Підняти якість початкової освіти — на це спрямовані систематичні моніторингові дослідження у 1-4 класах протягом останніх трьох років, відколи оприлюднена концепція Нової української школи (НУШ).
Отриманими результатами досліджень на обласній педагогічній конференції у Полтаві поділився заступник міністра освіти України Вадим Карандій.
«Ось факти, які спонукають не стільки до роздумів, скільки до дій. Сільські учні, як і учні малокомплектних шкіл, мають гірші знання. Понад 13 відсотків дітей до четвертого класу не досягають базового рівня математичних навиків, тобто відчувають складнощі з задачами на міркування. Ще більше (на один відсоток) дітей не розуміють прочитаного. Причому гірші справи у хлопчиків, ніж у дівчаток. У математиці гендерної різниці не відчувається», — зазначив Карандій.
Заступник міністра навів й інші статистичні дані, які псують настрій молодшим учням. Так, майже 33 відсотки з них не почуваються щасливими у школі. Понад 16 відсотків кілька разів на тиждень наражаються тут на насильство. Близько 7,5 відсотка мають проблеми у стосунках із педагогами.
«Головне у НУШ — навчити дітей мати власне мислення, вибудувати довірливі стосунки між учнем і педагогом. Авторитаризм має залишитися у минулому. Школа має бути безпечною і дружньою до дитини», — наголосив чиновник.
Він також послався на досвід канадської освіти, де, щоб уникнути упередженого ставлення вчителя до дітей, у молодшій школі педагоги змінюються у кожному класі. В нашій освіті з позитивного в цьому плані — те, що першачкам і другокласникам не виставляють оцінок. Це упереджує розвиток жорстокості по відношенню до слабших учнів. Крім того, є чіткий опис такого явища, як булінг. Цим описом мають користуватися адміністрації шкіл і не допускати проявів цькування дітей.