — Сергій Маслобойщиков).
«Дама з камеліями»
(17 вересня)
Хореографію балету «Дама з камеліями» здійснила художній керівник балетної трупи театру Аніко Рехвіашвілі, написавши лібрето разом із диригентом-постановником Олексієм Бакланом, який також працював і над музичною композицією твору.
Говорячи про виконавців головних партій, Аніко Рехвіашвілі ділиться такими думками: «Нинішню балетну молодь відрізняє не штучний романтизм. Я рада, що в театр прийшло таке покоління — це як ренесанс, оновлення. — І продовжує, кажучи вже безпосередньо про «Даму з камеліями» і про виконавицю головної партії Анастасію Шевченко: — Настя каже, що, коли танцює Даму, весь час плаче. Не може впоратися зі своїми емоціями, хоча не розуміє, чому так. Уявляєте, наскільки глибоке проникнення в образ, у характер героїні, співпереживання її історії! З Настею відбувається під час танцю щось дивовижне, і це важливо. Саме такі балерини — майбутнє українського балету, я переконана в цьому».
«Буратіно»
(22 вересня)
Минулого року для юних глядачів репертуар Національної опери було розширено завдяки відновленню балету «Буратіно». Забута більш ніж на десятиліття казка про пригоди добре знайомого дерев’яного пустуна з тріумфом повернулася в репертуар. І вже припала до душі новому поколінню юних театралів, а також їхнім бабусям та дідусям.
«У нашій історії зло перемагається не шляхом розплати, а завдяки чарівним перетворенням», — резюмує Віктор Литвинов.
«Набукко»
(29 вересня)
Опера «Набукко», світова прем’єра якої відбулася 9 березня 1842 -го, пройшла на сцені Ла Скала 57 разів при переповненому залі, що було нечувано. Цей твір зробив
Дж. Верді не просто знаменитим, а першим композитором Італії.
Так сталося, що вперше «Набукко» на сцені Національної опери України була поставлена майже через півтора століття після її написання — прем’єра відбулася 15 травня 1993-го. Ця опера була окрасою репертуару майже півтора десятиліття. Із «Набукко» київська трупа багато й успішно гастролювала за кордоном.
Утім, через те, що виконавці головних партій пішли зі сцени, а саме «на них», власне, і робилася попередня постановка, опера, на жаль, передчасно припинила своє сценічне життя. Тому за нове прочитання драматичного сюжету і надзвичайно потужного музичного матеріалу взявся головний режисер театру Анатолій Солов’яненко разом із головним диригентом театру Миколою Дядюрою. Крім того, лави солістів Національної опери поповнилися новим поколінням молодих талановитих співаків. Прем’єра відбулася в березні 2016 року, і з того часу оперу, як і півтора століття тому, супроводжує незмінний успіх.
За матеріалами пресслужби Національного академічного театру опери та балету України імені Тараса Шевченка.